P1-D-4117/4/05
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 5 grudnia 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Pytanie podatnika:
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowego kolegium odwoławczego wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz.U. z 2001 roku, Nr 79, poz. 856 ze zm./ w części dotyczącej wynagrodzenia za udział w posiedzeniach?
Wnioskiem z dnia 02 września 2005 roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pozaetatowych członków samorządowego kolegium odwoławczego, wypłacanych na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych w części dotyczącej wynagrodzenia za udział w posiedzeniach, oraz obowiązku poboru, przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze, zgodnie z art.15 ust. 4 ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 856 ze zm./, wypłaca członkom pozaetatowym tut. Kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży.
Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia te są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł, ponieważ stanowią one w istocie dietę, o której mowa w tym przepisie.W tej sytuacji Samorządowe Kolegium Odwoławcze, jako płatnik, nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń za udział w posiedzeniach pozaetatowych członków kolegium.
Postanowieniem z dnia 27 września 2005 roku nr DD-415/18/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznał, że zaprezentowane we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
Organ I instancji powołując się na przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ oraz ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz. U. z 1994 roku , Nr 94, poz.122 z późn. zm./ stwierdził, że otrzymywane przez pozaetatowych członków kolegium wynagrodzenie wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12.0. 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych za udział w posiedzeniach nie jest dietą wolną od podatku dochodowego, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej, a które należy zakwalifikować do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy, w związku z czym podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i ust. 1a cyt ustawy podatkowej.
W myśl powołanych przepisów Samorządowe Kolegium Odwoławcze jako płatnik ma obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu oraz o składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wynagrodzeń za udział w posiedzeniach pozaetatowych członków kolegium odwoławczego.
Na powyższe postanowienie dnia 06.10.2005r. strona złożyła w ustawowym terminie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w którym podtrzymała w całości swoje stanowisko zawarte we wniosku i wniosła o weryfikację stanowiska organu I instancji.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zarzutów wniesionego zażalenia i analizie stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący stan prawny uznał, iż stanowisko strony jest prawidłowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile zgodnie z art.15 ust.4 ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych /Dz. U. 2001 roku, Nr 79, poz. 856 ze zm./ wypłaca pozaetatowym członkom kolegium odwoławczego wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży.
Wysokość i zasady wynagradzania pozaetatowych członków kolegium odwoławczego regulują przepisy określone w § 2 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 01.07.2002 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium /Dz. U. z 2002 r., Nr 109, poz. 960 z późn. zm./. W przepisach tych postanowiono: Wysokość wynagrodzenia pozaetatowych członków kolegium, w zależności od przyjętej organizacji pracy i liczby posiedzeń w danym miesiącu, określa prezes właściwego kolegium. Miesięczna wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi do 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium. Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, przysługujące pozaetatowemu członkowi kolegium świadczenie nazwano wynagrodzeniem za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podroży.
Bezspornym jest stanowisko, że wynagrodzenia za udział w posiedzeniach otrzymywane przez pozaetatowych członków kolegium należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych/Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz.176 z późn. zm./ tj. przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają w stosunku do płatnika dokonującego wypłat należności z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 5 obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy stosownie do zasad określonych w art. 41 ust. 1 i ust. 1a w/cyt. ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 cyt. wyżej ustawy podatkowej wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280,00zł.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych nie definiują pojęcia "wynagrodzenia czy diet". Wobec braku takiej definicji należy przyjąć za punkt wyjścia słownikową treść tego pojęcia, według której "dieta" to wynagrodzenie dzienne związane z pełnieniem szczególnych obowiązków czy funkcji. Dieta jest zatem pojęciem dość pojemnym, w którym mogą się mieścić świadczenia określone w przepisach różnymi nazwami np. rekompensata, ryczałt, ekwiwalent czy też wynagrodzenie. O tym czy dane świadczenie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy decyduje istota tego świadczenia, a nie jego nazwa.
W orzecznictwie przyjęto, że unormowanie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako jedno z nielicznych, nie uległo zmianie - poza wprowadzeniem kwoty wolnej od podatku w miejsce ?wysokości określonej w odrębnych przepisach?. Kolegia odwoławcze przy sejmikach samorządowych, działające na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym /Dz. U. Nr 16, poz. 95 ze zm./ stały się z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 12 października 1994 roku samorządowymi kolegiami odwoławczymi. Przekształcenie to objęło również pozaetatowych członków dotychczasowych kolegiów. Ich wynagrodzenia, określane przedtem w regulaminach sejmików samorządowych jako diety, były wolne od podatku. Po zmianie stanu prawnego w tym zakresie nie zmienił się charakter czynności wykonywanych przez tychże członków ani charakter wypłacanych im świadczeń.
Zauważyć przy tym należy, iż w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 maja 2005 roku sygn. akt FSK 2536/04 w konkluzji Sąd stwierdził, że ? wynagrodzenia pozaetatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych wypłacane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych były - i są nadal wolne od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony przez podatnika stan faktyczny Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko podatnika za prawidłowe i uchylił postanowienie organu I instancji.
Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.