• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ILPP2/443-687/10-2/PG

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 542 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych w formie elektronicznej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje transakcji sprzedaży z licznymi podmiotami gospodarczymi.

Spółka będzie zawierać umowy dotyczące wystawiania faktur w formie elektronicznej, a transakcje wymiany faktur pomiędzy nią a kontrahentami będą odbywać się za pomocą systemu wymiany danych elektronicznych x.

Tym samym Zainteresowany zawierać będzie z kontrahentami w formie pisemnej umowy, na mocy których strony akceptują wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej.

Niejednokrotnie zdarza się, że Wnioskodawca wystawia zbiorczą fakturę korygującą do faktur sprzedaży za cały rok podatkowy, opiewającą nawet na kilkaset stron.

Z uwagi na rozmiar pliku takiej zbiorczej faktury korygującej, system informatyczny oparty na standardzie x (platforma y) który jest wdrażany w Spółce nie umożliwia w sposób stały wystawiania, przesyłania i przechowywania w formie elektronicznej tak obszernych faktur korygujących ze względu na brak możliwości technicznych.

Istniejące ograniczenia rozmiaru przesyłanego pliku do 1 MB, wynikają zarówno z ograniczeń technicznych oprogramowania firmy trzeciej wykorzystywanego w platformie jak i specyfiki używanych formatów danych. Rozmiar typowego dokumentu elektronicznego zazwyczaj nie przekracza kilkunastu kilobajtów, co powoduje, że rozwiązania techniczne zarówno po stronie operatorów x, jak i stron komunikacji są zoptymalizowane pod kątem przetwarzania dokumentów o tym rozmiarze, nie uwzględniając natomiast plików o rozmiarach przekraczających 1 MB.

W związku z powyższym, Zainteresowany będzie zobowiązany do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawionych w formie elektronicznej.

Faktury korygujące w formie papierowej będą zawierać adnotację, że dotyczą faktur wystawianych w formie elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Spółka jest uprawniona na mocy § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej (...) do wystawiania kontrahentom faktur korygujących w formie papierowej do faktur elektronicznych, z odpowiednią adnotacją, że faktura korygująca dotyczy faktur wystawionych w formie elektronicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r.: „faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

W przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej”.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że pomimo, iż co do zasady faktury korygujące a także duplikaty faktur do faktur wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie, to jednak w pewnych przypadkach jest możliwe wystawienie tych dokumentów w formie papierowej.

W celu zapobieżenia rozbieżnemu rozumieniu treści powyższych przepisów, a co za tym idzie rozbieżnemu ich stosowaniu, należy dokonać stosownej ich wykładni.

Dokonanie wykładni polega na zinterpretowaniu znaczenia normy prawnej zawartej w analizowanym przepisie, w przypadku, gdy miejsce mają wątpliwości dotyczące znaczenia normy prawnej, która powinna być stosowana. Podstawowym, a tym samym przeprowadzanym w pierwszej kolejności rodzajem wykładni przepisów prawa jest wykładnia językowa.

Ustawodawca w przedmiotowym przepisie określił, że przeszkody uniemożliwiające wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej, dające podstawę do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej, powinny mieć charakter formalny bądź techniczny.

W ujęciu słownikowym termin „przeszkoda” oznacza „to, co utrudnia bądź uniemożliwia zrealizowanie czegoś”. „Przeszkoda techniczna” to przeszkoda odnosząca się do techniki, jako dziedziny wiedzy do wykonywania jakiejś czynności lub realizacji czegoś.

Brzmienie § 5 ust. 2 nie wskazuje, ażeby przepis miał zastosowanie wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych (czyli incydentalnych); przepis ten również nie precyzuje charakteru przyczyny uniemożliwiającej wystawienie faktury korygującej w formie elektronicznej - mianowicie ustawodawca nie wskazał, czy przeszkoda może mieć charakter stały czy też musi mieć charakter przemijający i jaką dokładnie ma mieć formę.

W konsekwencji nie można wykluczyć również zastosowania tego przepisu w przypadku występowania stałej przeszkody natury technicznej, jaką jest ograniczenie systemu informatycznego, polegające na braku możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących o dużym rozmiarze pliku - powyżej 1 MB.

Ponadto, w myśl art. 218 Dyrektywy 2006/112/WE (...) państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają warunki określone w przepisach dyrektywy. Zgodnie z art. 219 Dyrektywy: „każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę”.

Z powyższego wynika, że wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązane są uznawać za faktury wszelkie dokumenty, zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej, które spełniają określone w Dyrektywie wymagania.

Zatem z punktu widzenia Dyrektywy forma dokumentu (elektroniczna bądź drukowana) o ile spełnia określone warunki wskazane w Dyrektywie, jest obojętna dla uznania go za fakturę bądź fakturę korygującą, tym samym z przepisów powyższych należy wywieźć, że podatnik będzie miał prawo do wystawienia faktury korygującej w formie papierowej do faktury pierwotnej wystawionej w formie elektronicznej.

Reasumując Zainteresowany stoi na stanowisku, że w świetle powyżej przedstawionego stanu faktycznego ma on prawo do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych drogą elektroniczną, z zachowaniem na fakturze adnotacji, że dotyczy ona faktur wystawianych w formie elektronicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), które określa szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur.

Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej jak i elektronicznej.

Jak wynika z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

W myśl § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 3 tego rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Art. 106 ust. 10 ustawy stwierdza, że minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

1. konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;

2. potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

3. konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;

4. stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

Sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organom podatkowym faktur przesyłanych drogą elektroniczną określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), zwane dalej rozporządzeniem.

Z powyższego wynika, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych przewidują dwie formy wystawiania faktur, tzw. papierową i elektroniczną.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

Natomiast w § 5 ust. 2 rozporządzenia wskazano, iż w przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, iż generalną zasadą jest, że faktury wystawione elektronicznie koryguje się również w tej samej formie. Jednakże podatnik może wystawić korektę faktury w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają mu wystawienie i przesłanie faktury korekty w formie elektronicznej.

W przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie również art. 218 obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. z 2006 r. Nr 347, poz. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają określone warunki.

Zwrócić należy również uwagę na zapis art. 219 Dyrektywy 2006/112/WE stwierdzający, że każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę.

Z powyższego wynika, iż faktury elektroniczne i faktury papierowe mają taką samą moc prawną.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje transakcji sprzedaży z licznymi podmiotami gospodarczymi.

Spółka będzie zawierać umowy dotyczące wystawiania faktur w formie elektronicznej, a transakcje wymiany faktur pomiędzy nim a kontrahentami będą odbywać się za pomocą systemu wymiany danych elektronicznych x.

Tym samym Zainteresowany zawierać będzie z kontrahentami w formie pisemnej umowy, na mocy których strony akceptują wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej.

Niejednokrotnie zdarza się, że Wnioskodawca wystawia zbiorczą fakturę korygującą do faktur sprzedaży za cały rok podatkowy opiewającą nawet na kilkaset stron.

Z uwagi na rozmiar pliku takiej zbiorczej faktury korygującej, system informatyczny oparty na standardzie x (platforma y), który jest wdrażany w Spółce, nie umożliwia w sposób stały wystawiania przesyłania i przechowywania w formie elektronicznej tak obszernych faktur korygujących ze względu na brak możliwości technicznych.

Istniejące ograniczenia rozmiaru przesyłanego pliku do 1 MB, wynikają zarówno z ograniczeń technicznych oprogramowania firmy trzeciej wykorzystywanego w platformie jak i specyfiki używanych formatów danych. Rozmiar typowego dokumentu elektronicznego zazwyczaj nie przekracza kilkunastu kilobajtów, co powoduje, że rozwiązania techniczne zarówno po stronie operatorów x, jak i stron komunikacji są zoptymalizowane pod kątem przetwarzania dokumentów o tym rozmiarze, nie uwzględniając natomiast plików o rozmiarach przekraczających 1 MB.

W związku z powyższym, Zainteresowany będzie zobowiązany do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawionych w formie elektronicznej.

Faktury korygujące w formie papierowej będą zawierać adnotację, że dotyczą faktur wystawianych w formie elektronicznej.

Jak wynika z powołanych przepisów, wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej do faktur wystawionych w tej samej formie jest zasadą. Wystawienie faktury korygującej w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej może mieć miejsce w pewnych sytuacjach, przy pojawieniu się określonych przeszkód. Do takich przeszkód w szczególności ustawodawca zaliczył przeszkodę techniczną. Powyższa analiza wskazuje, iż za przeszkodę techniczną należy uznać również ograniczenia systemu informatycznego polegające na braku możliwości przesyłania faktur korygujących w formie elektronicznej o rozmiarach pliku przekraczających 1 MB.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż opisana we wniosku okoliczność stanowi przeszkodę wynikającą z ograniczeń systemowych do wystawiania korekt faktur w formie elektronicznej i w związku z tym spełnia przesłanki przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia o fakturach elektronicznych, uzasadniającą wystawienie faktury korygującej w formie papierowej, a wystawiona papierowa faktura korygująca ma taką samą moc prawną, co faktura wystawiona w formie elektronicznej.

Reasumując, Spółka w przedmiotowej sprawie, będzie uprawniona do wystawiania swoim kontrahentom faktur korygujących w formie papierowej do faktur elektronicznych, z odpowiednią adnotacją, że faktura korygująca dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...