IPPP3/443-454/10-4/MG
Interpretacja indywidualna
z dnia 24 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.05.2010 r. (data wpływu 14.05.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 14.05.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Władza Wdrażająca Projekty Europejskie, która dysponuje tymi środkami wydała nowy podręcznik określający zasady rozliczania projektów. Zgodnie z nim Fundacja ma obowiązek wraz z raportem finansowym złożyć „kopię indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towaru i usług”. Jako organizacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego oraz z tytułu przeznaczania dotacji na cele statutowe. Wnioskodawca nie dokonał także rejestracji VAT, jako czynny podatnik.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z przytoczonym stanem faktycznym można stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT, a tym samym musi być on w pełni kwalifikowalny...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Dotychczas od realizujących projekt finansowany z budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich wymagane było złożenie oświadczenia o kwalifikowalności VAT.
Każdorazowo Wnioskodawca składał je, ponieważ nie może odzyskiwać VAT-u. Tym samym musi być on w pełni kwalifikowalny. Wiąże się to z faktem, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane, jako podatnik czynny VAT. A także, że dotacje, które dostaje przeznaczane są w pełni na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni (…).
Jak wynika z powyższego:
* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych”.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego oraz z tytułu przeznaczania dotacji na cele statutowe. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dotacje przeznaczane są na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia.
Z powyższego wynika, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane, jako podatnik VAT czynny, a tym samym zostaje spełniona przesłanka negatywna określona w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT. Ponadto, dotacje które dostaje przeznaczane są w pełni na realizację projektu, którego założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia. W związku z tym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT.
Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają, bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
