• Postanowienie o zakresie ...
  07.06.2025

1472/ROP1/423-222-211/05/SZM

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 2 września 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Jak amortyzować środki trwałe przekazane do używania w 2004 i 2005 r., jeżeli częściowo są finansowane ze środków z funduszy Unii Europejskiej i z funduszy krajowych - program SAPARD? Termin wpływu dotacji na konto Spółki określono do października 2005 r. Czy skorygować odpisy umorzeniowe za rok ubiegły, czy od miesiąca otrzymania dotacji?

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 19.07.2005 r. (data wpływu do urzędu 22.07.2005.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w dniu 09.01.2004 r. podpisała umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pomoc finansową z funduszy Unii Europejskiej i z funduszy krajowych - program SAPARD. Spółka wywiązała się z warunków umowy i wydatkowała fundusze na zakup maszyn i urządzeń oraz linii do przerobu odpadów zwierzęcych. Spółka przekazywała środki trwałe do używania w 2004 r. i w 2005 r., naliczając amortyzację począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek został oddany do używania i przyjęty do ewidencji. Niniejsze odpisy stanowiły w całości koszt uzyskania przychodów. Termin wpływu dotacji na konto Spółki został określony do października 2005 r.

W kontekście wyżej przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwraca się o udzielnie informacji, w jaki sposób powinien amortyzować środki trwałe, jeżeli częściowo są finansowane ze środków unijnych SAPARD. Czy należy dokonać korekty odpisów umorzeniowych za rok ubiegły, czy od miesiąca otrzymania dotacji?

Zdaniem Spółki, w miesiącu w którym otrzymała ona dotację, powinna "statystycznie" zmniejszyć koszty uzyskania przychodów, proporcjonalnie o wartość umorzeń od wartości początkowej pokrytej dotacją.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie potwierdza stanowiska Spółki i wyjaśnia:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (...).

Dotacja staje się przychodem podatnika w momencie faktycznego jej otrzymania.

Jednakże przepis art. 17 ust. 1 pkt 14a powyższej ustawy stanowi, że dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD) są wolne od podatku.

Według art. 16 ust. 1 pkt 48 niniejszej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Natomiast jeżeli przyznana dotacja dotyczyć będzie zwrotu kosztów na zakup środków trwałych dokonanych przed październikiem 2005 r. - to zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka powinna dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych poprzez wyłączenie ich z kosztów uzyskania przychodów w tej części, w której odpowiadają one wartości zwrotu wydatków na ich nabycie, nie od momentu otrzymania dotacji, lecz od momentu naliczania amortyzacji. W świetle bowiem powołanego przepisu nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, które nalicza się zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 powyższej ustawy - od miesiąca następującego po wprowadzeniu do ewidencji.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Spółki oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca do Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...