• Interpretacja indywidualn...
  05.06.2025

ITPB1/415-323/10/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 24 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 43 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży ryb pochodzących z własnej hodowli - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży ryb pochodzących z własnej hodowli.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 sierpnia 2008 r. prowadzi Pan – jako osoba fizyczna - jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży hurtowej pozostałej żywności, włączając ryby, skorupiaki i mięczaki oraz sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzonej na straganach i targowiskach. Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów, płaci podatek dochodowy na zasadach ogólnych oraz jest płatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7. W marcu 2010 r. rozszerzył Pan działalność o chów ryb. W zaświadczeniu o numerze REGON wydanym przez Urząd Statystyczny, wyodrębniono - jako rodzaj przeważającej działalności (wg PKD 2007-0322Z) – chów i hodowlę ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach śródlądowych. Ponadto wydano REGON z liczbą porządkową, w którym jako rodzaj przeważającej działalności (wg PKD 2007-4638Z) wpisano: sprzedaż hurtowa pozostałej żywności, włączając ryby, skorupiaki i mięczaki (REGON dla jednostki lokalnej). W zaświadczeniu o dokonaniu zamiany we wpisie ewidencji działalności, nie chciano dopisać chowu ryb, ponieważ stanowi ona dział specjalny produkcji rolnej. Z nowymi zaświadczeniami o numerach REGON (podstawowym i jednostki lokalnej) udał się Pan do Urzędu Skarbowego, celem poinformowania o ww. rozszerzeniu działalności. W Urzędzie stwierdzono, że „rozszerzenie działalności o chów ryb jest działalnością rolniczą”, którą z punktu widzenia podatku od towarów i usług powinien Pan rozliczać jako rolnik ryczałtowy. Nie posiada Pan gospodarstwa rolnego i nie jest rolnikiem. Chów ryb będzie prowadzony w sztucznych zbiornikach. Materiał do chowu ryb (kroczek) będzie Pan nabywał w gospodarstwach rybackich. Sprzedaż ryb świeżych z własnego chowu i hodowli będzie się odbywać w ramach działalności gospodarczej hurtowni ryb oraz na straganach i targowiskach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ryb świeżych z własnego chowu (poza gospodarstwem rolnym, którego Pan nie posiada) może stanowić przychód z działalności gospodarczej i w związku z tym, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, może podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że chów ryb, o który rozszerzył działalność, będzie prowadzony w zbiornikach sztucznych (poza gospodarstwem rolnym, którego nie posiada) stanowi przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, rozliczanym na podstawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym osób fizycznych, zostały określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Jak wynika z treści art. 2 ust. 1 tej ustawy - przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicja działalności rolniczej – dla potrzeb powołanej wyżej ustawy - została zawarta przez ustawodawcę w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. W myśl tej definicji działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1. miesiąc - w przypadku roślin,

2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt –

* licząc od dnia nabycia.

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tworzącą katalog zamknięty - działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy (art. 2 ust. 3a ww. ustawy).

Załącznik nr 2 Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiar nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej. W tabeli tej nie została wymieniona hodowla i chów ryb. Taka hodowla nie jest więc działem specjalnym produkcji rolnej. Tym samym stanowisko zajęte przez Pana we wniosku w zakresie kwalifikacji podatkowej przychodów z tytułu sprzedaży ryb pochodzących z własnego chowu, należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że w zależności od okoliczności w jakich prowadzona będzie hodowla ryb, przychody z tego tytułu mogą być kwalifikowane albo do działalności rolniczej albo do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jeżeli produktem hodowli ryb są: ryby żywe, świeże, schłodzone, patroszone z głowami, patroszone bez głów oraz kawałki tych ryb, to należy uznać, iż hodowla i sprzedaż takich produktów stanowić będzie działalność rolniczą w świetle art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, z której przychody wyłączone są od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Albowiem czynności dotyczące wstępnej obróbki w produkcji zwierzęcej, takie jak ubój czy patroszenie, mieszczą się w zakresie pojęcia działalności rolniczej (o ile dotyczą one produktów z własnej hodowli), a zabiegi takie są zazwyczaj nierozłączne przy tego typu działalności.

Działalnością rolniczą nie jest natomiast działalność polegająca na przetwórstwie roślin i zwierząt pochodzących z własnych upraw i hodowli, w tym również z hodowli ryb, a także działalność handlowa polegająca na kupnie zwierząt, roślin czy też ryb w celu ich dalszej odsprzedaży. Zatem, jeżeli ryby sprzedawane będą po ich przetworzeniu sposobem przemysłowym, to przychody ze sprzedaży takich ryb należy zakwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej. Również w przypadku zakupu ryb w celu hodowli, jeżeli okres ich przetrzymywania, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, będzie krótszy niż dwa miesiące, licząc od dnia ich nabycia, przychody z ich sprzedaży w stanie nieprzetworzonym nie będą stanowiły przychodów z działalności rolniczej. Taka działalność zaliczana jest do działalności gospodarczej stanowiącej odrębne źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochody osiągane przez podatnika z tego tytułu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych stosownie do wybranej przez podatnika formy opodatkowania.

Reasumując, mając na uwadze zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż hodowla ryb nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej. Hodowlę i sprzedaż ryb w stanie nieprzetworzonym uznać należy za działalność rolniczą w świetle art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, z której przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast gdy będzie miała miejsce sprzedaż ryb nabytych w celu hodowli, jeżeli okres ich przetrzymywania, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, będzie krótszy niż dwa miesiące, licząc od dnia ich nabycia, jak również sprzedaż ryb przerobionych sposobem przemysłowym pochodzących z własnej hodowli – jest działalnością gospodarczą, z której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 19-590 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...