• Interpretacja indywidualn...
  10.10.2024

ITPP2/443-256/10/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem i nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innych form odpłatnej działalności. Nie dokonuje sprzedaży, ani nie wykonuje żadnych usług opodatkowanych i nieopodatkowanych. W ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie wykonywane są działania związane z szeroko rozumianym rozwojem obszarów wiejskich. Lokalne grupy działania w Polsce współuczestniczą w wyborze wniosków beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

W ramach projektu nabywane są i będą następującego typu towary i usługi: wynajem pomieszczeń biurowych, opłaty związane z działalnością biura, tj. opłaty za telefon, materiały biurowe, wydawnictwa promocyjne, plakaty, wynajem scen na wydarzenia promocyjne, wynagrodzenia pracowników, itp.

Wszelkie zakupione towary i usługi nie podlegają dalszej odsprzedaży, a cała działalność Stowarzyszenia ma charakter niekomercyjny. Konieczność uzyskania interpretacji nałożona została wymogami formalnymi działania 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, związany z realizacją przedmiotowego zadania, może podlegać odliczeniu lub zwrotowi...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie - na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług - Stowarzyszeniu, które nie prowadzi odpłatnej działalności, nie przysługuje jakakolwiek możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z regulacji art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż ponoszone wydatki związane z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej (Stowarzyszenie nie prowadzi takiej działalności). Otrzymana pomoc finansowa została przeznaczona na nabycie takich towarów i usług jak: wynajem pomieszczeń biurowych, opłaty związane z działalnością biura, tj. opłaty za telefon, materiały biurowe, wydawnictwa promocyjne, plakaty, wynajem scen na wydarzenia promocyjne, wynagrodzenia pracowników, itp. Ponadto wskazano, że Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż treść złożonego wniosku wskazuje, że otrzymane dofinansowanie nie zalicza się do środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...