IS.I/1-4151/5/06
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 9 maja 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
dotyczy treści postanowień interpretacyjnych
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r.? Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 30.12.2005 r. (znak: II US. PB-I-415/54/05) stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Pismem z dnia 23.11.2005 r. P. zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca podał, że w celu przygotowania oraz złożenia oferty konkursowej do Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa, a następnie realizacji dwóch projektów, został partnerem konsorcjów, których liderem jest R.:
- w pierwszym przypadku umowa na realizację projektu została zawarta przez R. z Fundacją, następnie zawarto pomiędzy liderem a partnerami umowę określającą zasady rozliczeń - P. sporządził zestawienie wykonanych usług (koszty wyliczone na podstawie faktycznie wykonanych usług oraz na podstawie stawek ryczałtowych) i wystawia faktury dla lidera, który kieruje wniosek o płatność końcową do Fundacji; projekt finansowany jest ze środków publicznych: w 80 % ze środków Unii Europejskiej, w 20 % z krajowych środków publicznych,
- dla realizacji drugiego projektu Fundacja zawarła umowę z konsorcjum - P. jako partner konsorcjum ponosi koszty związane z projektem, które dokumentuje w odpowiedni sposób, następnie wniosek płatniczy kierowany jest do Fundacji, przy czym warunkiem zwrotu kosztów jest ich poniesienie; jednocześnie możliwe jest, że nie wszystkie koszty zostaną zakwalifikowane do zwrotu; źródłem finansowania są środki publiczne: 80 % środki Unii Europejskiej, 20 % środki krajowe.
Pytanie dotyczyło opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego pracownikom P. realizującym projekt w kontekście art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zdaniem wnioskodawcy ww. zwolnienie nie znajduje zastosowania, w związku z czym od wypłacanych należności pobierane są zaliczki na podatek.
Postanowieniem z dnia 30.12.2005 r. (znak: II US. PB-I-415/54/05) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uznał, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe. Stwierdzono, że przesłanką skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest bezpośrednie realizowanie przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy - na podstawie umowy z beneficjentem bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenia osób realizujących program nie spełniają tego warunku - P. otrzymuje środki pomocowe za pośrednictwem innego podmiotu, nie zaś bezpośrednio od podmiotu rozdzielającego, ponadto wynagrodzenia podatników nie są wypłacane ze środków pomocowych, lecz refinansowane z tego źródła.
Postanowieniem z dnia 8.03.2006 r. (znak: IS. I/1-4151/5/06) Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wzruszenia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej ww. postanowienia.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując wniosek o interpretację oraz treść wskazanego powyżej postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 14a § 1 ordynacji podatkowej, stosownie do swej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja, w myśl art. 14a § 3 ww. ustawy, to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 14a § 4 ordynacji podatkowej).
Postanowienie, na które służy zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, zgodnie z art. 217 § 1 i § 2 ordynacji podatkowej znajdującymi zastosowanie również w odniesieniu do postanowień w sprawach interpretacji, winno zawierać m.in. rozstrzygnięcie oraz uzasadnienie faktyczne i prawne, przy czym postanowienie kończące postępowanie w sprawie to akt, z którego strona winna czerpać pełną, wszechstronną, zgodną z prawem wiedzę co do sposobu realizacji obowiązków wynikających z prawa podatkowego. Sentencja postanowienia wydanego w trybie art. 14a § 4 ordynacji podatkowej winna zatem zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy wyrażoną przez organ załatwiający sprawę, natomiast uzasadnienie, stanowiące integralną część postanowienia, powinno być wyjaśnieniem rozstrzygnięcia.
Potwierdzenie w postanowieniu Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 30.12.2005 r. (znak: II US. PB-I-415/54/05) prawidłowości stanowiska zajętego przez wnioskodawcę nie wyłączało konieczności należytego uzasadnienia rozstrzygnięcia, z uwzględnieniem przedstawionego stanu faktycznego. Uzasadnienie postanowienia organu I instancji w przedmiotowej sprawie nie odnosi się natomiast do całokształtu przedstawionego stanu faktycznego i nie zawiera wyczerpującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie P. Z wniosku płatnika wynika bowiem, że realizowane przez P. projekty finansowane są: w 80 % ze środków unijnych, a w 20 % środkami krajowymi. Płatnik formułując pytanie wprawdzie odniósł się do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niemniej jednak zapytał "czy dochody podatników otrzymane w związku z realizacją projektu korzystają ze zwolnienia", natomiast Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w uzasadnieniu postanowienia odniósł się wyłącznie do dochodów podatników pochodzących ze środków Unii Europejskiej. Brak natomiast w tym uzasadnieniu odniesienia do dochodów finansowanych ze środków krajowych.
W konsekwencji wskazać należy, iż analizowane rozstrzygnięcie organu I instancji zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa, tj. art. 14a § 1 w związku z art. 217 § 2 ordynacji podatkowej.
Należy również zwrócić uwagę, że pytanie P. nie zostało sformułowane w sposób wskazany w postanowieniu, cyt.:" Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom w związku z realizacją w ramach konsorcjum projektu (..) finansowanego w 80 % ze środków UE podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych". Płatnik powołał w nim wprawdzie wyłącznie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak - jak wskazano wyżej - zapytanie dotyczyło również zwolnienia z opodatkowania dochodów (wynagrodzeń) finansowanych ze środków publicznych krajowych.
