• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ILPP2/443-1561/09-4/BA

Interpretacja indywidualna
z dnia 5 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 211 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz podpis osoby upoważnionej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca został wpisany do rejestru instytucji kultury pod numerem RIK. Działalność instytucji została zakwalifikowana wg PKD 2007 jako działalność obiektów kulturalnych 9004Z (wg PKD 2004 – 9231F). Zainteresowany korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Instytucja świadczy również pozostałe usługi, takie jak wynajmowanie przestrzeni reklamowej czy wynajem obiektu, których łączny dochód w roku obrotowym nie przekracza kwoty zawartej w art. 113 ust. 1 ustawy, korzysta więc ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Instytucja przygotowuje projekt inwestycyjny, który będzie sfinansowany w całości z dotacji unijnych i gminnych. w kosztach realizacji projektu zawarty będzie podatek naliczony, który z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności przez Instytucję nie będzie mógł być odliczany od podatku należnego. w tej sytuacji podatek naliczony zawarty w wydatkach poczynionych na realizację projektu będzie stanowił koszt kwalifikowany.

Zainteresowany uzupełnił wniosek o następujące informacje:

1. W 2009 r. nie przekroczył on przychodu z pozostałych usług opodatkowanych (najem przestrzeni reklamowej, wynajem obiektu) zawartego w art. 113 ust. 1 ustawy VAT, tj. kwoty 50.000 zł, natomiast w 2010 r. kwoty 100.000 zł.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż na moment realizacji inwestycji nie przekroczy obrotu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT.

2. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT z uwagi na świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, zawartych w Statucie jednostki. Usługi te zostały zakwalifikowane według PKWiU 92.32.10.-00.00 do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Do najważniejszych z nich należą:

1. krajowa i międzynarodowa współpraca kulturalna i artystyczna,

2. realizacja cyklicznych projektów kulturotwórczych i festiwal sztuki,

3. inspirowanie aktywnych form udziału w kulturze,

4. prezentacja i popularyzacja współczesnego dorobku teatralnego,

5. aktywizacja i promocja twórczości młodzieży, animowanie nowych środowisk sztuki,

6. promowanie różnych form edukacji kulturalnej, w tym poprzez unikatowy model dydaktyczny obejmujący formy pracy warsztatowej z głosem i ciałem,

7. budowanie partnerskiej sieci współpracy pomiędzy ośrodkami kultury w kraju i za granicą,

8. organizowanie pokazów praktycznych i spotkań teoretycznych z zakresu sztuki teatru, sztuk multimedialnych oraz innych dyscyplin współczesnej sztuki,

9. prowadzenie badań warsztatowych poświęconych sztuce ze szczególnym uwzględnieniem teatru i sztuk multimedialnych,

10. organizowanie zajęć warsztatowych, pokazów praktycznych i spotkań teoretycznych z różnych dziedzin sztuki, w tym sztuk multimedialnych, technik teatralnych i innych dziedzin sztuki współczesnej,

11. realizacja projektów artystycznych, w tym przedstawień teatralnych, form muzycznych, wystaw i prezentacji multimedialnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytucja słusznie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, uważa, iż zgodnie z PKD 9004Z korzysta ze zwolnienia przedmiotowego (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Zainteresowany korzysta ze zwolnienia podmiotowego z uwagi na nie przekroczenie przychodów z pozostałych usług (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

Zainteresowany uważa, że z chwilą uruchomienia projektu nadal będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, gdyż przeważający rodzaj działalności będzie związany z funkcjonowaniem jednostki jako obiektu kulturalnego. Będzie tez korzystać ze zwolnienia podatkowego z uwagi na nie przekroczenie wartości sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przygotowuje projekt inwestycyjny, który będzie sfinansowany w całości z dotacji unijnych i gminnych. Zainteresowany korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT z uwagi na świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, zawartych w Statucie jednostki. Usługi te zostały sklasyfikowane według PKWiU do grupowania 92.32.10.-00.00 – usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Wnioskodawca wskazał, iż w 2009 r. nie przekroczył przychodu z pozostałych usług opodatkowanych (najem przestrzeni reklamowej, wynajem obiektu) zawartego w art. 113 ust. 1 ustawy VAT, tj. kwoty 50.000 zł, natomiast w 2010 r. nie przekroczy kwoty 100.000 zł.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. u. Nr 215, poz. 1666) przepis ten otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Należy zauważyć, że w myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Obrót, jaki osiągnął z wynajmowanych pomieszczeń reklamowych i obiektów w 2009 nie przekroczył kwoty 50.000 zł., natomiast w 2010 r. kwoty 100.000 zł.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca słusznie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego został rozstrzygnięty pismem z dnia 5 lutego 2010 r. nr ILPP2/443-1561/09 -5/BA

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...