• Postanowienie o zakresie ...
  16.11.2024

ŁUS-III-2-443/14/05/AMM

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 13 kwietnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 6 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Wniosek dotyczy korekty nieprawidłowo naliczonego podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń dostaw "mediów" wewnątrz wspólnoty mieszkaniowej.

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku złożonego do tutejszego organu podatkowego Administrację Nieruchomościami o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Zapytanie skierowane przez Administrację do tutejszego organu podatkowego dotyczy zagadnienia rozliczeń dokonywanych między wspólnotą mieszkaniową (której jednym z członków jest Gmina - właściciel lokali mieszkalnych oraz użytkowych, reprezentowany przez Administrację), a następnie obciążania przez Administrację tymi kosztami najemców lokali komunalnych. Gmina jest jednym z członków różnych wspólnot mieszkaniowych. Na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z najemcami lokali komunalnych określa opłaty zaliczkowe za świadczenia związane z eksploatacją lokalu (tj. za dostarczoną energię cieplną do ogrzania lokalu i ogrzania wody, za dostawę do lokalu zimnej wody, za odbiór (odprowadzanie) z lokalu ścieków, za odbiór (wywóz) nieczystości stałych).

Ponadto Administracja cytuje we wniosku część odpowiedzi udzielonej - w trybie art. 14a § ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2004r, przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi w piśmie z dnia 28.12.2004r. znak: III-2-443-416/04/AM. W przedmiotowym piśmie tutejszy organ podatkowy uznał, że skoro w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót (sprzedaż), tym samym nie można mówić o odsprzedaży mediów i konieczności opodatkowania ich podatkiem od towarów i usług oraz fakturowaniu tej czynności fakturą VAT na rzecz osób trzecich tj. najemców lokali komunalnych mieszkalnych i użytkowych. Administracja w przedmiotowym wniosku przytacza również, że "jeżeli Gmina lub działająca w jej imieniu Administracja obciążana jest przez wspólnotę mieszkaniową kosztami mediów, co dokumentowane jest notą księgową, to kolejno rozliczenie tych kosztów na najemców komunalnych nie powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie występuje tu obrót; Gmina jako właściciel członek wspólnoty mieszkaniowej nie nabywa od wspólnoty, czyli od samej siebie, ani towarów (woda, energia), ani usług (dostawa wody, wywóz śmieci, odprowadzenie ścieków), a jedynie partycypuje w kosztach utrzymania swoich lokali komunalnych; skoro Gmina (Administracja) nie nabywa w tym wypadku towarów ani usług to dokonując dalszego rozliczenia tych kosztów na poszczególnych najemców lokali komunalnych nie powstaje u niej obrót, który byłby opodatkowany podatkiem od towarów i usług". W rozmowie telefonicznej ustalono, że faktury VAT były wystawiane tylko w przypadku lokali użytkowych.

Na tle powyżej przedstawionego stanu faktycznego, Administracja stoi na stanowisku, iż powinna dokonać korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) oraz wystawić faktury korygujące od dnia 01.01.2004r., tj. od okresu następującego po dniu ukazania się pisma Ministra Finansów z dnia 23.12.2003r. znak: PP1-811/912/03/JW, wydanego w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania niniejszego pisma).

Tutejszy organ podatkowy mając powyższe na uwadze stwierdza, co następuje:

w zaleceniach Ministerstwa Finansów zawartych w piśmie z dnia 23.12.2003r. znak: PP1-811/912/03/JW, wydanym w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania niniejszego pisma) została zawarta informacja, że dotychczasowe rozliczenia (tj. rozliczenia mające miejsce do dnia 23.12.2003r. tj. dnia wydania przedmiotowego pisma Ministerstwa Finansów) w zakresie fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą, a jej członkami nie będą kwestionowane, jeżeli podatek wynikający z wystawionych faktur został odprowadzony do urzędu skarbowego, prowadzone były ewidencje, o których mowa poprzednio w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, a obecnie w art. 109 ust. 3 ustawy oraz składane były deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-7 lub VAT-7K). Przy zachowaniu powyższych warunków, nie będzie również kwestionowane prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych przez wspólnotę faktur na rzecz jej członków.

W nawiązaniu do przedstawionego przez Administrację stanu faktycznego należy zauważyć, że Gmina jako członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych. Administracja w poprzednich okresach rozliczeniowych opodatkowywała odsprzedaż mediów dostarczanych do wszystkich lokali komunalnych. Najemcom użytkowych lokali komunalnych Administracja wystawiała faktury VAT.

W w/w wniosku Administracja stoi na stanowisku, iż w związku z zaistniałą sytuacją powinna wystawić faktury korygujące. Należy jednak zauważyć, że przepisy zarówno ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jak i ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, nie umożliwiają podatnikowi, w sytuacji o której mowa we wniosku, wystawienia faktury korygującej.

Wynika to z faktu, iż podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a za taką uznana została czynność rozliczania kosztów utrzymania lokali komunalnych na poszczególnych najemców lokali komunalnych (mieszkalnych oraz użytkowych), gdy członkiem wspólnoty mieszkaniowej jest Gmina będąca właścicielem tych lokali, ponieważ nie powstaje tu obrót, który byłby opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy również zaznaczyć, że gdyby wystawienie przez Administrację na rzecz najemców użytkowych lokali komunalnych faktur korygujących do uprzednio wystawionych faktur było możliwe, spowodowałoby konieczność skorygowania przez te podmioty uprzednio rozliczonego - w deklaracji dla podatku od towarów i usług - podatku naliczonego. W konsekwencji u podmiotów tych w bieżących okresach mogłaby powstać wysoka kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego.

Końcowo, należy jeszcze raz przytoczyć zalecenia zawarte w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 23.12.2003r. znak: PP1-811/912/03/JW, że fakturowanie wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą, a jej członkami nie będzie kwestionowane przez organy skarbowe, jeżeli podatek wynikający z wystawionych faktur został odprowadzony do urzędu skarbowego, prowadzone były ewidencje oraz składane były deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-7 lub VAT-7K). Ponadto nie będzie również przez organy podatkowe kwestionowane prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych przez wspólnotę faktur na rzecz jej członków.

Kierując się tym zaleceniem należy uznać, że jeżeli Administracja wystawiała faktury VAT naliczając podatek, odprowadzała go do urzędu skarbowego, prowadziła stosowne ewidencje i składała deklaracje podatkowe, to nie będzie to kwestionowane przez tutejszy organ podatkowy.

Sytuacja opisana powyżej, nie będzie natomiast miała miejsca przy korekcie dotychczasowych rozliczeń kosztów utrzymania mieszkalnych lokali komunalnych na poszczególnych najemców, ponieważ czynność ta nie była przez Administrację dokumentowana fakturami VAT i nie ma tu formalnych przeszkód do dokonania stosownych korekt rozliczeń, jeżeli taka wola będzie podatnika.

W odpowiedzi na postawione przez Administrację pytanie należy zauważyć, że Administracja nie ma możliwości wystawienia faktur korygujących. Natomiast przysługuje jej prawo do skorygowania deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) poprzez złożenie deklaracji korygującej, które ograniczone jest terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego, określonego w przepisie art. 70 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60).

Przepis art. 70 § 1 w/w ustawy stanowi, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że korekty zobowiązania podatkowego nie mogą polegać wyłącznie na zmniejszeniu kwot podatku należnego w zakresie opisanym wyżej, ale muszą obejmować również kwoty podatku naliczonego z uwagi na zmianę proporcji pomiędzy wartościami sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, która wpłynie na wysokość kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu. Jeżeli Administracja zdecyduje się na korektę dotychczasowych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, to korekta winna obejmować zarówno podatek należny, jak i naliczony.

Należy jednak zauważyć, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, złożenie korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) należy do suwerennej decyzji podatnika, czy dokona tej czynności, o której mowa we wniosku, w trybie przewidzianym w przepisach ustawy Ordynacja podatkowa i za jaki okres.

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu w Łodzi uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Administrację Nieruchomościami wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...