ILPP2/443-197/10-5/MR
Interpretacja indywidualna
z dnia 21 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) oraz pismem z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest:
* prawidłowe w przypadku, kiedy zapłata w całości następowała będzie za pośrednictwem poczty lub banku oraz
* nieprawidłowe w sytuacji, kiedy zapłata za towar następowała będzie gotówką przy odbiorze w punkcie odbiorczym.
Uzasadnienie
W dniu 9 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) oraz pismem z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - sprzedaż hurtowa i detaliczna. Dostawę dla zakładów prowadzących działalność gospodarczą dokumentuje wystawiając faktury VAT. Ewidencję obrotu i kwot podatku VAT na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzi przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Dodatkowo, zamierza wprowadzić sprzedaż detaliczną poprzez sklep internetowy.
W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że:
* sprzedaż będzie prowadzona w systemie wysyłkowym, czyli pocztą jak również przesyłkami kurierskimi;
* zapłata za towar następowała będzie za pośrednictwem: banku (wpłaty na rachunek bankowy), poczty lub przewoźnika kurierskiego oraz gotówką (przy odbiorze w jego punkcie odbiorczym);
* będzie on prowadził szczegółową ewidencję, która polega na:
1. zaksięgowaniu na imienne konta rozrachunkowe wszystkich faktur z numerem NIP, adresem odbiorcy towaru, na fakturze będzie wyszczególniona sprzedaż netto, stawka i kwota podatku oraz kwota brutto do zapłaty;
2. dowody wpłaty, na których jest również uwidoczniony odbiorca z adresem będą ewidencjonowane i odnoszone bezpośrednio do faktury której dotyczą;
* przedmiotem sprzedaży detalicznej, poprzez sklep internetowy, nie będą paliwa płynne, gazowe ani żadne inne towary wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż detaliczna, która ma być prowadzona poprzez sklep internetowy, może być dokumentowana fakturami VAT, wystawionymi dla każdego odbiorcy, ponieważ w fakturach będzie wyszczególniona sprzedaż netto i podatek VAT z podziałem na poszczególne stawki, czy też sprzedaż musi być zaewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących...
Zdaniem Wnioskodawcy, można ewidencje prowadzić wystawiając na każdego odbiorcę fakturę VAT z pominięciem ewidencji na kasie fiskalnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej uznaje się za:
* prawidłowe w przypadku, kiedy zapłata w całości następowała będzie za pośrednictwem poczty lub banku oraz
* nieprawidłowe w sytuacji, kiedy zapłata za towar następowała będzie gotówką przy odbiorze w jego punkcie odbiorczym.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.
Na mocy delegacji zawartej w powołanym przepisie, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwane dalej rozporządzeniem.
Stosownie do § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W części II załącznika do rozporządzenia, w poz. 37 ujęto dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.
Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży towarów przed dniem 1 stycznia 2010 r.
W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.
Jak wynika z przytoczonych przepisów, korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących możliwe jest tylko przez podatników, którzy spełniają łącznie wszystkie powyżej wskazane warunki. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących w sytuacji, kiedy nie zostanie dopełniony którykolwiek z warunków.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej. Sprzedaż dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą dokumentuje fakturami VAT, natomiast obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Dodatkowo, zamierza wprowadzić sprzedaż detaliczną poprzez sklep internetowy.
W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że:
* sprzedaż będzie prowadzona w systemie wysyłkowym, czyli pocztą jak również przesyłkami kurierskimi;
* zapłata za towar następowała będzie za pośrednictwem: banku (wpłaty na rachunek bankowy), poczty lub przewoźnika kurierskiego oraz gotówką (przy odbiorze w jego punkcie odbiorczym);
* będzie on prowadził szczegółową ewidencję, która polegać będzie na na:
1. zaksięgowaniu na imienne konta rozrachunkowe wszystkich faktur z numerem NIP, adresem odbiorcy towaru, na fakturze będzie wyszczególniona sprzedaż netto, stawka i kwota podatku oraz kwota brutto do zapłaty;
2. dowody wpłaty, na których jest również uwidoczniony odbiorca z adresem będą ewidencjonowane i odnoszone bezpośrednio do faktury której dotyczą;
* przedmiotem sprzedaży detalicznej, poprzez sklep internetowy, nie będą paliwa płynne, gazowe ani żadne inne towary wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż poprzez sklep internetowy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sytuacji, kiedy zapłata za towar następowała będzie gotówką przy odbiorze w jego punkcie odbiorczym, nie będzie spełniała warunku wskazującego, iż zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej i winna być ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W pozostałych przypadkach, czyli wtedy gdy zapłata za towar następowała będzie za pośrednictwem banku, poczty lub przewoźnika kurierskiego (wpłaty na rachunek bankowy), Zainteresowany korzystał będzie dla tej sprzedaży ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, bowiem spełnione będą wszystkie warunki wynikające z rozporządzenia.
Przepis art. 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).
Zgodnie z delegacją zawartą w art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:
1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.
W celu wykonania powyższej delegacji Minister Finansów wydał w dniu 28 listopada 2008 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).
W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.
Uwzględniając powyższe, Zainteresowany dokonując sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą winien dokumentować ją fakturami VAT. Obowiązku tego nie będzie miał w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób będzie obowiązany do wystawienia faktury stosownie do art. 106 ust. 4 ustawy.
W przypadku, kiedy Zainteresowany będzie dokonywał dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a zapłata w całości następowała będzie za pośrednictwem poczty lub banku, wtedy sprzedaż taka będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast sprzedaż ta będzie musiała być zaewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji, kiedy zapłata za towar następowała będzie gotówką przy odbiorze w jego punkcie odbiorczym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.