IP-PB3-423-130/07-3/GJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2007r (data wpływu 31.08.2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 29.10.2007r. ( data wpływu 02.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji na zakup środków trwałych - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 31.08.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji, uzyskanej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka zajmująca się demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji, na mocy ustawy z dnia 27.04.2001r. – Prawo Ochrony Środowiska otrzymała dotację. Dofinansowanie mające charakter pomocy de minimis, udzielone zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji Europejskiej zostanie przeznaczone na rozwój firmy, na zakup środków trwałych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dofinansowanie jest przychodem i podlega opodatkowaniu...
Zdaniem Spółki otrzymane dofinansowanie ma charakter dofinansowania w ramach rządowych programów, ponieważ są to środki wpłacane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska przez osoby fizyczne i prawne z tytułu recyklingu pojazdów. W uzupełnieniu do wniosku Spółka stwierdziła, że przyznana dotacja jako dotacja przeznaczona na zakup środków trwałych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy jest zwolniona od podatku dochodowego.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 z późn. zm. ), przychodami są w szczególności:
1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe,
2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
Z powyższej definicji przychodów wynika, że przychodem są pieniądze zarówno w walucie polskiej jak i obcej, aktywa finansowe stanowiące substytucje pieniądza np. papiery wartościowe, czeki, akredytywy itp. oraz nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie otrzymane rzeczy lub prawa a także świadczenia. Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne ( tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków.
W przedmiotowej sprawie Spółka otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rozwój firmy a w szczególności na zakup środków trwałych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działa na zasadach określonych ustawą z dnia 27 kwietnia 2001r. –Prawo ochrony środowiska ( t.j. Dz. U. z 2006r. nr 129, poz. 902 z późn. zm.). Jest on instytucją państwową realizującą politykę ekologiczną państwa poprzez gromadzenie funduszy i finansowanie przedsięwzięć w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wydatki na finansowanie zadań Fundusz pokrywa z dochodów, które uzyskuje z opłat za korzystanie ze środowiska, kar ekologicznych, dobrowolnych wpłat i własnych zysków z tytułu uczestnictwa w spółkach i przedsiębiorstwach, emisji obligacji i innych. Fundusz m. in. uzyskuje środki od przedsiębiorców, którzy zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji ( Dz. U. nr 25, poz. 202 z późn. zm.) będąc producentem pojazdu oraz dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu są obowiązani do wnoszenia określonych opłat od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Wpływy pochodzące z tych opłat Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przeznacza na finansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz dofinansowanie działań inwestycyjnych w zakresie:
1. demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
2. gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
3. zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Szczegółowe uregulowanie w powyższym zakresie zostało określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 31 maja 2006r. w sprawie szczegółowych warunków przeznaczenia wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji ( Dz. U. nr 108, poz. 739 z późn. zm.). Finansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji następuje w formie dotacji na podstawie wniosku o udzielenie dopłaty. Środki na dopłaty przysługujące wyłącznie przedsiębiorcom prowadzącym stacje demontażu przekazywane są na podstawie umowy cywilnoprawnej. Udzielenie zaś dofinansowania działań inwestycyjnych następuje na podstawie umowy pożyczki zawartej z przedsiębiorcą zamierzającym podjąć działania inwestycyjne.
Na gruncie przepisów podatkowych w przypadku otrzymania przez podatnika dotacji możliwe są następujące przypadki:
* dotacja korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. Dotacja jest przychodem. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot m.in. wydatków związanych z zakupem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne od środków trwałych od tej części ich wartości zwróconej podatnikowi w jakiejkolwiek formie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
* dotacja nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. Dotacja nie stanowi przychodu; zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z przychodów została wyłączona wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków:
1. budżetu państwa,
2. jednostek samorządu terytorialnego,
3. ze środków agencji rządowych,
4. ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
W ocenie Organu dotacja otrzymana przez Spółkę nie spełnia przesłanek określonych w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie jest to dotacja uzyskana ze środków wskazanych w w/w przepisie, ani też nie jest to dotacja udzielona w ramach rządowych programów. Dotacja ta stanowi przychód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem stanowisko wnioskodawcy wyrażone w uzupełnieniu wniosku w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego określone w uzupełnieniu wniosku uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
