• Interpretacja indywidualn...
  05.10.2024

ILPP2/443-1939/10-5/JK

Interpretacja indywidualna
z dnia 3 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 258 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 2 grudnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 1 grudnia 2010 r. oraz pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania prowadzonej działalności przy użyciu kasy rejestrującej w 2011 r. – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania prowadzonej działalności przy użyciu kasy rejestrującej w 2011 r. Wniosek został uzupełniony w dniu 1 grudnia 2010 r. oraz pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o brakującą opłatę oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działa jako samorządowa instytucja kultury, posiada osobowość prawną, uzyskuje dochody z tytułu najmu świetlic wiejskich i hal sportowych usytuowanych w 29 gminnych miejscowościach, które ma przekazane w formie umowy użyczenia przez Gminę. W statucie Zainteresowanego jest zapis dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej związanej z jego statutowym celem, w tym prowadzenie wynajmu świetlic i obiektów sportowych. Wszelkie usługi są ewidencjonowane na podstawie wystawionych faktur VAT.

W chwili obecnej Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku poinformowano, że:

Klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Zainteresowanego najem świetlic i hal sportowych to według PKWiU 68.20 - wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (umowa użyczenia z Gminą);

Kwota obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 40.000 zł;

Każde świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

Zapłata za świadczenie usług w całości następuje za pośrednictwem banku na rachunek Wnioskodawcy. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję wynika jednoznacznie, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma obowiązek ewidencjonowania prowadzonej działalności przy użyciu kasy rejestrującej w 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z fakturowaniem całości obrotu nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

eksport towarów;

import towarów;

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa jako samorządowa instytucja kultury, posiada osobowość prawną, uzyskuje dochody z tytułu najmu świetlic wiejskich i hal sportowych usytuowanych w 29 gminnych miejscowościach, które ma przekazane w formie umowy użyczenia. Usługi te są ewidencjonowane na podstawie wystawionych faktur VAT. W chwili obecnej nie prowadzi on ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Zatem czynności będące przedmiotem wniosku spełniają powyższą definicję usług wynikającą z art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…) – art. 111 ust. 8 ustawy.

Zwolnienia z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod poz. nr 24 wymienione zostały usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 68.20.1 1) wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami.

Gdzie 1) oznacza, że zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jak wskazał Zainteresowany, działa on jako samorządowa instytucja kultury, posiada osobowość prawną i uzyskuje dochody z tytułu najmu świetlic wiejskich i hal sportowych usytuowanych w 29 gminnych miejscowościach. W jego statucie jest zapis dotyczący prowadzenia działalności gospodarczej związanej z jego statutowym celem, w tym prowadzenie wynajmu świetlic i obiektów sportowych. Wszystkie usługi są ewidencjonowane na podstawie wystawionych faktur. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że klasyfikacja czynności wykonywanych przez niego - najem świetlic i hal sportowych to według PKWiU 68.20 - wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe tut. Organ stwierdza, że Zainteresowany w roku 2011 nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania prowadzonej działalności polegającej na świadczeniu usług wynajmu świetlic i obiektów sportowych przy użyciu kasy rejestrującej, ze względu na możliwość zastosowania zwolnienia z tego obowiązku na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 24 załącznika do rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowanego we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym, tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...