• Decyzja o zakresie stosow...
  08.06.2025

PD-4/42180-0001/07

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 19 lipca 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy w związku z nowelizacją Ordynacji podatkowej dotyczącą podpisywania deklaracji (art. 80a ustawy) należy uzupełnić posiadane pełnomocnictwa dotyczące postępowania podatkowego oraz uiścić opłatę od tych uzupełnień?

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia Pana „X”, z dnia 1 czerwca 2007 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z dnia 17 maja 2007 r. znak OP-bez numeru, stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie pełnomocnictwa procesowego oraz uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji - Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie odmawia uchylenia zaskarżonego postanowienia organu I instancji.

U z a s a d n i e n i e

Pan „X” wnioskiem z dnia 30 marca 2007 r., działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z prośbą o podanie podstawy prawnej do uzupełnienia udzielonych mu pełnomocnictw dotyczących postępowania podatkowego oraz do uiszczenia opłaty od tych uzupełnień, w szczególności w związku z nowelizacją Ordynacji podatkowej dotyczącą podpisywania deklaracji, tj. w związku z art. 80a ustawy.

W uzasadnieniu wniosku Pan „X” podał, że posiadane pełnomocnictwa około 90 podmiotów gospodarczych, których księgi prowadzi Biuro z uwagi na to, iż zostały udzielone min. „do reprezentowania przed organami podatkowymi i skarbowymi” uprawniają go również do podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu podatników, bowiem podpisywanie deklaracji zawiera się w pełnomocnictwach dotyczących reprezentowania przed organami podatkowymi. Z tego względu jako niezasadne określił wymóg przedłożenia nowych pełnomocnictw z „uzupełnieniem” o podpis deklaracji oraz opłacenia od nich należnej opłaty skarbowej, podczas gdy ustawa o opłacie skarbowej nie przewiduje opłat od uzupełnienia pełnomocnictwa, a jedynie od pełnomocnictwa.

Postanowieniem z dnia 17 maja 2007 r. (znak OP-bez numeru) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu za nieprawidłowe uznał stanowisko przedstawione we wniosku, iż dotychczas złożone w Urzędzie Skarbowym pełnomocnictwa obejmują czynność podpisywania w imieniu podatników deklaracji podatkowych oraz, że „uzupełnienie pełnomocnictwa” nie podlega opłacie skarbowej.

W wydanym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazując na przepisy art. 80a i 80b Ordynacji podatkowej obowiązujące od dnia 1 stycznia 2007 r. oraz wyjaśniając odrębności pomiędzy pełnomocnictwem do reprezentowania a pełnomocnictwem do podpisywania deklaracji stwierdził, że skoro ustawodawca dokonał wyraźnego rozróżnienia, to przyjmowanie deklaracji podpisanych przez pełnomocnika procesowego bez odrębnego upoważnienia do podpisu deklaracji jest postępowaniem niezgodnym z przepisami podatkowymi.

W zażaleniu z dnia 1 czerwca 2007 r. Pan „X” zarzucił ww. postanowieniu niezgodność z obowiązującymi przepisami prawa. W uzasadnieniu stwierdził, że zagadnienia związanego z pełnomocnictwami nie można rozstrzygać wyłącznie na gruncie prawa podatkowego, tj. w związku z art. 137, 80a i 80b Ordynacji podatkowej, gdzie pełnomocnictwo występuje w związku z postępowaniem podatkowym oraz podpisywaniem deklaracji podatkowych. Są to zatem pełnomocnictwa szczególne w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm.). Wskazując, że Biuro zostało umocowane przez podatników do działania w ich imieniu poprzez oświadczenie woli do reprezentowania przed organami skarbowymi, ubezpieczeniowymi, sądami gospodarczymi, pracy itd.... tj. do pełnomocnictwa ogólnego w rozumieniu art. 98 w związku z art. 96 Kodeksu cywilnego uznał, że podpisywanie deklaracji podatkowej mieści się w udzielanym pełnomocnictwie do reprezentowania podatników, wynika wprost z zapisów z części H deklaracji VAT oraz, że w samym słowie "reprezentowanie" mieści się pojęcie „podpisywanie deklaracji”, a czynność podpisu pod deklaracją nie wykracza poza zakres zwykłego zarządu tj. pełnomocnictwa ogólnego. Według dalszego stwierdzenia, przepis art. 80a Ordynacji podatkowej nie rodzi nowych obowiązków wobec podatników i ich reprezentantów, a tylko przerywa niezasadne dyskusje i interpretacje co do możliwości podpisywania w latach 2005-2006 deklaracji przez pełnomocników.

Rozpatrując przedmiotowe zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do dwudziestego piątego dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Wzory deklaracji - w tym deklaracji VAT -7 - obowiązujące od dnia 1 stycznia 2006 r. zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545). Stosownie do opisów, w części H ww. deklaracji - dotyczącej oświadczenia podatnika lub osoby reprezentującej podatnika – w pozycji 68 winny być złożone podpis (i pieczątka) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika.Do dnia 31 grudnia 2006 r. przepisy prawa podatkowego nie określały jednoznacznie, czy deklaracja powinna być podpisywana osobiście przez podatnika, czy też w imieniu podatnika mógł to zrobić jego pełnomocnik. Wprawdzie z treści art. 136 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wynika, że strona w tym także podatnik może działać przez pełnomocnika, chyba, że charakter czynności wymaga jej osobistego działania, ale zasada ta ma zastosowanie tylko na etapie postępowania podatkowego oraz w ramach dokonywanych przez organ podatkowy czynności sprawdzających.Z interpretacji udzielanych przez urzędy skarbowe wynikało, że deklaracje podatkowe mogą być podpisane przez podatnika, jak też pełnomocnika, pod warunkiem złożenia pełnomocnictwa, z którego zakresu wynikać będzie w sposób nie budzący wątpliwości umocowanie pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowych.

W wyroku WSA w Warszawie z 18 kwietnia 2005 r. (sygn. akt VI SA/Wa 1245/04, Lex nr 149904) Sąd orzekł, że zeznanie podatkowe ma charakter oświadczenia wiedzy, a nie woli, co wyklucza podpisanie go przez pełnomocnika (także będącego doradcą podatkowym).

Z dniem 1 stycznia 2007 r. weszły w życie nowe przepisy art. 80a i 80b Ordynacji podatkowej normujące podpisywanie deklaracji, dodane przez art. 1 pkt 15 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590).

W myśl art. 80a § 1 i § 2 ww. ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, deklaracja może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, a pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Zgodnie z art. 80b, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji. Powyższe uregulowanie dopuszcza więc możliwość podpisywania deklaracji podatkowych przez pełnomocnika podatnika, z jednoczesnym zwolnieniem podatnika z tego obowiązku, w przypadku gdy deklaracja została podpisana przez pełnomocnika. Podpisywanie deklaracji przez pełnomocnika wymaga jednak złożenia szczególnego pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji. Zatem upoważnienia do podpisywania deklaracji podatkowych nie można wywodzić z ogólnego pełnomocnictwa do reprezentowania Firmy przed organami podatkowymi. Jak wynika z uzasadnienia zażalenia oraz z załączonego wzoru pełnomocnictwa, Pan "X" został upoważniony przez grupę podatników do reprezentowania ich przed organami podatkowymi i skarbowymi. Treść powyższa wskazuje na ogólny charakter udzielonego pełnomocnictwa i dlatego pełnomocnictwo takie nie daje prawa do podpisywania w imieniu podatnika deklaracji podatkowych.

Za bezzasadny należy uznać zarzut zażalenia, że zaskarżone postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu jest niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa, z uwagi na to, iż podpisywanie deklaracji podatkowych mieści się w pełnomocnictwie ogólnym w rozumieniu art. 98 w związku z art. 96 ustawy Kodeks cywilny. Stosownie do ww. przepisów art. 96 i art. 98 Kodeksu cywilnego umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu, a do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba ze ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnych czynności. W świetle podanych przepisów prawidłowe jest stanowisko organu I instancji, że skoro Ordynacja podatkowa wymaga pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji, to przyjmowanie deklaracji podpisanych przez pełnomocnika procesowego bez odrębnego upoważnienia do podpisu deklaracji stanowiłoby działanie niezgodne z ww. przepisami.Za zasadne uznaje się również stwierdzenia zawarte w uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia odnośnie rozróżnienia pełnomocnictwa do reprezentowania a pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji jako dwóch różnych form pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego podstawę stanowi oświadczenie woli mocodawcy, daje podstawę do umocowania działania w cudzym imieniu z bezpośrednim skutkiem prawnym dla reprezentowanego. Istotą tego rodzaju pełnomocnictwa jest umocowanie do złożenia oświadczenia woli, natomiast przedmiotem pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stanowi oświadczenie wiedzy dotyczące informacji zawartej w deklaracji. Mając na uwadze przepisy art. 80a i 80b Ordynacji podatkowej należy uznać, że reprezentowanie nie obejmuje czynności podpisywania deklaracji. Gdyby pełnomocnik procesowy mógł podpisywać deklaracje, to ustawodawca nie wprowadzałby tej regulacji do porządku prawnego.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna. Może być ona zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, na adres - ul. Sienkiewicza 44, 33-300 Nowy Sącz, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...