• Decyzja o zakresie stosow...
  26.04.2025

PD-1/i/4218-25/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 4 października 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy otrzymane dotacje stanowią dla spółki ( posiadającej status regionalnej instytucji finansowej ) przychod podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Decyzja

Na podstawie art.14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia "X" S.A. z dnia 05.08.2005r., na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście z dnia 25.07.2005r. Nr PB1/423-14/2005/GB, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2005r. o udzielenie pisemnejinformacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie zaliczenia do przychodów dotacji przekazanych "X" S.A. przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie

odmawia zmiany kwestionowanego postanowienia.

Uzasadnienie

Strona zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieściez zapytaniem w następującym stanie faktycznym:

"X" S.A. jest instytucją powołaną do działania na rzecz rozwoju regionu i promocji Małopolski. Posiadanie statusu regionalnej instytucji finansowej nakłada na "X" S.A. obowiązek realizacji zadań zlecanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) polegających na zarządzaniu i administrowaniu instrumentami wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw. W oparciu o umowy zawarte z Rządem RP za pośrednictwem PARP i UKIE na finansowanie zadania "Promocja Rozwoju MSP" "X" S.A, pośredniczyła w wypłacie małopolskim przedsiębiorstwom dotacji w ramach programów:

1. Program Rozwoju Przedsiębiorstw,

2. Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych,

3. Program Rozwoju Przedsiębiorstw Internetowych,

4. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych.

Dotacje te finansowane były w 75% w ramach Zewnętrznej Pomocy Wspólnoty Europejskiej oraz w 25% ze środków budżetu Państwa. Zarówno środki PHARE w walucie EUR jak i środki z budżetu państwa w PLN zostały przekazane na wydzielone i wskazane w umowach konta bankowe, przeznaczone wyłącznie na realizację zadania, tj. wypłaty dotacji dla beneficjentów poszczególnych programów.

Środki przekazane przez PARP w EUR były rozliczane w EUR, beneficjent otrzymywał dotację w PLN w równowartości określonej kwoty EUR, natomiast dla potrzeb ewidencji księgowej otrzymane środki w EUR były przeliczone na złote wg średniego kursu EUR z dnia otrzymania, a wypłaty dotacji dla małych i średnich przedsiębiorstw były przeliczane na PLN wg kursu kupna waluty przez bank prowadzący rachunek z dnia wypłaty. Powstałe różnice kursowe miały wpływ tylko na wycenę zobowiązania "X" S.A. wobec PARP w PLN dla potrzeb księgowych.

Ostateczne rozliczenie dotacji przekazanej w EUR zostało dokonane również w EUR.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwróciła sięz zapytaniem czy przedmiotowe dotacje stanowią przychód "X" S.A.

W uzasadnieniu postanowienia z dnia 25.07.2005 r. Nr PB1/423-14/2005/GB Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Sródmieście stwierdził, że zgodnie z art.12 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotowe dotacje stanowią przychód z tym, że jeżeli korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, winny być wykazane w załącznikach CIT-2/O lub CIT-8/O, a następnie przeniesione do odpowiednich pozycji deklaracji CIT-2 i CIT-8. Natomiast w przypadku przychodu z tytułu różnic kursowych od otrzymanych środków w EUR, ewentualny przychód powstaje w momencie dokonania wypłaty dotacji z konta bankowego, na które te środki zostały przekazane. Różnice kursowe dotyczące wyceny otrzymanych przez Spółkę środków związane z koniecznością prawidłowej wyceny bilansowej zobowiązań Spółki wobec PARP , nie stanowią dla Spółki przychodu podatkowego.

Zdaniem Podatnika przedmiotowe dotacje nie stanowią przychodu Spółki, gdyż występuje Ona tylko w roli pośrednika pomiędzy PARP a beneficjentami w procedurze wypłat przedmiotowych dotacji.

W złożonym zażaleniu Spółka podnosi, że organ pierwszej instancji nie dokonał analizy umów i aneksów, na podstawie których "X" S.A. dysponowała środkami finansowymi. Zdaniem Spółki Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście opierając się wyłącznie na nazwie umowy "umowa dotacji", uznał, że przekazane środki stanowią dla "X" S.A. przychód , w rozumieniu art.12 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Podatnika ta metoda interpretacji jest sprzeczna z art.24a § 1 Ordynacji podatkowej. Spółka twierdzi, że pomimo nazwy "umowa dotacji" - faktycznie dotacji nie otrzymała. Przekazanymi przez PARP środkami pieniężnymi zarządzała, pośrednicząc w ich wypłacie na rzecz beneficjentów ostatecznych, którymi są mikro, mali i średniprzedsiębiorcy z obszaru regionu. Przekazane przez PARP środki pieniężne nie stały się własnością "X" S.A.

Po przeanalizowaniu materiału zgromadzonego w przedmiotowej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza co następuje.

Zgodnie z § 43 ust.3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2003r. w sprawie działań podejmowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. Nr 39, poz. 336 ze.zm.) "agencja dokonuje (...) wyboru osoby prawnej, której udzieli dotacji na realizację regionalnego programu rozwoju przedsiębiorczości na terenie danego województwa, zwanej dalej "regionalną instytucją finansującą". Beneficjentem pomocy (dotacji) jest więc regionalna instytucja finansująca, czyli w przedmiotowej sprawie "X" S.A. Argument Strony, iż "X" S.A. jest tylko pośrednikiem pomiędzy PARP a małymi i średnimi przedsiębiorcami w rozliczeniu dotacji, w świetle w/w przepisu oraz przedłożonych przez Spółkę umów o udzieleniu dotacji, nie znajduje uzasadnienia. W niektórych umowach o udzieleniu dotacji, "X" S.A. jest wyraźnie nazwana "beneficjentem" ( umowa dotacji Nr... ).

Art.1 umowy w ramach zewnętrznej pomocy wspólnoty europejskiej Nr... stanowi rn.in, "beneficjant otrzyma dotację ...", "beneficjent przyjmuje dotację i zobowiązuje się do realizacji Zadania na własnąodpowiedzialność". Zapisy te jednoznacznie wskazują, że beneficjentem pomocy jest "X" S.A.

W świetle art.12 ust.1 pkt l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są m.in. otrzymane pieniądze. Otrzymanymi pieniędzmi są w przedmiotowej sprawie dotacje, które podlegają ewentualnemu zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie właściwych przepisów wym. ustawy.

Odnośnie różnic kursowych organ odwoławczy również podziela argumentację przedstawioną w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Stronie jeżeli uzna, że decyzja jest niezgodna z prawem, przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - w dwóch egzemplarzach - za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...