• Interpretacja indywidualn...
  28.11.2024

IPPB5/423-841/09-4/AS

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 marca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2009 r. (data wpływu 24.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przeznaczonych na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przeznaczonych na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Spółka S.A. (dalej: „Spółka”) kończy przygotowanie wniosków o dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dalej: „POIiŚ”) inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu ziemnego.

Celem dotacji będzie wsparcie działań na rzecz bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej - w tym Polski, w szczególności poprzez zwiększenie zdolności magazynowych gazu ziemnego na terytorium Unii.

Dotacja wykorzystana zostanie na dofinansowanie budowy lub rozbudowy przez Spółkę podziemnych magazynów gazu ziemnego (dalej: „ P...”), które po zakończeniu procesu inwestycyjnego staną się środkami trwałymi Spółki.

Budowa lub rozbudowa P... została już rozpoczęta.

Wnioskodawca oczekuje, iż w połowie 2010 r. podpisana zostanie umowa przyznająca ww. dotację.

Zgodnie z zasadami dofinansowywania inwestycji z POIiŚ, dotacja przekazywana będzie w ten sposób, że Spółka otrzymywać będzie sukcesywnie (w formie rat dotacji – począwszy od 2010 roku) zwrot poniesionych już i ponoszonych sukcesywnie wydatków (nakładów) inwestycyjnych na budowę/rozbudowę P... (udokumentowanych zapłaconymi fakturami VAT), przy czym dotacja sfinansuje określoną części tych wydatków, pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Wnioskodawca świadczy już odpłatnie (z VAT) usługi magazynowania gazu w istniejących magazynach. Usługi takie będą również świadczone z wykorzystaniem pojemności magazynowej budowanych lub rozbudowywanych P....

Ceny za świadczenie przez Spółkę usług magazynowania gazu ustalane są w taryfie zatwierdzanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: „Prezes URE”).

Zgodnie z metodologią przyjętą przez Prezesa URE, podstawą kalkulacji cen i stawek opłat zawartych w taryfie jest baza taryfowa, na którą składają się koszty uzasadnione dla wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych oraz uzasadniony zwrot z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą przedsiębiorstwa energetycznego (Wnioskodawcy) w zakresie magazynowania paliw gazowych.

Koszty uzasadnione dla wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie magazynowania paliw gazowych dla danego roku obejmują koszty:

* operacyjne z wyłączeniem amortyzacji,

* amortyzacji zaangażowanego w działalność przedsiębiorstwa energetycznego majątku,

* współfinansowania przedsięwzięć, o których mowa w art. 45 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Uzasadniony zwrot z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie magazynowania paliw gazowych oblicza się według wzoru:

ZNK = WACC X (WRA + WC),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

ZNK - zwrot z zaangażowanego kapitału (w zł),

WRA - wartość netto zaangażowanego majątku (średnia w danym okresie regulacji w zł),

WC - kapitał obrotowy (średnia w danym okresie regulacji w zł),

WACC - średnioważony koszt kapitału (średnia w danym okresie regulacji w %).

Koszty uzasadnione, na podstawie, których kalkuluje się ceny i stawki opłat, planowane są przez Spółkę, a następnie weryfikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na etapie zatwierdzania wniosku taryfowego.

Zatem, wykorzystanie środków unijnych ma wpływ na przyszłą bazę taryfową w porównaniu do sytuacji, w której cała inwestycja byłaby finansowana jedynie ze środków własnych (przy zastosowaniu bieżącej wartości WACC zgodnie z obowiązującą Taryfą), co de facto oznacza obniżkę kosztów magazynowania w stosunku do sytuacji, gdyby magazyny były finansowane ze środków własnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

Projekty, które realizowane mają być w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko noszą nazwy:

1. Podziemny Magazyn Gazu „S.”,

2. Podziemny Magazyn Gazu „W.”,

3. Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu „K.”,

4. Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu „M.”.

Stronami, które zawrzeć mają umowy o dofinansowanie Projektów z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) będą:

* Wnioskodawca - jako Beneficjent w rozumieniu art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jednolity Dz.U.09.84.712 z późn. zmianami),

Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. - jako Instytucja Wdrażająca i Instytucja Pośrednicząca II stopnia w rozumieniu art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.);

Wnioskodawca występować będzie w roli Beneficjenta ww. Projektów;

Realizacja Projektów prowadzona jest i będzie w okresach:

* od 2 maja 2007 r. do 30 czerwca 2011 r. w przypadku Podziemnego Magazynu Gazu „S.”,

* od 29 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2011 r. w przypadku Podziemnego Magazynu Gazu „W.”,

* od 1 października 2007 r. do 31 grudnia 2014 r. w przypadku Kawernowego Podziemnego Magazynu Gazu „K.”,

* od 18 lutego 2008 r. do 30 czerwca 2014 r. w przypadku Kawernowego Podziemnego Magazynu Gazu „M.”.

Źródła i sposób finansowania Projektów (w tym udział procentowy środków własnych przy realizacji inwestycji) oraz nazwy jednostek pośredniczących przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji (dane opracowane została na podstawie danych zawartych w przygotowanych przez Spółkę wnioskach o dofinansowanie Projektów):

1) Podziemny Magazyn Gazu „S.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 51,25%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 48,75%

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji:

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia

2) Podziemny Magazyn Gazu „W.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 55,80%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 44,20%

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji:

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia

3) Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu „K.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 57%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 43%

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji:

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia

4) Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu „M.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 57%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 43%

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji:

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca lI stopnia

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych będzie uzyskanie przez Wnioskodawcę z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach PO liŚ), poprzez budżet państwa, bezzwrotnej dotacji przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uzyskanie przez Spółkę z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach POliŚ) bezzwrotnej dotacji, przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu, stanowić będzie, w momencie otrzymana Dotacji, „dotację otrzymaną z budżetu państwa”, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnioną od tego podatku.

Rachunkowo wpływ dotacji należy ujawnić w rozliczeniach międzyokresowych przychodów Spółki, co oznacza, że Wnioskodawca wykaże tę dotację jako przychód przyszłych okresów nie stanowiący przychodu podatkowego, w podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzyskanie przez Wnioskodawcę dotacji na nabycie środków trwałych nie będzie mieć wpływu na wartość początkową tych środków, mieć natomiast będzie wpływ na koszty uzyskania przychodów w kontekście ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Przed rozpoczęciem (momentem) prowadzenia usług magazynowania gazu w zbudowanych lub rozbudowanych P..., Wnioskodawca zaewidencjonuje nowe magazyny jako środki trwałe (każdy z osobna). W kolejnych miesiącach użytkowania środków trwałych sfinansowanych częściowo ze środków uzyskanej dotacji, Spółka wydzieli kwoty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów równe amortyzacji środków trwałych w części sfinansowanej dotacją (w części amortyzacji odnoszącej się do kwoty dotacji). Równolegle, Spółka będzie dokonywać rozliczenia dotacji ujętej w rozliczeniach międzyokresowych przychodów i uznawać rachunek zysków i strat w pozycji „pozostałe przychody operacyjne”, kwotą proporcjonalną do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Pozostałe przychody operacyjne związane z rozliczeniem w czasie dotacji nie stanowią przychodu z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

Dyspozycja art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach” znajduje odniesienie do przypadku budowy/rozbudowy P... przez Wnioskodawcę.

Z kompilacji art. 5 ust. 1 pkt 2, art. 5 ust. 3 pkt 2, art. 96 pkt 16 oraz art. 97 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych wynika, że: „Dochodami (a równocześnie wydatkami) budżetu państwa są środki przeznaczone na finansowanie programów i projektów, na których realizację środki te uzyskano z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki pochodzące z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności”.

Zgodnie z omawianym art. 17 ust. 1 pkt 47, uzyskanie przez Spółkę z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach POliŚ) bezzwrotnej dotacji, przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu, skutkować będzie tym, że dotacja ta będzie, w momencie przekazania (przekazywania ratami) do Spółki, zwolniona od podatku dochodowego, jako dotacja otrzymana z budżetu państwa.

Zgodnie z zasadami rachunkowości, sformułowanymi w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, jak również w MSR 20: „Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej”, otrzymanie Dotacji na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych nie powoduje powstania przychodu. W momencie otrzymania środków z dotacji podlegają one ujawnieniu w rozliczeniach międzyokresowych przychodów.

Dotacje zalicza się do przychodów w rachunku zysków i strat w sposób systematyczny w poszczególnych okresach, aby zapewnić ich współmierność z odnośnymi kosztami, które dotacje mają w zamierzeniu kompensować. Odniesienie dotacji na rozliczenia międzyokresowe przychodów w momencie jej otrzymania i rozliczanie proporcjonalne w okresie użytkowania sfinansowanego tą dotacją środka trwałego, proporcjonalnie do amortyzacji, na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, zapewni zachowanie wskazanej wyżej współmierności przychodów i kosztów.

Wnioskodawca otrzymaną dotację (otrzymywane raty dotacji) przeznaczy na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie P..., a tym samym powinno wykazać tę dotację jako przychód przyszłych okresów nie stanowiący przychodu podatkowego, w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z zasadami rachunkowości (wynikającymi z ustawy z dnia 28 września 1994 roku o rachunkowości - art. 28 ust. 1 pkt 1), uzyskanie przez Spółkę dotacji na nabycie środków trwałych nie będzie mieć wpływu na wartość początkową tych środków.

Zwrócenie Spółce części wydatków na budowę P..., poprzez przyznanie dotacji, mieć natomiast będzie wpływ na koszty uzyskania przychodów w Spółce , jakimi są odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Prowadząc ewidencję umorzeń środków trwałych częściowo zrefundowanych w formie dotacji, w szacowanych odpisach amortyzacyjnych, Spółka wydzieli kwoty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów równe amortyzacji środków trwałych sfinansowanych w części Dotacją (w części amortyzacji odnoszącej się do kwoty Dotacji) i równolegle, w ramach pozostałych przychodów operacyjnych, przeniesie równoważną wartość związaną z rozliczeniem w czasie dotacji ujętej w bilansie w pozycji „rozliczenia międzyokresowe - przychody przyszłych okresów”.

Powyższe wynika ze stosowania zasady współmierności i kompletności w prowadzonych księgach rachunkowych.

Pozostałe przychody operacyjne związane z rozliczeniem w czasie dotacji nie stanowią przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca kończy przygotowanie wniosków o dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dalej: „POIiŚ”) inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu ziemnego.

Stronami, które zawrzeć mają umowy o dofinansowanie Projektów z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) będą:

* Wnioskodawca - jako Beneficjent w rozumieniu art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jednolity Dz.U.09.84.712 z późn. zmianami),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. - jako Instytucja Wdrażająca i Instytucja Pośrednicząca II stopnia w rozumieniu art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.).

Celem dotacji będzie wsparcie działań na rzecz bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej - w tym Polski, w szczególności poprzez zwiększenie zdolności magazynowych gazu ziemnego na terytorium Unii.

Dotacja wykorzystana zostanie na dofinansowanie budowy lub rozbudowy przez Spółkę podziemnych magazynów gazu ziemnego (dalej: „ P...”), które po zakończeniu procesu inwestycyjnego staną się środkami trwałymi Spółki.

Wnioskodawca wskazał na następujące źródła i sposób finansowania Projektów (w tym udział procentowy środków własnych przy realizacji inwestycji) oraz nazwy jednostek pośredniczących przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji, wskazując, iż dane opracowane została na podstawie danych zawartych w przygotowanych przez Spółkę wnioskach o dofinansowanie Projektów:

1) Podziemny Magazyn Gazu „S.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 51,25%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 48,75%

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia

2) Podziemny Magazyn Gazu „W.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 55,80%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 44,20

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji:

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia

3) Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu „K.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 57%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 43

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji:

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia

4) Kawernowy Podziemny Magazyn Gazu „M.”:

* udział dotacji w finansowaniu Projektu: 57%

* udział własny w finansowaniu Projektu: 43%

* Instytucje Pośredniczące przy dysponowaniu środkami finansowymi z dotacji:

* Ministerstwo Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca (w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),

* Instytut Nafty i Gazu z siedzibą w K. jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia

Budowa lub rozbudowa P... została już rozpoczęta. W ramach prowadzonych inwestycji podjęto następujące działania z planowanym okresem ich realizacji:

1. od 2 maja 2007 r. do 30 czerwca 2011 r. - w przypadku Podziemnego Magazynu Gazu „S.”,

2. od 29 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2011 r. - w przypadku Podziemnego Magazynu Gazu „W.”,

3. od 1 października 2007 r. do 31 grudnia 2014 r. - w przypadku Kawernowego Podziemnego Magazynu Gazu „K.”,

4. od 18 lutego 2008 r. do 30 czerwca 2014 r. - w przypadku Kawernowego Podziemnego Magazynu Gazu „M.”.

Wnioskodawca oczekuje, iż w połowie 2010 r. podpisana zostanie umowa przyznająca ww. dotację.

Zgodnie z zasadami dofinansowywania inwestycji z POIiŚ, dotacja przekazywana będzie w ten sposób, że Spółka otrzymywać będzie sukcesywnie (w formie rat dotacji – począwszy od 2010 roku) zwrot poniesionych już i ponoszonych sukcesywnie wydatków (nakładów) inwestycyjnych na budowę/rozbudowę P... (udokumentowanych zapłaconymi fakturami VAT), przy czym dotacja sfinansuje określoną części tych wydatków, pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, o które ubiega się Spółka, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Podkreślenia w niniejszej sprawie wymaga fakt, iż w związku z tym, że - jak wskazał Wnioskodawca - środki pomocowe aktywowane mają być w połowie 2010 r. po podpisaniu stosownych umów przyznających przedmiotowe dotacje, to w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie nowa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z dnia (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji „środków europejskich”, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,

2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym; „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”.

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, o które ubiega się Spółka z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na współfinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu ziemnego będą miały charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać trzeba, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, zatem w świetle przywołanego przepisu otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta projektów realizowanych z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko środki finansowe, co do zasady, będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U.09.157.1241) art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż środki pomocowe, które mają być aktywowane w połowie 2010 r. po podpisaniu stosownych umów przyznających przedmiotowe dotacje, o które ubiega się Spółka z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako „środki europejskie” z budżetu środków europejskich stanowiących odrębna część budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako środki z budżetu państwa.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przeznaczonych na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż przedmiotem niniejsze interpretacji indywidualnej była odpowiedź na następujące pytanie:

„Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych będzie uzyskanie przez Wnioskodawcę z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (w ramach POliŚ), poprzez budżet państwa, bezzwrotnej dotacji przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na rozbudowie lub budowie czterech podziemnych magazynów gazu...”.

Stosownie do art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej stanowi ponadto, że składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Przepis ten nakłada zatem na wnioskodawcę wymóg wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), na tle którego prezentowane jest stanowisko w sprawie oceny prawnej.

Co ważne, granica przedmiotowa interpretowanych norm przepisów prawa podatkowego wyznaczana jest treścią sformułowanego we wniosku pytania i Organ podatkowy nie ma ustawowej delegacji do rozszerzania interpretacji o zagadnienia dotyczące kwestii nie objętych pytaniem.

W myśl art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny, a w razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym. Organ może odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Ocena stanowiska wnioskodawcy do zadanego pytania przyporządkowanego do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wyrażana jest poprzez uznanie go za prawidłowe lub nieprawidłowe. Musi być ona jednoznaczna i nie może budzić wątpliwości co do jej zakresu. Co istotne, fakt wydania interpretacji uznającej stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe nie upoważnia do określenia jej mianem niezgodnej z prawem i naruszającej przepisy prawa.

Z uwagi na powyższe tut. Organ podatkowy nie ma prawnych możliwości, by udzielać interpretacji indywidualnej wykraczającej poza ramy rozpoznawanej sprawy.

Zagadnienia w zakresie skutków podatkowych po otrzymaniu środków europejskich mogą być przedmiotem odrębnego wniosku o udzielenie interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...