ITPP2/443-889/09/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy złota inwestycyjnego w postaci płytek - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy złota inwestycyjnego w postaci płytek.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą (Spółką z o.o.), którego przedmiot działalności obejmuje m.in. produkcję monet, żetonów, medali, numizmatów, odznaczeń, sztabek i innych wyrobów z metali szlachetnych oraz handel hurtowy i detaliczny srebrem, złotem, platyną oraz wyżej wymienionymi wyrobami z metali szlachetnych.
Spółka zamierza rozpocząć produkcję, a następnie handel złotem inwestycyjnym w postaci płytek wykonanych ze złota. Wytwarzany towar - płytki ze złota inwestycyjnego, charakteryzować się będą następującymi parametrami:
* Próba: Au 0,999;
* waga: 1 g, 2,5 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 250 g, 1000 g;
* kształt: płaskie płytki w formie prostokąta, kwadratu, trójkąta lub koła;
* grubość: od 0,1 mm do 10 mm;
* oznaczenia: napis „złoto lokacyjne", wskazanie wagi, próby Au 0,999, różnorakie wizerunki wg projektów.
Złoto inwestycyjne w postaci złotych płytek będzie sprzedawane zarówno osobom fizycznym, jak i innym podmiotom, w tym osobom prawnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy obrót wyprodukowanymi przez Wnioskodawcę płytkami ze złota inwestycyjnego o wymienionych parametrach (kształt, waga, grubość) będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...
Spółka po powołaniu definicji złota inwestycyjnego zawartej w art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz treści art. 122 ust. 1 ustawy stwierdziła, iż płytki wytworzone ze złota o próbie Au 0,999 o podanej wadze, grubości, kształcie mieszczą się w definicji pojęcia złota inwestycyjnego zawartego w ustawie a obrót wyprodukowanymi płytkami będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wskazała również, iż definicja złota inwestycyjnego, zawarta w ustawie ogranicza się do podania jedynie rodzaju przedmiotów (sztabki i płytki), o określonej próbie, które będą traktowane jako złoto inwestycyjne, nie podaje żadnych dalszych parametrów, którymi można byłoby odróżniać sztabki od płytek oraz sztabki i płytki od innych tego typu przedmiotów. W związku z tym, że ustawa nie podaje pełnej definicji pojęcia „płytka", Spółka odwołała się do słownikowego rozumienia tego słowa - „Płytka - zdrobnienie od płyta; Płyta - płaski element, np. płyta kompaktowa, płyta pilśniowa, płyta tektoniczna" (Słownik języka polskiego, sjp.pl). Powyższa definicja, zgodna z potocznym rozumieniem tego słowa, w ocenie Wnioskodawcy, daje podstawę do twierdzenia, że płytki o rozmaitych kształtach, czy grubości, jeżeli posiadają próbę co najmniej 995 tysięcznych, spełniają wymogi złota inwestycyjnego z definicji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług.
Dodatkowo Spółka wskazała na funkcję, jaką mają spełniać wyroby produkowane i sprzedawane przez nią, to znaczy funkcję lokacyjną, polegającą na lokowaniu środków poprzez zakup kruszcu, jakim jest złoto. Postać jaką przyjmą nie ma większego znaczenia, gdyż to, czy wyprodukowana płytka będzie w kształcie koła czy kwadratu, o grubości 0,5 mm czy o grubości 0,10 mm, to nadal będzie spełniać wymienioną funkcję.
Podsumowując wskazała, iż w przedstawionej sytuacji wyprodukowane przez Wnioskodawcę płytki ze złota inwestycyjnego w różnorakim kształcie (koła, trójkąta, prostokąta czy kwadratu), niezależnie od ich wielkości czy grubości, nadal będą płytkami w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, w ocenie Spółki, produkcja płytek ze złota inwestycyjnego w kształtach i rozmiarach podanych powyżej jest dopuszczalna i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.
Zwolnienie ww. stosuje się odpowiednio także do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy (art. 122 ust. 2 ustawy).
Złotem inwestycyjnym w świetle art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy jest złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe.
Złotem inwestycyjnym, w myśl ust. 1 pkt 2 powołanego artykułu, są również złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:
* posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
* zostały wybite po roku 1800,
* są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
* są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że płytki, które mają być przedmiotem dostaw, z uwagi na swoje parametry, spełniają definicję złota inwestycyjnego, zatem ich sprzedaż korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
