PP/443-51-1/PD/05
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 lipca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Podatnik pyta, czy od dnia fiskalizacji kasy rejestrującej w kiosku, gdzie prowadzi sprzedaż towarów osobom fizycznym, nadal obowiązany jest do prowadzenia ewidencji sprzedaży w formie papierowej, czy też wystarczającymi dokumentami do rozliczania się z podatku od towarów i usług (VAT) będą wydruki dobowe i okresowe (miesięczne) z kasy rejestrującej?
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 13 maja 2005r. (doręczonego dnia 16 maja 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie P. ......................................................., Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z art.14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem z dnia 13 maja 2005r. (doręczonym dnia 16 maja 2005r.) P. ........................................... zwrócił się o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie w następującym stanie faktycznym.
Od miesiąca marca 2005 r. Podatnik prowadząc kiosk sprzedaje art. chemiczne, spożywcze i papierosy. Sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych. Przychody z tej sprzedaży Podatnik zapisywał ręcznie w ewidencji sprzedaży bezrachunkowej. W dniu 12 czerwca 2005 r. P. ......................... dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej. W związku z powyższym Podatnik pyta, czy od dnia fiskalizacji kasy rejestrującej w kiosku, gdzie prowadzi sprzedaż towarów osobom fizycznym, nadal obowiązany jest do prowadzenia ewidencji sprzedaży w formie papierowej, czy też wystarczającymi dokumentami do rozliczania się z podatku od towarów i usług (VAT) będą wydruki dobowe i okresowe (miesięczne) z kasy rejestrującej?
Podatnik stoi na stanowisku, że od dnia fiskalizacji kasy rejestrującej nie ma on już obowiązku prowadzenia wpisów ręcznych w zeszyt sprzedaży bezrachunkowej, gdyż odpowiednią dokumentacją dla celów rozliczeń w podatku od towarów i usług będą wydruki z kasy rejestrującej.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art.43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej.
W myśl natomiast art. 111 ust. 1 ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r. Nr 108 poz. 948 ze zm.), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących mają m.in. obowiązek dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy oraz sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzenia raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu. Przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) - w myśl § 1 pkt. 14 rozporządzenia - rozumieć należy dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu podziela stanowisko Podatnika, że od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, nie ma on obowiązku prowadzenia w dalszym ciągu wpisów ręcznych w zeszyt sprzedaży bezrachunkowej. Skoro bowiem przepisy nie określają wzoru ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku od towarów i usług, za prawidłowe należy uznać takie z tych ewidencji, które zawierają dane pozwalające na poprawne sporządzanie na ich podstawie deklaracji VAT-7. Dlatego też w sytuacji gdy Podatnik ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej - drukowane przez niego raporty dobowe oraz miesięczne, stanowią ewidencje sprzedaży.
W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.
Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
