IBPP4/443-525/10/AZ
Interpretacja indywidualna
z dnia 23 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010r. (data wpływu 7 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx” jest:
* prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu będzie infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy oraz infrastruktura która będzie nieodpłatnie udostępniana w trakcie realizacji projektu, a następnie zostanie nieodpłatnie przekazana po zakończeniu okresu trwałości projektu,
* nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu będzie infrastruktura (serwery i serwery WWW.), odnośnie której w okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania.
Uzasadnienie
W dniu 7 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Muzeum złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „xxxx” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Priorytet 1, Warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy Działanie 1.2 Rozwój społeczeństwa informacyjnego. Instytucją Zarządzającą MRPO jest Województwo. Wnioskodawca będzie realizował projekt we współpracy z następującymi partnerami: Muzeum w T., Muzeum w K., Muzeum w B., Teatrem w K., Muzeum - w W. i Zamek L., Muzeum – w Z. zgodnie z zawartą w dniu 19 marca 2010r. umową o współdziałaniu w projekcie.
W przypadku otrzymania dofinansowania projekt realizowany będzie w 25% ze środków własnych Wnioskodawcy, 75% środków pochodzić będzie z MRPO.
Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępu on-line do zbiorów muzealnych w M. poprzez stworzenie platformy digitalizacji. Poprzez stronę web zbiory muzealne udostępnione zostaną uczniom, studentom, muzealnikom oraz innym osobom zainteresowanym.
Projekt zakłada: wsparcie rozwoju usług publicznych opartych na nowoczesnych technologiach informacyjnych i komunikacyjnych służących polepszeniu jakości życia obywateli, zwiększenie wykorzystania Internetu oraz ICT do świadczenia usług publicznych, wzrost ilości publikacji naukowych na świecie, będących rezultatem badań do których były wykorzystywane zbiory muzealne regionu , wsparcie rozwoju województwa poprzez rozwój społeczeństwa informacyjnego i zwiększenie dostępności do zbiorów muzealnych on-line, zwiększenie dostępu do dziedzictwa kulturowego regionu, zwiększenie poziomu wiedzy na temat kultury i historii regionu, promocję walorów kulturowych, promocja dziedzictwa kulturowego, wsparcie rozwoju instytucji kultury, zwiększenie wpływu kultury w kreowaniu miejsc pracy. Efektem projektu będzie wzrost przychodów Muzeum ze sprzedaży biletów.
Dostawy sprzętu (urządzenia służące do digitalizacji zbiorów, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, urządzenia do archiwizacji) oraz wszelkie usługi związane z realizacją projektu Wnioskodawca zleci wyłonionym w przetargach wykonawcom.
Zakup sprzętu komputerowego, licencji, sprzętu fotograficznego, serwerów, modułu www, wyposażenia studyjnych stanowisk reprodukcyjnych będzie finansowany w części ze środków otrzymanych z MRPO. Również częściowo ze środków pozyskanych z MRPO finansowane będą prace adaptacyjne pomieszczeń Wnioskodawcy na pracownie digitalizacyjną.
Nabywcą robót i usług będzie Wnioskodawca, na fakturach i dokumentach finansowych umieszczane będą dane Wnioskodawcy. Płatności za dostawy/usługi dla wykonawców będą realizowane z rachunku bankowego Wnioskodawcy. W trakcie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości część zakupionego sprzętu oraz licencji Wnioskodawca nieodpłatnie udostępni partnerom: Muzeum w T., Muzeum w K., Muzeum im. xx w B., Teatrowi w K., Muzeum - w W. i Zamek L., Muzeum – w Z. w celu digitalizacji zbiorów należących do tych muzeów.
Pracownie digitalizacyjne powstaną w: Muzeum Wnioskodawcy, Muzeum Etnograficznym im. x w K., Muzeum Okręgowym w T. oraz w Muzeum im. xx w B.. Pracownia digitalizacyjna utworzona w obiektach Wnioskodawcy, będzie się składała z dwóch studyjnych stanowisk reprodukcyjnych: stacjonarnego (zorganizowanego w Gmachu Głównym Muzeum Wnioskodawcy) zajmującego się digitalizacją zbiorów Wnioskodawcy znajdujących się w oddziale Muzeum Wnioskodawcy - Gmach Główny oraz mobilnego - zorganizowanego na potrzeby innych oddziałów Muzeum Wnioskodawcy oraz Muzeum i Zamek L. w W., Muzeum w Z.
Po upływie okresu trwałości zgodnie z zawartą umową o współdziałaniu w projekcie, infrastruktura indywidualna (wyposażenie digitalizacyjne, infrastruktura informatyczno - techniczna oraz licencje programu muzealnego) używana w okresie realizacji projektu przez partnerów zostaną im przekazane nieodpłatnie na własność. Do tego czasu ww. sprzęt i licencje będą całkowicie umorzone.
Serwer, serwis www, serwer konsorcjum i oprogramowanie systemu muzealnego (infrastruktura wspólna) stanowić będą własność Muzeum Wnioskodawcy. Na czas realizacji projektu i w okresie jego trwałości Wnioskodawca zapewni partnerom możliwość korzystania z infrastruktury wspólnej. W okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania serwerów i serwera www.
Rezultatem projektu - umieszczenia wizualizacji zbiorów w internecie poprzez specjalnie w tym celu utworzoną stronę www, której właścicielem i administratorem będzie Wnioskodawca, będzie zwiększenie zainteresowania zbiorami Muzeum Wnioskodawcy i partnerów, a co za tym idzie zwiększenie frekwencji i sprzedaży biletów wstępu.
Zatem towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą bezpośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów dostaw i usług, finansowanych w części w ramach projektu unijnego a następnie wykorzystywany, w sposób opisany wyżej, podlega odliczeniu...
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług należny od dostaw/usług związanych z projektem a dotyczących Wnioskodawcy tzn. docelowo pozostających własnością Wnioskodawcy, powinien być rozliczany proporcjonalnie do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej - liczy się bowiem jedynie obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej
Podatek od towarów i usług należny od zakupów objętych, po okresie trwałości projektu, nieodpłatnym przekazaniem dla partnerów, nie powinien podlegać odliczeniu przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik podatku VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług - wynikająca z postanowień Dyrektywy 2006/112/WE Rady (WE) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zasada neutralności podatku dla podatników. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w pełni potwierdza zasadę, że odliczenie podatku jest fundamentalnym prawem podatnika.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towaru i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem koniecznym jak i również wystarczającym do odliczenia podatku VAT jest więc wystąpienie łącznie następujących przesłanek: powstanie obowiązku podatkowego, związek z działalnością opodatkowaną oraz posiadanie faktury VAT lub innego dokumentu.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczania podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w odniesieniu do części dostaw zostaje spełniona przesłanka pozytywna jaką jest ich związek ze sprzedażą opodatkowaną - dotyczy to tej części dostaw sprzętów i licencji, które w okresie realizacji i trwałości projektu są użytkowane wyłącznie bądź w części (część serwerów, strona www, mobilne stanowisko reprodukcyjne) przez Wnioskodawcę, a po okresie trwałości projektu pozostaną własnością Wnioskodawcy. Nadmienić należy, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-97/90 (Hansgeorg Lennartz) orzekł, że „podatnik, który wykorzystuje towary do celów działalności gospodarczej, uprawniony jest do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, zgodnie z zasadami określonymi w artykule 17 VI Dyrektywy, nawet jeśli towary te wykorzystywane są w prowadzonej działalności w bardzo niewielkim zakresie” (System Informacji Prawnej Lex 05/2010).
Przy ukształtowaniu, poprzez zawarcie umowy o współdziałaniu, stosunku właścicielsko - zarządczego w odniesieniu do mienia nabytego w ramach projektu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów przeznaczonych do użytkowania a następnie przekazania partnerom, ponieważ dostawy te nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcyę do wykonywania czynności opodatkowanych
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
* prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu będzie infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy, oraz infrastruktura która będzie nieodpłatnie udostępniana w trakcie realizacji projektu, a następnie zostanie nieodpłatnie przekazana po zakończeniu okresu trwałości projektu,
* nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu będzie infrastruktura (serwery i serwery WWW.), odnośnie której w okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, przeznaczonych do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości lub w części do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w części w jakiej zakupy związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W sytuacji gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przestawiając opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż Muzeum Narodowe złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „xxx”.
Wnioskodawca będzie realizował projekt we współpracy z następującymi partnerami:
1. Muzeum Okręgowym w T.,
2. Muzeum w K.,
3. Muzeum im. xx w B.,
4. Teatrem w K.,
5. Muzeum - w W. i Zamek L.,
6. Muzeum – Z.
zgodnie z zawartą w dniu 19 marca 2010r. umową o współdziałaniu w projekcie.
Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępu on-line do zbiorów muzealnych poprzez stworzenie platformy digitalizacji. Poprzez stronę web zbiory muzealne udostępnione zostaną uczniom, studentom, muzealnikom oraz innym osobom zainteresowanym.
Projekt zakłada: wsparcie rozwoju usług publicznych opartych na nowoczesnych technologiach informacyjnych i komunikacyjnych służących polepszeniu jakości życia obywateli, zwiększenie wykorzystania Internetu oraz ICT do świadczenia usług publicznych, wzrost ilości publikacji naukowych na świecie, będących rezultatem badań do których były wykorzystywane zbiory muzealne regionu M., wsparcie rozwoju województwa poprzez rozwój społeczeństwa informacyjnego i zwiększenie dostępności do zbiorów muzealnych on-line, zwiększenie dostępu do dziedzictwa kulturowego regionu, zwiększenie poziomu wiedzy na temat kultury i historii regionu, promocję walorów kulturowych , promocja dziedzictwa kulturowego wsparcie rozwoju instytucji kultury, zwiększenie wpływu kultury w kreowaniu miejsc pracy.
Efektem projektu będzie wzrost przychodów Muzeum ze sprzedaży biletów.
Rezultatem projektu - umieszczenia wizualizacji zbiorów w internecie poprzez specjalnie w tym celu utworzoną stronę www, której właścicielem i administratorem będzie Wnioskodawca, będzie zwiększenie zainteresowania zbiorami Muzeum Wnioskodawcy i partnerów a co za tym idzie zwiększenie frekwencji i sprzedaży biletów wstępu.
W przypadku otrzymania dofinansowania projekt realizowany będzie w 25% ze środków własnych Wnioskodawcy, 75% środków pochodzić będzie z MRPO.
Nabywcą robót i usług będzie Wnioskodawca, na fakturach i dokumentach finansowych umieszczane będą dane Wnioskodawcy. Płatności za dostawy/usługi dla wykonawców będą realizowane z rachunku bankowego Wnioskodawcy.
W trakcie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości część zakupionego sprzętu oraz licencji Wnioskodawca nieodpłatnie udostępni partnerom w celu digitalizacji zbiorów należących do tych muzeów.
Po upływie okresu trwałości zgodnie z zawartą umową o współdziałaniu w projekcie, infrastruktura indywidualna (wyposażenie digitalizacyjne, infrastruktura informatyczno - techniczna oraz licencje programu muzealnego) używana w okresie realizacji projektu przez partnerów zostaną im przekazane nieodpłatnie na własność. Do tego czasu ww. sprzęt i licencje będą całkowicie umorzone.
Serwer, serwis www, serwer konsorcjum i oprogramowanie systemu muzealnego (infrastruktura wspólna) stanowić będą własność Muzeum Wnioskodawcy. Na czas realizacji projektu i w okresie jego trwałości Wnioskodawca zapewni partnerom możliwość korzystania z infrastruktury wspólnej. W okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania serwerów i serwera www.
Powyższe oznacza, iż:
1. po zakończeniu realizacji projektu część infrastruktury pozostanie własnością Wnioskodawcy,
2. w okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania części infrastruktury (serwery i serwery WWW.),
3. część zakupionego sprzętu oraz licencji Wnioskodawca w trakcie trwania projektu nieodpłatnie udostępni partnerom w celu digitalizacji zbiorów należących do tych muzeów, a po zakończeniu okresu trwałości projektu nieodpłatnie przekaże partnerom tj. infrastruktura indywidualna (wyposażenie digitalizacyjne, infrastruktura informatyczno - techniczna oraz licencje programu muzealnego).
W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się odrębne rozważenie trzech wymienionych sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w zakresie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
1. Wnioskodawca wskazał, iż rezultatem projektu - umieszczenia wizualizacji zbiorów w internecie poprzez specjalnie w tym celu utworzoną stronę www, której właścicielem i administratorem będzie Wnioskodawca, będzie zwiększenie zainteresowania zbiorami Muzeum Wnioskodawcy i partnerów a co za tym idzie zwiększenie frekwencji i sprzedaży biletów wstępu.
2. Trzeba jednakże zauważyć, iż w ramach realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie wykonywał jeszcze inne czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał bowiem, że w okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania część infrastruktury (serwery i serwery WWW.), a we wszystkich fakturach dotyczących zakupów jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca. Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca będzie ponosił koszty związane z utrzymaniem części wspólnej infrastruktury (serwery i serwery WWW.). Ponieważ infrastruktura w okresie trwałości projektu będzie użytkowana również przez pozostałych partnerów, Wnioskodawca obciąża partnerów częściowo kosztami jej utrzymania. Mamy więc do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca dokonuje nabycia usług (utrzymanie części wspólnej), działając we własnym imieniu na swoją rzecz jak i również w imieniu własnym ale na rzecz partnerów projektu.
W sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.
Stosownie do treści przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.
Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi. Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.
Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla partnerów projektu celem przeniesienia na nich poniesionych kosztów utrzymania serwerów. Wnioskodawca występuje bowiem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnerów). Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę usługi zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem odsprzedaż tych usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.
W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez świadczących usługi dot. utrzymania infrastruktury wspólnej, w których Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca usług, w części w jakiej dokonuje odsprzedaży tych usług, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
3. Natomiast odnośnie części infrastruktury, która będzie udostępniana nieodpłatnie, a następnie zostanie nieodpłatnie przekazana partnerom, należy zauważyć, iż generalnie nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
W rozpatrywanej sytuacji następuje nieodpłatne udostępnianie, a następnie nieodpłatne przekazanie infrastruktury w postaci wyposażenia digitalizacyjnego, infrastruktury informatyczno - technicznej oraz licencji programu muzealnego. Mamy więc do czynienia zarówno z nieodpłatnym świadczeniem usług (tj. nieodpłatne udostępnianie infrastruktury, a także nieodpłatne przekazanie licencji) jak i nieodpłatnym przekazaniem towarów (tj. wyposażenia digitalizacyjnego, infrastruktury informatyczno – technicznej).Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny#61485; jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
W odniesieniu do części infrastruktury przekazanej partnerom Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Nie będzie ona dla Wnioskodawcy źródłem przychodów generujących podatek należny, bowiem ewentualne obroty z tytułu jej użytkowania będą obrotami partnerów. Ta część infrastruktury powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie więc związana z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym ze względu na brak związku dokonanych zakup z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów związanych z częścią infrastruktury nieodpłatnie przekazanej partnerom. Zatem nieodpłatne przekazanie infrastruktury pozostaje neutralne podatkowo i Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonać ich opodatkowania.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.
Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996r. o muzeach (Dz. U z 1997r. nr 5, poz. 24 ze zm.), muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.
W świetle powyższego, wszelkie działania muzeum mające na celu zwiększenie dostępu do zbiorów muzealnych są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Oznacza to, że czynność udostępniania infrastruktury indywidualnej (wyposażenie digitalizacyjne, infrastruktura informatyczno - techniczna oraz licencje programu muzealnego), a także czynność przekazania licencji programu muzealnego po zakończeniu realizacji projektu podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania w części w jakiej przedmiotem zrealizowanego projektu będzie infrastruktura, która była nieodpłatnie udostępniana, a następnie została nieodpłatnie przekazana partnerom projektu.
Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu będzie:
* infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy i będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
* odnośnie której w okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania.
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania w części w jakiej infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniana w trakcie realizacji projektu, a następnie zostanie nieodpłatnie przekazana po zakończeniu okresu trwałości projektu,
Na zakończenie należy odnieść się do stanowiska Wnioskodawcy, w którym stwierdził on, że podatek od towarów i usług należny od dostaw/usług związanych z projektem a dotyczących Wnioskodawcy tzn. docelowo pozostających własnością Wnioskodawcy, powinien być rozliczany proporcjonalnie do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.
Stwierdzenie to oznacza, iż Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Należy jednak zauważyć, iż jak wykazano powyżej, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu będzie wykonywał również czynności niepodlegające opodatkowaniu, jakimi będą nieodpłatne udostępnianie i nieodpłatne przekazanie wytworzonej infrastruktury.
Jak wskazano na wstępie, przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.
Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zwrot „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako czynności objęte zakresem przedmiotowym VAT. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane. Sformułowanie to nie obejmuje zatem tych czynności, które nie podlegają w ogóle podatkowi.
Zdaniem tut. organu dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia w odniesieniu do wykonywanych czynności „mieszanych”, tj. opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.
W pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, których Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, powinien wydzielić tą ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną.
Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.
Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż najpierw należy określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT.
Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.
Jeśli więc Wnioskodawca ponosząc wydatki ma możliwość bezspornego określenia, które z nich będą wykorzystane do czynności, które generują sprzedaż opodatkowaną – przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Jeśli na etapie ponoszonych wydatków można powiązać określone wydatki z czynnościami zwolnionymi Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. W stosunku do wydatków, do których nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 cyt. ustawy.
Zatem, w rozpatrywanej sprawie, podatek naliczony powinien być rozliczany proporcjonalnie do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, jednak celem prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca najpierw powinien określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT.
Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx”, należało uznać je za:
* prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim przedmiotem zrealizowanego projektu będzie infrastruktura, która po jego zakończeniu pozostanie własnością Wnioskodawcy, oraz infrastruktura która będzie nieodpłatnie udostępniana w trakcie realizacji projektu, a następnie zostanie nieodpłatnie przekazana po zakończeniu okresu trwałości projektu,
* nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu będzie infrastruktura (serwery i serwery WWW.), odnośnie której w okresie trwałości projektu każdy z partnerów będzie partycypował w kosztach utrzymania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.