• Interpretacja indywidualn...
  06.07.2024

ITPP1/443-512/07/DM

Interpretacja indywidualna
z dnia 6 grudnia 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 211 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu 8 październik 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez podmiot świadczący usługi prawnicze, nie będący notariuszem, adwokatem czy radcą prawnym – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 8 października 2007 roku został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podmiotu świadczącego usługi prawnicze nie będącego notariuszem, adwokatem czy radcą prawnym.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Rozpoczynając z dniem 1 sierpnia 2007 r. prowadzenie działalności gospodarczej złożył Pan zgłoszenie rejestracyjne dla podatku od towarów i usług oraz wniósł stosowną opłatę w wysokości 170 zł. Po dokładnej analizie przepisów prawa podatkowego doszedł Pan jednakże do wniosku, iż usługi prawnicze wyłączone ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczą tylko usług świadczonych przez adwokatów, radców prawnych i notariuszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy osoba świadcząca usługi prawnicze nie będąca adwokatem, radcą prawnym lub notariuszem może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 113 wskazanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), usługi prawnicze, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania dotyczą jedynie usług świadczonych przez adwokatów, radców prawnych i notariuszy. Wyłączenie to nie obejmuje swym zakresem usług prawnych świadczonych przez inne osoby, które nie legitymują się tytułem adwokata, radcy prawnego czy notariusza a posiadają wykształcenie prawnicze. Prawodawca chcąc objąć podatkiem od towarów i usług pełen zakres usług prawniczych, czy to ze względu na podmiot je świadczący, czy przedmiot spraw, w których usługi te są świadczone, nie wyodrębniałby z szeroko rozumianego pojęcia usług prawniczych, pomocy prawnej tylko i wyłącznie trzech wymienionych korporacyjnych zawodów prawniczych, a w pozycji 38 załącznika do cyt. rozporządzenia zawarłby określenie nie stwarzające wątpliwości interpretacyjnych, obejmujące jasno sprecyzowane wszelkie usługi prawnicze. Skoro umieścił je w poz. 38 ww. rozporządzenia, w Pana ocenie, należałoby uznać, iż nie było intencją ustawodawcy ujęcie ich w szeroko rozumianym pojęciu rzeczoznawstwa zawartym w poz. 37 tego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Przy czym na mocy art. 113 ust. 9 tej ustawy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie (art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w przepisie art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 38 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy usług prawniczych, świadczonych przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych.

Biorąc po uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że w sytuacji świadczenia usług prawniczych (przy założeniu, że nie są to usługi w zakresie doradztwa), przez osobę nie będącą jednocześnie notariuszem, adwokatem, czy też radcą prawnym, podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadmienić jednakże należy, uwzględniając stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 4 października 2007 r., iż wskazane regulacje nie dotyczą Pana sytuacji prawnopodatkowej, jako że przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej dokonał Pan rejestracji dla podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...