• Interpretacja indywidualn...
  28.04.2025

ILPP2/443-159/10-2/SJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 19 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 57 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczania podatku w przypadku sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczania podatku w przypadku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wraz z mężem w dniu 7 marca 2003 r. otrzymała w drodze darowizny od syna i synowej niezabudowaną nieruchomość w granicach działki nr … obręb … gmina X…, o powierzchni 1,9209 ha, przeznaczoną w planie zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego na cele rolne. Darowizna została przekazana oraz przyjęta przez obdarowanych w celu umożliwienia wybudowania przez Zainteresowaną wraz z mężem siedliska rolniczego, osiedlenia się na wsi i prowadzenia dla własnych potrzeb produkcji rolnej oraz ogrodniczej.

W dniu 13 października 2006 r. Wójt Gminy X…, w odpowiedzi na złożony wniosek, wydał decyzję o warunkach zabudowy nr … dla planowanej przez Wnioskodawczynię wraz z mężem inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z wolnostojącym budynkiem gospodarczo-garażowym w zabudowie zagrodowej. w oparciu o przywołane warunki zabudowy dla części będącej własnością Zainteresowanej wraz z mężem, Starosta Y…i w dniu 4 kwietnia 2007 r. wydał decyzję nr … zatwierdzającą złożony projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę siedliska rolniczego, w skład którego wchodzą powołany wyżej budynek mieszkalny jednorodzinny i obiekt gospodarczo-garażowy z przydomową oczyszczalnią ścieków. Budowę przedmiotowego siedliska, w którym po zakończeniu inwestycji zamierza zamieszkać Wnioskodawczyni wraz z mężem, rozpoczęli w czerwcu 2007 r. w chwili obecnej budynek mieszkalny znajduje się w stanie surowym otwartym, natomiast budynek gospodarczo-garażowy w stanie częściowo wykończonym. w związku z budową budynku mieszkalnego, w oparciu o przepisy ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, Zainteresowana wraz z mężem korzystają ze zwrotu części podatku VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych służących do jego budowy.

Pod koniec 2007 r., Wnioskodawczyni wraz z mężem zmienili swoje plany dotyczące zagospodarowania części należącej do nich działki nr … i postanowili wystąpić do UGM w X… o wydanie warunków zabudowy. Dnia 10 grudnia 2008 r. Wójt w odpowiedzi na wniosek Zainteresowanej i jej męża, wydał decyzję o warunkach zabudowy nr …, dla inwestycji polegającej na budowie czterech budynków mieszkalnych z garażami. w oparciu o niniejsze warunki zabudowy Starosta Y… w dniach 3 i 9 czerwca 2009 r. wydał cztery decyzje zatwierdzające projekt budowlany i udzielił Wnioskodawczyni i jej mężowi pozwolenia na budowę przywołanych czterech budynków mieszkalnych. Wszystkie decyzje uprawomocniły się w dniu 26 czerwca 2009 r.

W bliżej lub dalszej przyszłości, w zależności od tego czy Zainteresowana wraz mężem będą dysponować środkami na wzniesienie czterech budynków na wydzielonych działkach o powierzchni nieprzekraczającej 0,1 ha, zamierzają budynki te sprzedać.

W związku z dotychczasowym orzecznictwem dotyczącym obowiązku podatkowego w zakresie VAT przy wykonywaniu przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej czynności w sposób częstotliwy (Zainteresowana uważa, iż planowana czterokrotna sprzedaż ma znamiona czynności częstotliwej), przed przystąpieniem do realizacji inwestycji, w dniu 17 czerwca 2009 r., Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. w nawiązaniu do wniosku Naczelnik przedmiotowego Urzędu Skarbowego, w dniu 18 czerwca 2009 r. wydał jej VAT-5, czyli potwierdzenie zarejestrowania jako czynnego podatnika VAT.

Zainteresowana prowadzi ewidencję dla potrzeb VAT, a deklaracje VAT-7 składa od lipca 2009 r.

W chwili obecnej jeden z budynków ma wylany strop, dwa kolejne znajdują się w stanie „0” (fundamenty i tzw. „chudy beton”), pod ostatni wylana została ława fundamentowa.

Zainteresowana ma wątpliwości, czy jej postępowanie w zakresie obowiązku podatkowego VAT jest właściwe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy postępowanie Zainteresowanej w zakresie rozliczenia podatku VAT jest właściwe...

Zdaniem Wnioskodawczyni, rozlicza ona podatek VAT zgodnie z obowiązującym orzecznictwem w przedmiotowym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z ww. przepisami, grunt oraz budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymali w drodze darowizny od syna i synowej działkę nr … o powierzchni 1,9209 ha (w planie zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, przeznaczoną na cele rolne), w celu umożliwienia im wybudowania siedliska rolniczego, osiedlenia się na wsi i prowadzenia dla własnych potrzeb produkcji rolnej i gospodarczej. Budowę przedmiotowego siedliska, w skład którego wchodzi budynek mieszkalny jednorodzinny oraz obiekt gospodarczo-garażowy z przydomową oczyszczalnią ścieków, Zainteresowana wraz z mężem rozpoczęli w czerwcu 2007 r. Pod koniec 2007 r. zmienili swoje plany dotyczące zagospodarowania części należącej do nich działki nr … i wystąpili do UGM w M… o wydanie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie czterech budynków mieszkalnych z garażami. w czerwcu 2009 r. Starosta Ś… wydał pozwolenie na budowę ww. budynków na wydzielonych działkach o powierzchni nieprzekraczającej 0,1 ha. w chwili obecnej jeden z budynków ma wylany strop, dwa kolejne znajdują się w stanie „0” (fundamenty i tzw. „chudy beton”), pod ostatni wylana została ława fundamentowa. Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierzają w przyszłości sprzedać przedmiotowe budynki.

Należy zauważyć, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności w jakich dokonywana jest czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu wraz budynkiem jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy. z kolei, w celu ustalenia, czy dostawa działek wraz z budynkiem wyczerpuje znamiona pojęcia „działalność gospodarcza” koniecznym jest ustalenie, czy zamiarem wykonania czynności jest jej dokonywanie w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „zamiar”, jak również nie precyzuje pojęcia „sposób częstotliwy”, w każdym przypadku należy badać, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej na gruncie ustawy o VAT, prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Bardzo istotnym elementem, przesądzającym o prowadzeniu działalności gospodarczej są czynności przygotowawcze, jakich dokonuje podatnik w związku z przygotowaniem do jej rozpoczęcia. Sam zamiar prowadzenia działalności powiązany z zakupami realizowanymi w tym celu nadaje status podatnika VAT, już nawet w fazie dokonywania czynności przygotowawczych.

Wnioskodawczyni wskazała, iż wraz z mężem wystąpili o wydanie warunków zabudowy dla części działki nr … – w odpowiedzi Wójt wydał decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie czterech budynków mieszkalnych wraz z garażami. Obecnie jeden z budynków ma wylany strop, dwa kolejne znajdują się w stanie „0” (fundamenty i tzw. „chudy beton”), pod ostatni wylana została ława fundamentowa. Budynki te są wznoszone z zamiarem ich późniejszej sprzedaży.

W powyższej sytuacji, zakres i skala przedsięwzięcia (budowa i zamiar sprzedaży 4 budynków wraz z garażami na wydzielonych działkach o powierzchni nieprzekraczającej 0,1 ha) oraz podjęte przez Zainteresowaną wraz z mężem działania (złożenie wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz rozpoczęcie prac budowlanych), wskazują na zamiar dokonywania sprzedaży w okolicznościach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowych czterech budynków z garażami na wydzielonych działkach (wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi) nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a dokonująca dostawy tych działek wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż zachowania Wnioskodawczyni jednoznacznie wskazują na prowadzenie działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym należy uznać ją za podatnika podatku VAT.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy należy wskazać ponadto na przepisy regulujące kwestie obowiązku rejestracji w zakresie podatku VAT.

Mianowicie, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (…).

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne – art. 96 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” (…).

W myśl art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz dokumentu VAT-5 potwierdzającego zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 55, poz. 539 ze zm.).

Należy podkreślić, iż obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przed wykonaniem pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, dotyczy jednorazowej, niepowtarzalnej sytuacji, tj. pierwszej czynności, którą podatnik rozpoczyna wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy w trakcie roku podatkowego.

Zatem, w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R, podmiot uzyskuje formalnie status podatnika podatku od towarów i usług oraz od tego dnia przysługuje mu prawo do wystawiania faktur VAT, jak również do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Art. 99 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 99 ust. 2 ustawy, mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dni miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności – art. 99 ust. 3 ustawy.

Ponadto, w myśl art. 109 ust. 1 ustawy, podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż w związku z inwestycją polegającą na wybudowaniu, a następnie sprzedaży czterech budynków wraz z garażami na wydzielonych działkach o powierzchni nieprzekraczającej 0,1 ha, Zainteresowana w czerwcu 2009 r., złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym, a następnie otrzymała potwierdzenie zarejestrowania jako czynnego podatnika od towarów i usług – VAT-5. Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję dla potrzeb VAT oraz składa od lipca 2009 r. deklaracje VAT-7.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż postępowanie Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe, tzn. Zainteresowana zasadnie dokonała złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R oraz składa deklaracje VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja zawiera rozstrzygnięcie w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...