OP/005-0001/06/Z
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 30 marca 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy możliwe jest ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej w dwóch miejscach prowadzenia działalności?
Decyzja
Na podstawie art.146 par.5 pkt 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity; Dz.U.z 2005 r. Nr8, poz. 60 z późn.zm.) - po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 06.02.2006r. podatnika na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z dnia 24.01.2006r.znak: PIII/1/443-110/05 dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej w dwóch miejscach prowadzenia działalności gospodarczej - odmawia się zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 07.12.2005r. Strona zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania jednej kasy rejestrującej w dwóch miejscach prowadzenia działalności gospodarczej.
Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny :
Strona prowadzi działalność gospodarczą tj. Pracownię Aparatów Słuchowych i Wkładek Usznych w stałym punkcie w Słupsku przy ul...... , w którym zainstalowała jedną kasę rejestrującą W związku z podpisaną umową z NFZ jeden raz w tygodniu zamyka w/w punkt i wyjeżdża do Wejherowa. Tam w wynajętym gabinecie przez 5 godzin obsługuje osoby niesłyszące. Strona nie zatrudnia pracowników, wszystkie czynności wykonuje samodzielnie.
W ocenie podatnika instalowanie drugiej kasy na 5 godzin jest zbyteczne ponieważ kasa, którą posiada jest na tyle mała, że bez żadnych problemów nadaje się do transportu i pracy wyjazdowej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku postanowieniem z dnia 24.01.2006r. znak:PIII/1/443-110/05 wskazał, że w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko podatnika zawarte w wyżej powołanym wniosku jest nieprawidłowe.
Na powyższe postanowienie Strona pismem z dnia 06.02.2006r. złożyła zażalenie.
Strona w uzasadnieniu zażalenia podniosła, iż nie zgadza się z interpretacją dotyczącą stanu faktycznego ponieważ punkt prowadzenia działalności w Wejherowie nie jest punktem stałym.
Działalność w tamtym miejscu ma charakter wyjazdowy - raz na 6 dni przez 5 godzin i jest raczej pracą wyjazdową w terenie. Natomiast stałym punktem wykonywania działalności gospodarczej jest Słupsk. Dalej Strona podniosła, że do wynajmowanego przez nią pomieszczenia w Wejherowie mają dostęp osoby postronne z obsługi obiektu. Z tego też powodu nie zostawia tam niczego, a sprzęt do badania słuchu i dopasowywania aparatów słuchowych wozi ze sobą.
Wobec powyższego zainstalowanie tam drugiej kasy zmuszałoby ją ze względów bezpieczeństwa do zabierania jej ze sobą do Słupska i wożenia jej tak jak to robi teraz ze swoją pierwszą kasą.
Końcowo oświadcza, że działalność prowadzi sama nie zatrudniając pracowników a jej stały punkt w Słupsku w trakcie wyjazdu do Wejherowa jest zamykany.
Organ odwoławczy po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje :
Zgodnie z art.111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54,poz.535 z późn.zm.) - " Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących."
Natomiast w myśl przepisu par. 6 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz.2706 z późn.zm.) - " W terminach wynikających z par.2 pkt 1 i 2 , par.3 ust.2 i 4-7, par. 3a ust.1 pkt 4 i ust.3-6 oraz par.4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 ( w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która zgodnie z art. 111 ust.4 ustawy , została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.".
Z kolei zgodnie z par. 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych , którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U.Nr 108, poz.948 z późn.zm.) - " Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących , z zastrzeżeniem ust.2 , są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy."
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawnych podatnik obowiązany do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, winien zakupić i zainstalować kasy rejestrujące w takiej ilości , aby całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych móc ewidencjonować przy zastosowaniu kas. Tak więc w sytuacji gdy miejsca prowadzenia działalności gospodarczej znajdują się w dwóch różnych punktach i w obu tych punktach podatnik dokonuje sprzedaży, o której mowa w art.111 ust.1 cyt. ustawy winien zakupić minimum po jednej kasie rejestrującej do każdego miejsca prowadzenia sprzedaży.
Zatem w świetle powyższego argumenty podatnika przedstawione w złożonym zażaleniu, iż w związku z rozszerzeniem działalności gospodarczej o drugi punkt sprzedaży nie ma obowiązku instalacji drugiej kasy rejestrującej , bowiem obrót może ewidencjonować w posiadanej kasie fiskalnej - należy uznać za bezpodstawne.
Wskazać również należy, że zgodnie z par. 4 ust.1 pkt 6 lit.a w/w rozporządzenia Min. Fin. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (...) paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje: a ) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika. Z akt niniejszej sprawy wynika, że punkty prowadzonej przez podatnika sprzedaży są stałe - nie jest to bowiem handel obwoźny. Wobec powyższego ewidencjonowanie sprzedaży przy użyciu jednej kasy rejestrującej w dwóch punktach stałych sprzedaży stanowiłoby naruszenie w/w przepisów prawa podatkowego, albowiem kasa rejestrująca drukuje w nagłówku paragonu adres punktu sprzedaży i zmiana miejsca użytkowania przedmiotowej kasy wiąże się z tym, iż serwisant musiałby dokonać zmiany danych zakodowanych w pamięci fiskalnej kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży.
A zatem w sytuacji gdy sprzedaż towarów dokumentowana jest w kilku punktach sprzedaży podatnik ma obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej w każdym punkcie sprzedaży.
Reasumując - stanowisko organu podatkowego pierwszej instancji zawarte w w/w postanowieniu jest prawidłowe i nie ma podstaw do jego zmiany.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
