OP/443-0004/06/Z
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 29 maja 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Prawidłowość oprogramowania kasy rejestrującej stosowanej w usługach gastronomicznych.
Decyzja
Na podstawie art. 14 b par. 5 p-kt 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa /Tekst jednolity - Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm./ po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 17.03.2006r. - wniesionego przez podatnika na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chojnicach z dnia 7.03.2006r. znak: PTU/443.1-0008/06 zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawidłowego oprogramowania kasy rejestrującej użytkowanej w działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych - odmawia się zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 29.12.2005r. podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących prawidłowego oprogramowania kasy fiskalnej służącej rejestracji obrotu oraz kwot podatku należnego w prowadzonej działalności gospodarczej.
W złożonym wniosku podatnik stwierdził, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia "nietypowych" usług gastronomicznych polegających wyłącznie na przetworzeniu towarów zamówionych uprzednio w ściśle określonym: terminie, zakresie ilościowym /asortymentowym/ , jak i jakościowym, a następnie na podawaniu wyłącznie takich towarów / produktów/ na wszelkiego rodzaju zbiorowych uroczystościach. Sprzedaż wyżej wymienionych usług jest dokonywana w lokalu stanowiącym jego własność. Zakres świadczonych usług jest każdorazowo przed ich wykonaniem uzgadniany z zamawiającym, a w trakcie ich realizacji klient nie ma możliwości dokonania jakichkolwiek zmian ilości i rodzaju przetworzonych potraw /towarów/. Podatnik wyjaśnił, iż specyficzny charakter świadczonych usług wyklucza całkowicie możliwość prowadzenia jakiejkolwiek sprzedaży towaru / produktu/ w trakcie imprezy. Jednocześnie zauważył, iż w prowadzonej przez niego działalności nie występują żadne racjonalne przesłanki do prowadzenia w posiadanej kasie rejestrującej tzw.: "rachunków otwartych" , tj. takich, do których klient może w każdej chwili "coś dopisać" lub "zmienić zamówienie". Podatnik stwierdził, iż kierując się specyfiką prowadzonej działalności polegającej wyłącznie na świadczeniu usług przetwarzania wcześniej zamówionych produktów, z ustaloną ilością potraw, bez możliwości identyfikacji potraw spożytych przez poszczególnych uczestników biorących udział w zamówionej uroczystości uważa, że w jego przypadku należałoby uznać jako prawidłowe oprogramowanie kasy fiskalnej dające możliwość zaewidencjonowania sprzedanych usług jako "konsumpcja" opodatkowanych stawką podatku VAT 7 % lub 22 % właściwą dla danej usługi. Zdaniem strony jest to istotne, iż pozwoliłoby na uniknięcie analitycznego przeliczania ilości przetworzonych potraw z zamówionych surowców, jak też dokładnego liczenia ilości kawy spożytej przez uczestników uroczystości, tym bardziej, że znaczna cześć posiłków jest podawana w formie tzw.: "bufetu szwedzkiego" obejmującego min. kawę i herbatę podawaną w termosach.
W konkluzji podatnik stwierdził, że mając na uwadze przepisy art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. c ustawy o podatku VAT oraz par. 4 ust. 1 p-kt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników uważa, że na paragonie fiskalnym generowanym z posiadanej kasy rejestrującej powinny znajdować się informacje: nazwa towaru lub usługi, ilość oraz wartość sprzedaży oraz kwota należnego podatku VAT . Zdaniem strony biorąc pod uwagę specyfikę prowadzonej przez nią działalności gospodarczej nie stanowi naruszenia przepisów prawa zaewidencjonowanie w kasie rejestrującej sprzedaży wykonanej - "usługi gastronomicznej" opodatkowanej stawką 7 % lub 22 % .
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chojnicach postanowieniem z dnia 7.03.2006r. znak: PTU/443.1-0008/06 wskazał, że w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko podatnika zawarte w wyżej powołanym wniosku - jest nieprawidłowe.
Pismem z dnia 17.03.2006r. podatnik złożył zażalenie na w/w postanowienie. W złożonym zażaleniu strona stwierdziła, iż zajęte stanowisko przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chojnicach w zakresie oprogramowania kasy rejestrującej nie uwzględnia specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej.
Podatnik stwierdził, iż świadczone usługi polegają na przetworzeniu wcześniej zamówionych produktów z ustaloną ilością potraw, a bardziej właściwym jest określenie przygotowania różnych posiłków na określoną liczbę osób, bez rozliczenia ilościowego i gramatury sporządzonych posiłków. Znaczna część posiłków przygotowana jest w formie "stołu szwedzkiego". W konsekwencji nie ma możliwości ustalenia ilości sporządzonych potraw, jak też ich rozliczenia. Należność za przygotowane posiłki uzgadniana jest od ilości osób i szacowanych kosztów przetworzenia zakupionych produktów. Zdaniem podatnika bezspornym jest, że na kasie rejestrującej musi uwidocznić sprzedaż w stawce 7% i 22%. Natomiast zapytanie dotyczyło możliwości oprogramowania kasy rejestrującej tak, by nie wyszczególniać na kasie wszystkich przygotowanych posiłków, lecz ująć w postaci usługa gastronomiczna we właściwej stawce /7% lub 22%/. Strona podniosła, że specyfika prowadzonej działalności nie pozwala na dokładne określenie ilości sporządzonych porcji, ich gramatury oraz na wycenę poszczególnych porcji. Niejednokrotnie brak jest podziału na porcje. Podatnik stwierdził, iż proponuje ewidencjonowanie sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej z wykazaniem usługi gastronomicznej w stawce 7% i 22%. Jego zdaniem taka ewidencja oddałaby w pełni stan faktyczny i jednocześnie pozwoliłaby na uniknięcie sporów, ile przygotowano posiłków bądź ile ich wydano. Według podatnika proponowany sposób ewidencjonowania nie stanowi naruszenia rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.
Po przeanalizowaniu akt sprawy Organ odwoławczy zważył, co następuje:
Zgodnie z art.5 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ /Dz.U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm./ w dziale 55 sklasyfikowane są usługi hotelarskie i gastronomiczne, który obejmuje min.:
usługi gastronomiczne,
usługi związane z podawaniem napojów,
usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. c cyt. ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem: sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, sprzedaży kawy i herbaty /wraz z dodatkami/, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.
Z powyższego uregulowania wynika, iż świadczenie usług gastronomicznych i sprzedaż w/w wyrobów należy traktować odrębnie i są one opodatkowane różnymi stawkami podatku VAT / 7% i 22% /.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl par. 4 ust. 1 p-kt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników /Dz.U. Nr 108 poz. 948/ paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje: nazwę towaru lub usługi, cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek.
Wskazać należy, iż paragon fiskalny dokumentuje sprzedaż konkretnych towarów, dlatego też powinien umożliwić identyfikację dokonanej sprzedaży poprzez wyszczególnienie konkretnego towaru i pełnego asortymentu sprzedanych wyrobów. Paragon fiskalny, który umożliwia identyfikację dokonanej sprzedaży poprzez wyszczególnienie konkretnego towaru i pełnego asortymentu sprzedanych wyrobów, odzwierciedla w pełni stan faktyczny, tj. wskazuje jakie w rzeczywistości sprzedano towary i usługi. Natomiast paragon fiskalny, który nie wyszczególnia pełnego asortymentu sprzedanych wyrobów, nie umożliwia identyfikacji dokonanej przez podatnika sprzedaży, a tym samym nie odzwierciedla w pełni stanu faktycznego. Z akt sprawy wynika, iż podatnik świadczy usługi polegające na przetworzeniu wcześniej zamówionych produktów z ustaloną ilością potraw na określoną liczbę osób, w tym także w formie "bufetu szwedzkiego" /gdzie podawana jest kawa i herbata/ , w przypadku których nie jest określana dokładnie ilość sporządzonych porcji, ich gramatura oraz dokonana wycena porcji. Jednocześnie w trakcie realizacji usług nie ma możliwości sprzedaży dodatkowych towarów /produktów/. Zdaniem strony ze względu na specyfikę prowadzonej działalności zasadne byłoby ewidencjonowanie na kasie rejestrującej dokonanej przez nią sprzedaży - jedną pozycją "usługi gastronomiczne" w stawce 7% lub 22%.
Mając na uwadze powyższe w ocenie organu odwoławczego w przedmiotowej sprawie w sytuacji gdy podatnik w prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje różne potrawy oraz kawę i herbatę - właściwe jest wyszczególnienie /wyodrębnienie/ na paragonie fiskalnym wszystkich sprzedanych potraw i wyrobów w odpowiednich stawkach podatku VAT. Wówczas tak sporządzony paragon fiskalny będzie umożliwiał identyfikację dokonanej sprzedaży i odzwierciedlał stan faktyczny. W ocenie organu drugiej instancji fakt, iż podatnik dokonując sprzedaży różnych potraw oraz kawy i herbaty, nie określa dokładnie ilości sporządzonych porcji, ich gramatury i wyceny porcji - nie stanowi przeszkody, aby ewidencjonować na kasie rejestracyjnej sprzedaż w prawidłowy sposób, tj. z wyszczególnieniem wszystkich sporządzonych potraw oraz wyrobów. Na konieczność wyodrębnienia na paragonie fiskalnym sprzedaży wszystkich sporządzonych posiłków oraz wyrobów wskazuje również przepis w/w art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. c cyt. ustawy o VAT. W przedstawionym stanie faktycznym wykazanie na paragonie fiskalnym sprzedaży jedną pozycją - "usługi gastronomiczne" w stawce 7% i 22%, nie będzie pozwalało na identyfikację sprzedaży i nie odzwierciedli rzeczywiście dokonanych czynności. W kontekście więc powyższego nie zasługują na uwzględnienie argumenty podatnika zawarte w zażaleniu, iż stanowisko organu pierwszej instancji zajęte w zaskarżonym postanowieniu jest nieprawidłowe, gdyż nie wzięto pod uwagę specyfiki prowadzonej przez niego działalności.
Reasumując - stanowisko organu podatkowego pierwszej instancji zawarte w w/w postanowieniu jest prawidłowe i nie ma podstaw do jego zmiany.
