ILPP2/443-379/10-2/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 21 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy, iż nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 12 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy, iż nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005 r., str. 1) oraz Statutu.
Celem Stowarzyszenia, według Statutu, jest prowadzenie działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności w zakresie ekologii oraz rozwoju obszarów wiejskich przez:
1. wspieranie działań chroniących środowisko naturalne (rekultywacja gruntów zdegradowanych ekologicznie),
2. bezpośrednie oddziaływanie na władzę państwową i administrację samorządową oraz inne podmioty w celu likwidacji bezpośrednich zagrożeń środowiska,
3. uczestnictwo w opiniowaniu inwestycji mogących ingerować w środowisko naturalne człowieka lub trwale je zmieniać,
4. działanie na rzecz swobodnego dostępu do informacji dotyczących problematyki ekologicznej,
5. propagowanie przedsięwzięć proekologicznych,
6. opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich dla obszaru działania Stowarzyszenia,
7. wspieranie działań na rzecz realizacji LSR dla obszaru działania Stowarzyszenia,
8. promocja obszarów wiejskich na obszarze działania Stowarzyszenia,
9. mobilizowanie ludności do aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działania Stowarzyszenia,
10. rozwój i promocja turystyki.
Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia, dla realizacji celów statutowych może ono prowadzić działalność gospodarczą i oświatową, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. Od dnia powstania Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej lecz świadczy usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PKWiU.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Stowarzyszenie wnosi o potwierdzenie stanowiska, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ jest zwolnione podmiotowo od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ jest zwolniony podmiotowo od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż od dnia powstania Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej lecz świadczy usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PKWiU.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.
Z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku.
W treści art. 43 ustawy, ustawodawca zawarł katalog czynności, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) o symbolu PKWiU 91.
Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU. Natomiast, usługi świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi i mieszczą się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, gdyż zwolnienie, o którym stanowi powołany art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ich nie obejmuje.
Z opisu sprawy wynika, iż celem Stowarzyszenia, zgodnie ze Statutem, jest prowadzenie działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności w zakresie ekologii oraz rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia, dla realizacji celów statutowych może ono prowadzić działalność gospodarczą i oświatową, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. Jednak, co należy podkreślić, od dnia powstania Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej lecz świadczy usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PKWiU.
Zatem, w oparciu o podaną przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną oraz przywołane regulacje, należy stwierdzić, iż działalność statutowa prowadzona przez Stowarzyszenie, całkowicie nieodpłatna, zaliczona przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 91, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy.
Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca świadczy usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – obrotu z tytułu wykonywania tych czynności nie wlicza się do kwoty limitu 100.000 zł, uprawniającego w 2010 r., do korzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.
W związku z powyższym, w sytuacji, gdy Wnioskodawca świadczy tylko usługi objęte zwolnieniem od podatku (usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PKWiU), nie ma obowiązku dokonywać rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, a tym samym, Stowarzyszenie pozostaje podmiotem niezarejestrowanym na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
Podkreślić jednak należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będących przedmiotem wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
