• Decyzja o zakresie stosow...
  25.09.2024

IS.I/1-4151/6/06

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 18 maja 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 205 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

dotyczy wydania pisemnych interpretacji w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na postawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 2.02.2006 r., znak: PO I 415/2/2006, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 2.01.2006 r. pan Tomasz N. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z zaprezentowanego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych, które będą wykonywane na terenie kraju oraz w Szwecji. Działalność na terenie Szwecji nie będzie prowadzona przez położony tam zakład w rozumieniu przepisów umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu między Polską a Królestwem Szwecji. Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy przychody uzyskane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane w całości w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a jeśli tak, to według jakiej stawki ryczałtu. Zdaniem wnioskodawcy przychody te można opodatkować w całości w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 5,5 %, gdyż nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączające z opodatkowania w formie ryczałtu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy postanowieniem z dnia 2.02.2006 r., znak: PO I 415/2/2006, uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy stwierdził, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie zaś do treści art. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1 tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. Z kolei w świetle art. 7 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodów i majątku podpisanej w dniu 5.06.1975 r. (Dz.U. z 1977 r. Nr 13, poz. 51), zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim umawiającym się państwie przez położony tam zakład. Przepisy ww. umowy definiują pojęcie "zakładu" - którym - w świetle art. 5 ust. 1 ww. umowy jest stała placówka, w której całkowicie albo częściowo wykonuje się działalność przedsiębiorstwa. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy uznał, iż przychody uzyskane z tytułu świadczenia przez Podatnika usług w Szwecji podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi z działalności gospodarczej. Ponadto w ww. postanowieniu wskazano, iż działalność gospodarcza prowadzona w zakresie robót budowlanych może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, o ile podatnik spełnia warunki, wymienione w art. 6 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), oraz nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 8 ww. ustawy, wyłączające z opodatkowania w formie ryczałtu. Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów uzyskanych z tytułu robót budowlanych wynosi 5,5 % tych przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując przedmiotowe postanowienie, zważył, co następuje:

Artykuł 1 pkt 7 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 143, poz. 1199) wprowadził od 1.09.2005 r. do ustawy - Ordynacja podatkowa nowy przepis - art. 14e § 1, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje pisemne interpretacje w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się i nie toczyło postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyłącznie w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej.

Stosownie do treści art. 15 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Artykuł 16 tej ustawy stanowi, iż właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania. Pod pojęciem właściwości należy rozumieć zdolność organu podatkowego do prowadzenia określonego rodzaju spraw dotyczących zobowiązań podatkowych lub innych spraw normowanych przepisami prawa podatkowego, przy czym właściwość rzeczowa jest to zdolność organu podatkowego do prowadzenia spraw określonej kategorii.

Zacytowany powyżej art. 14e § 1 ordynacji podatkowej wyraźnie określa, iż począwszy od dnia 1.09.2005 r. organem właściwym do wydania pisemnej interpretacji w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest Minister Finansów, zatem w przedmiotowej sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po dniu wejścia w życie ww. przepisu nie miał uprawnień do dokonania pisemnej interpretacji umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodów i majątku. Tym samym postanowienie organu podatkowego I instancji z dnia 2.02.2006 r., znak: PO I 415/2/2006, w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego zostało wydane z naruszeniem przepisów o właściwości rzeczowej, a w konsekwencji z rażącym naruszeniem prawa.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...