• Decyzja o zakresie stosow...
  05.05.2025

PI/005-84/05/Z/08

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 21 listopada 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 58 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Podatnik zapytuje o sposób rozliczania usług świadczonych przez biegłego na zlecenie sądu oraz obowiązek dokonania dodatkowego zgłoszenia w zakresie podatku VAT.

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005r.),

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 8 września 2005r. na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PP/473-73/05 (winno być PP/443-72/05) z dnia 29 sierpnia 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczania usług świadczonych przez biegłego na zlecenie sądu oraz obowiązku dokonania dodatkowe zgłoszenie w zakresie podatku VAT, odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 23 czerwca 2005r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie rozliczania usług świadczonych przez biegłego na zlecenie sądu oraz obowiązku dokonania dodatkowego zgłoszenia w zakresie podatku VAT

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Podatnik jest rzeczoznawcą majątkowym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą oraz jako biegły z zakresu wyceny nieruchomości świadczy usługi na zlecenie sądu. Za sporządzanie opinii na zlecenie sądu Wnioskujący wystawia rachunki.

Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym rzeczoznawca majątkowy osiągający przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług w charakterze biegłego na zlecenie sądu nie ma obowiązku dokonania dodatkowego zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług. Przychody osiągane z obu źródeł powinny być rozliczane łącznie w jednej deklaracji VAT.

Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PP/443-72/05 z dnia 29 sierpnia 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, iż rzeczoznawca majątkowy osiągający przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług w charakterze biegłego na zlecenie sądu nie ma obowiązku dokonania dodatkowego zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług, a przychody osiągane z obu źródeł powinny być rozliczane łącznie w jednej deklaracji VAT, jest prawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego ciąży na podatnikach przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Podatnik dokonał zgłoszenia rejestracyjnego prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z czym nie ma obowiązku dokonywania dodatkowego zgłoszenia rejestracyjnego. Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wyjaśnił również, iż przychody uzyskiwane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług w charakterze biegłego na zlecenie sądu powinny być rozliczane łącznie w jednej deklaracji VAT. Jednocześnie Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż Podatnik jest obowiązany wystawiać faktury VAT dokumentujące świadczenie usług na zlecenie sądu, a należność z tytułu usług świadczonych w w/w zakresie powinien ująć w tym okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał wynagrodzenie.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku Wnioskujący pismem z dnia 8 września 2005r. złożył zażalenie zarzucając brak powiązania regulacji ustawy o podatku od towarów i usług z podatkiem dochodowym od osób fizycznych na skutek czego nastąpiła nieprawidłowa interpretacja przepisów prawa podatkowego.

W uzasadnieniu zażalenia Podatnik wskazał, iż na cztery pytania, zawarte w złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku udzielił odpowiedzi w formie dwóch postanowień interpretacyjnych (PP/443-73/05 oraz PP/443-72/05), przy czym nie odniósł się do jednego z zadanych przez Wnioskującego pytań dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatnik podkreśla, iż w przedmiotowej sprawie niezbędne jest całościowe rozparzenie problemu, tj. w powiązaniu z podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zwraca uwagę, że w obu postanowieniach następuje odesłanie do drugiego postanowienia w tej samej sprawie, co rodzi obawy o schematyczne podejście do problemu. Podatnik wskazał również, iż relacja pomiędzy sądem a biegłym ma charakter stosunku służbowego, a wypłacana na rzecz biegłego kwota stanowi wynagrodzenie za wykonaną pracę, a nie świadczoną usługę. Zdaniem Wnioskującego wynagrodzenie za pracę nie może być opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Podatnik zapytuje kiedy należy złożyć fakturę dokumentującą wykonaną na rzecz sądu usługę.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Należy zatem zauważyć, iż sam fakt wykonywania pewnych czynności z nakazu władzy, np. sądu nie jest kryterium uznania, że świadczenie nie jest wykonywane w sposób samodzielny.

Oceny zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych przez biegłych sądowych na zlecenie sądu należy dokonywać w świetle uregulowań zawartych w art. 15 cyt. ustawy pod kątem kryterium decydującym o uznaniu ich za podatników podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż sporządzanie przez biegłego opinii na zlecenie sądu stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie można jednakże stwierdzić, iż sąd bierze na siebie odpowiedzialność za jego czynności. W związku z niespełnieniem jednego z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę, czynności wykonywane przez Podatnika na zlecenie sądu nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku podkreśla jednocześnie, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają świadczone w takim zakresie usługi, a wynagrodzenie stanowi kwotę należną za wykonane przez biegłego czynności.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ciąży na podatnikach przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Podatnik z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą dokonał już zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku VAT. W świetle przepisu art. 96 ust.1 ustawy nie ma potrzeby dokonania dodatkowego zgłoszenia w zakresie podatku od towarów i usług z uwagi na świadczenie usług na zlecenie sądu.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz świadczenie usług na zlecenie sądu stanowi samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik powinien składać jedną deklaracje, w której dokona łącznego rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczonych usług.

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie natomiast z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 797), obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005r., fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i § 15.

Jednocześnie Dyrektor tut. Izby zauważa, iż od dnia 1 czerwca 2005 r. zgodnie z brzmieniem § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 797), w przypadku świadczenia usług na rzecz sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych lub prokuratury przez osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, której sądy te lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zleciły wykonanie określonych czynności związanych z postępowaniem sądowym lub przygotowawczym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Zatem od dnia 1 czerwca 2005r. obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług na zlecenie sądu powstaje w momencie otrzymania całości lub części wynagrodzenia za świadczoną przez biegłego na zlecenie sądu usługę.

W złożonym zażaleniu Wnioskujący wskazał, iż na cztery pytania, zawarte w złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku udzielił odpowiedzi w formie dwóch postanowień interpretacyjnych (PP/443-73/05 oraz PP/443-72/05), przy czym nie odniósł się do jednego z zadanych przez Wnioskującego pytań dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. Dyrektor Izby Skarbowej wskazuje, iż odpowiedź na pytanie Podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została udzielona przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku pismem znak DF/415-791/05/FD z dnia 23 września 2005r. Dyrektor tut. Izby podkreśla jednocześnie, iż o liczbie wydanych przez organ podatkowy postanowień decyduje nie tylko ilość postawionych we wniosku zapytań, lecz także liczba wymagających rozstrzygnięcia problemów. Tym samym organ podatkowy w celu wnikliwego opracowania postawionych zagadnień zasadnie udzielił Podatnikowi odpowiedzi na zadane pytania w formie trzech postanowień interpretacyjnych, tj. odrębnie omówił kwestię podstawy opodatkowania świadczonych na zlecenie sądu usług, odrębnie kwestię dotyczącą obowiązku dokonania dodatkowego zgłoszenia w zakresie podatku VAT oraz rozliczania usług świadczonych przez biegłego sądowego na zlecenie sądu, trzecim postanowieniem odpowiedział natomiast na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśnia, iż pismem znak PP/443-73/1/2005 z dnia 20 września 2005r. Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku sprostował z urzędu błąd pisarski zawarty w postanowieniu znak PP/443-73/05 z dnia 29 sierpnia 2005r. w ten sposób, iż zdanie: "Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że odpowiedź na zapytanie dotyczące kwestii doliczania podatku VAT do otrzymanego wynagrodzenia została zawarta w postanowieniu PP/443-72/05 z dnia 2005.08.29" zastąpił zdaniem: "Jednocześnie tut. Organ informuje, że odpowiedź na zapytanie dotyczące kwestii rozliczania usług świadczonych przez biegłego sądowego na zlecenie sądu oraz obowiązku dokonania dodatkowego zgłoszenia w zakresie podatku VAT została zawarta w postanowieniu PP/443-72/05 z dnia 2005.08.29".

W świetle powyższego Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd - zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku uznając, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie orzekł jak w sentencji decyzji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...