IPPP1-443-1201/09-2/PR
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20.11.2009 r. (data wpływu 23.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku udzielania bonifikat dokumentowanych na podstawie wydruku zestawienia komputerowego - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 23.11.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku udzielania bonifikat dokumentowanych na podstawie wydruku zestawienia komputerowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie sprzedaży detalicznej leków (apteka). Przy sprzedaży niektórych z nich udziela kupującym rabatów (w celu podniesienia konkurencyjności) w postaci obniżenia kwoty do zapłaty przez klienta. Udzielenie takiej bonifikaty obniża kwotę do zapłaty, ale nie wpływa na obniżkę cen poszczególnych artykułów wyszczególnionych na paragonie fiskalnym. Ani paragon fiskalny ani raport dzienny z kasy fiskalnej nie zawierają informacji o udzielonych rabatach. Do kasy apteki wpływa mniej pieniędzy niż to wynika z dokumentów (o udzielone bonifikaty). Informacja o bonifikatach wynika z oddzielnych wydruków komputerowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wobec takiej rejestracji sprzedaży w kasie fiskalnej Wnioskodawczyni ma prawo pomniejszyć obrót o tak udzielone i udokumentowane bonifikaty ...
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur Paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m.in. takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku wg poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności.
Zdaniem Pani, jeżeli udzielone bonifikaty na podstawie wydruku zestawienia komputerowego zawierają kwoty udzielonych bonifikat ma ona prawo pomniejszyć obrót.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W myśl art. 29 ust. 4 powołanej ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Podatnicy podatku od towarów i usług dokumentują sprzedaż dwoma podstawowymi sposobami:
* wystawiając faktury VAT,
* ewidencjonując obrót na kasie rejestrującej.
Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Natomiast w myśl art. 111 ust. 1 - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl § 5 ust. 1 pkt 6 lit. f)-k) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) - paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m.in. takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności.
Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej leków (apteka). Przy sprzedaży niektórych z nich udziela kupującym rabatów w postaci obniżenia kwoty do zapłaty przez klienta. Udzielenie takiej bonifikaty obniża kwotę do zapłaty, ale nie wpływa na obniżkę cen poszczególnych artykułów wyszczególnionych na paragonie fiskalnym. Ani paragon fiskalny ani raport dzienny z kasy fiskalnej nie zawierają informacji o udzielonych rabatach. Do kasy apteki wpływa mniej pieniędzy niż to wynika z dokumentów (o udzielone bonifikaty), natomiast jak to zaznacza Zainteresowana informacja o bonifikatach wynika z oddzielnych wydruków komputerowych. Jednakże fakt udzielenia bonifikaty powinien mieć odzwierciedlenie w wystawianych przez podatnika dokumentach sprzedaży, czyli w opisanych okolicznościach paragonie fiskalnym w taki sposób, aby zachować w/w zasady wystawiania dokumentów ujmujących sprzedaż.
W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa dokonywać korekty obrotu i kwoty podatku należnego o udzielone bonifikaty na podstawie wydruku zestawienia komputerowego. Bonifikaty powinny być uwzględnione przy ewidencjonowaniu sprzedaży i w tym momencie pomniejszać obrót i kwotę należnego podatku od towarów i usług.
Nadmienić należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.