IPPP1-443-589/10-7/JL
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.05.2010 r. (data wpływu 08.06.2010 r.) – uzupełnionym w dniu 19.07.2010 r. na wezwanie organu z dnia 05.07.2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
* opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych przez producentów w związku ze świadczeniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz usług marketingu bezpośredniego (73.11.12) - jest prawidłowe,
* opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie (za osiągnięcie obrotu, wybór określonego towaru, terminowe regulowanie płatności) oraz w zakresie prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielanie premii pieniężnych nabywcom jej towarów - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 08.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
* opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych przez producentów w związku ze świadczeniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz usług marketingu bezpośredniego (73.11.12),
* opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie (za osiągnięcie obrotu, wybór określonego towaru, terminowe regulowanie płatności) oraz w zakresie prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielanie premii pieniężnych nabywcom jej towarów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż nie są podstawą do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze lub transakcja nie podlega opodatkowaniu.
Sprzedawca płaci premię pieniężną nabywcy towaru biorąc pod uwagę zrealizowanie łącznego poziomu obrotu osiągniętego przez nabywcę w określonym czasie. Wysokość premii pieniężnej zależy od wykonanego obrotu za dany przedział czasowy. Dokumentem rozliczeniowym premii pieniężnej jest faktura VAT za wykonaną usługę. Premia pieniężna wypłacona przez sprzedawcę nabywcy towaru nie ma charakteru rabatu obniżającego cenę towaru i tym samym zmniejszenia obrotu u sprzedawcy ponieważ trudno przyporządkować to do określonej dostawy towaru. Zatem niemożliwe jest wystawienie faktury korygującej sprzedaż.
Ponadto w piśmie z dnia 15.07.2010 r. będącym uzupełnieniem do wniosku Spółka wskazała, iż prowadzi szeroko zakrojoną działalność dystrybucyjną towarów innych dostawców jak też własnych produktów (pod tzw. własną marką).
W przypadku towarów innych dostawców Wnioskodawca jest podmiotem otrzymującym premie, natomiast w odniesieniu do towarów własnej marki to Wnioskodawca jest sprzedawcą towarów wypłacającym premie pieniężne.
W przypadku producentów towarów (którzy nie dokonują bezpośrednio sprzedaży towaru na rzecz Wnioskodawcy), premie w zależności od treści umowy:
* mają związek z usługami typu marketingu bezpośredniego (73.11.12) polegającymi na dodatkowych, ponadstandardowych ekspozycjach towaru, umieszczaniu na terenie placówek handlowych Wnioskodawcy informacji handlowych od producenta gadżetów reklamowych, reklam dotyczących danego produktu, utrzymywaniu ustawienia produktu wg tzw. planogramów. Wszystkie te działania mają oddziaływać na percepcję konsumenta, ułatwiać mu odnalezienie danego towaru na półce i podjęcie decyzji o jego właśnie zakupie.
* nie mają związku z ww. usługami, są wypłacane w zależności od zakupów (tzw. obrót) danego produktu od dystrybutorów producenta towaru; są wypłacane za zakup/wybór towaru właśnie tego producenta od jego dystrybutora.
W przypadku sprzedawców danego towaru premia jest uzależniona od wykonanego poziomu obrotów (zakupów) - im większy poziom zakupów tym większy procent do obliczenia premii jak również za terminowe uregulowanie płatności itp.
Zdarzają się także sytuacje, gdzie premia nie jest uzależniona od poziomu obrotów itp. i jest udzielana stale po zakończeniu danego okresu zakupów (miesiąc, kwartał) za zakup/wybór towaru. Przy czym jeśli nie ma zakupów towarów od danego sprzedawcy nie ma też od niego premii.
Z kolei premia udzielana przez Wnioskodawcę nabywcom jego towarów, z którymi ma podpisaną umowę nie jest uzależniona od poziomu obrotów, czy terminowych płatności i jest udzielana stale po zakończeniu danego okresu zakupów (miesiąc, kwartał) za zakup/wybór towaru Wnioskodawcy. Przy czym jeśli nie ma zakupów towarów od Wnioskodawcy - nie ma też od niego premii.
W każdej z omawianych sytuacji (Wnioskodawca jako wypłacający premię, Wnioskodawca jako otrzymujący premie) premie są związane z dostawami zrealizowanymi w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiąc lub kwartał) i dotyczą całego asortymentu towarów będącego w obrocie między Wnioskodawcą a jego kontrahentem. Premie nie są nigdy w żadnym wypadku przypisywane konkretnym dostawom.
W skrócie - przy producencie towaru nie będącym bezpośrednim sprzedawcą, warunkiem jest zwykle wykonanie usługi typu marketing bezpośredni, natomiast w przypadku sprzedawcy może być to obwarowane wymogiem uzyskania określonego poziomu obrotu, za terminowe uregulowanie płatności, czasem jednak umowy tego nie przewidują i premia jest wypłacana za wykonane zakupy towarów zbywcy - za wybór właśnie tego towaru, od właśnie tego sprzedawcy.
Co do sposobu kalkulacji wypłacanych premii to jedna ze stron (zwykle Wnioskodawca) na podstawie swojego rejestru zakupów (obrotów) ustala wartość zakupów (tzw. obrót) netto i wyciąga z niej określoną kwotę, to jest określony w umowie procent od dokonanych zakupów. Jak wskazano wyżej premie są wypłacane za usługi marketingowe, za poziom uzyskanego obrotu (im wyższy tym większy procent dla obliczenia premii), za terminowe uregulowanie płatności lub za dokonanie zakupu towarów u danego zbywcy, przysługujące i rozliczane po zakończeniu danego okresu zakupów.
W przypadku, gdy zapłata premii jest uzależniona od wykonania określonych działań marketingowych, dokonania zakupów u danego zbywcy (w roli którego występuje czasem także Wnioskodawca co do towarów swojej marki) lub od określonego poziomu obrotu (zakupów), a te warunki nie są spełnione, to premia wówczas nie jest wypłacana.
Z jednej strony Wnioskodawca nabywa w ściśle określonym przedziale czasowym ustaloną ilość towaru handlowego od sprzedawcy i jest zobowiązany wystawić fakturę VAT za wykonaną usługę (nabycie towaru, ekspozycja towaru itp.), za którą sprzedawca towaru lub jego producent płaci premię pieniężną Wnioskodawcy. Ta premia pieniężna wypłacana przez sprzedawcę towaru nie ma charakteru rabatu obniżającego cenę towaru, tym samym zmniejszenia obrotu u sprzedawcy, ponieważ trudno przyporządkować to do określonej dostawy towaru. Zatem niemożliwe jest wystawienie faktury korygującej sprzedaży.
Z drugiej strony Wnioskodawca jest również sprzedawcą towaru. Jeżeli kontrahent nabędzie od Wnioskodawcy towar to ten kontrahent wystawia po zakończeniu ustalonego okresu rozliczeniowego fakturę VAT za wykonaną usługę (nabycie towaru). Faktura ta dla Wnioskodawcy jest fakturą zakupu usługi zakwalifikowaną w koszty, z prawem do odliczenia podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
1. Czy premie pieniężne wypłacone za opisane usługi powinny być traktowane jak zapłata za usługę, czyli za określone umową zachowanie nabywcy towaru...
2. Czy Wnioskodawca - w przypadku gdy jest nabywcą opisanych usług - ma prawo do odliczenia z faktur VAT za te usługi podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy:
W zakresie klasyfikacji opisanych czynności Wnioskodawca uznaje je za usługi. Takie stanowisko tłumaczy faktem, iż wymienione premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabycia towarów, nabycia określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, wykonywania ekspozycji, realizowania planogramów lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników. W takich przypadkach należy uznać, że premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy - czy to Wnioskodawcy czy to jego kontrahenta, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę towaru otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Wnioskodawca występuje tu w podwójnej roli - czasem jako nabywca towaru otrzymujący premię na podstawie wystawionej przez siebie faktury VAT, a czasem jako zbywca towaru, który otrzymuje fakturę VAT od kontrahenta tytułem „premia pieniężna”. W każdej z opisanych sytuacji zdaniem Wnioskodawcy mamy do czynienia z usługą która jest opodatkowana podatkiem VAT.
Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za odpłatne świadczenie usług należy uznać, na podstawie art. 8 ust 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem warunkiem opodatkowania pewnej czynności dla potrzeb podatku VAT jest jej odpłatny charakter oraz możliwość przypisania tej czynności cech świadczenia. Na tej podstawie jest uzasadnione przyjęcie, że przyznanie premii pieniężnej ma charakter odpłatnego świadczenia wykonywanego przez nabywcę na rzecz sprzedawcy tym samym stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, nabywcy takiej usługi, czyli Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na zasadach określonych ustawą o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:
* opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych przez producentów w związku ze świadczeniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz usług marketingu bezpośredniego (73.11.12) - jest prawidłowe,
* opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie (za osiągnięcie obrotu, wybór określonego towaru, terminowe regulowanie płatności) oraz w zakresie prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielanie premii pieniężnych nabywcom jej towarów - jest nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).
W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi szeroko zakrojoną działalność dystrybucyjną towarów innych dostawców jak też własnych produktów (pod tzw. własną marką). W ramach prowadzonej działalności Spółka otrzymuje premie pieniężne od producentów towarów i sprzedawców, a także wypłaca premie nabywcom swoich towarów.
Producenci towarów (którzy nie dokonują bezpośrednio sprzedaży towaru na rzecz Wnioskodawcy), wypłacają Spółce premie w związku z wykonywaniem przez nią usług typu marketingu bezpośredniego (73.11.12) polegających na dodatkowych, ponadstandardowych ekspozycjach towaru, umieszczaniu na terenie placówek handlowych Wnioskodawcy informacji handlowych od producenta, gadżetów reklamowych, reklam dotyczących danego produktu, utrzymywaniu ustawienia produktu wg tzw. planogramów. Ponadto premie są wypłacane przez producentów w zależności od zakupów (tzw. obrót) danego produktu od dystrybutorów producenta towaru; są wypłacane za zakup/wybór towaru właśnie tego producenta od jego dystrybutora.
Sprzedawcy danego towaru wypłacają Spółce premie za wykonanie określonego poziomu obrotów (zakupów) - im większy poziom zakupów tym większy procent do obliczenia premii jak również za terminowe uregulowanie płatności i za zakup/wybór towaru. Przy czym jeśli nie ma zakupów towarów od danego sprzedawcy nie ma też od niego premii.
Premia udzielana przez Wnioskodawcę nabywcom jego towarów, z którymi ma podpisaną umowę nie jest uzależniona od poziomu obrotów, czy terminowych płatności i jest udzielana stale po zakończeniu danego okresu zakupów (miesiąc, kwartał) za zakup/wybór towaru Wnioskodawcy.
Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl natomiast art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.
W przypadku premii pieniężnych wypłacanych przez producentów Spółce za wykonywanie dodatkowych, ponadstandardowych ekspozycji towaru, umieszczanie na terenie placówek handlowych Wnioskodawcy informacji handlowych od producenta, gadżetów reklamowych, reklam dotyczących danego produktu, utrzymywanie ustawienia produktu wg tzw. planogramów - gdzie mamy do czynienia z usługą typu marketingu bezpośredniego (73.11.12) świadczoną przez Spółkę na rzecz producenta, za którą to usługę producent wypłaca wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej - w tym przypadku wypłacona premia stanowi wynagrodzenie za usługę. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy (Spółki), co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa polegająca na świadczeniu usług marketingowych przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W tym przypadku wypłacona Spółce przez producenta premia pieniężna jest w istocie wynagrodzeniem za usługę wykonaną przez Spółkę.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, polegające na stwierdzeniu, że powyższe świadczenia Spółki na rzecz producentów stanowią usługi, a wypłacona w tym przypadku przez producenta premia pieniężna jest wynagrodzeniem za te usługi - należało uznać za prawidłowe.
W odniesieniu natomiast do pozostałych premii opisanych we wniosku, wypłacanych zarówno przez producentów i sprzedawców, a także przez Wnioskodawcę (za osiągnięcie obrotu, wybór określonego towaru, terminowe regulowanie płatności) należy wskazać, iż nie stanowią one wynagrodzenia za jakąkolwiek usługę.
W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz wypłacającego premie dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.
W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Faktura korygująca – na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:
1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
b. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.
Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przypadku premii za osiągnięcie obrotu, wybór określonego towaru, terminowe regulowanie płatności, wypłacane premie pieniężne można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów, terminowego uiszczania należności wynikających z wystawianych faktur lub dokonywanych wyborów określonych towarów - dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiąc, kwartał). Premie te są bowiem przyznawane za dokonaną ilość zakupów w określonym przedziale czasowym, od której zależna jest wysokość premii lub za wybór w określonym czasie określonych towarów oraz dokonywanie w określonym przedziale czasowym terminowego uiszczania należności.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż co do sposobu kalkulacji wypłacanych premii to jedna ze stron (zwykle Wnioskodawca) na podstawie swojego rejestru zakupów (obrotów) ustala wartość zakupów (tzw. obrót) netto i wyciąga z niej określoną kwotę, to jest określony w umowie procent od dokonanych zakupów – co również świadczy o możliwości przyporządkowania premii do konkretnych dostaw towarów w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.
W przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., otrzymana przez nabywcę premia pieniężna w istocie stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszającymi podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie takiej premii pieniężnej podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.
Wyjątkiem od tej zasady w przedmiotowym stanie faktycznym jest sytuacja, kiedy producent wypłaca Wnioskodawcy premię za wybór (zakup) towarów producenta u dystrybutorów. Jak stwierdzono powyżej takie zachowanie Spółki, polegające na dokonaniu zakupu (wyboru) towarów producenta u dystrybutora, nie stanowi usługi, a tym samym nie wystąpi po jej stronie z tego tytułu sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nabywając towary producenta u dystrybutora nie jest zobowiązany do podejmowania na rzecz producenta jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu, generujących podatek należny. Zatem po stronie Spółki nie występuje w takiej sytuacji żadne świadczenie na rzecz producenta, które należałoby udokumentować fakturą VAT. Uznać należy, że w opisanym przypadku mamy do czynienia z pomniejszeniem czy odstępstwem od ustalonej ceny towarów przez producenta, który co prawda nie sprzedaje bezpośrednio towarów Spółce, ale w ramach „akcji promocyjnej” udziela jej rabatu, co powoduje w istocie zwrot części ceny towarów. W przypadku kiedy Spółka otrzyma bezpośrednio od producenta zwrot części ceny zakupionych towarów wówczas dla sprzedającego (producent) i dla Spółki nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny towaru. Takie obniżenie ceny nie dotyczy dystrybutora, który zapłacił producentowi i otrzymał od Spółki cenę należną w pełnej wysokości. Podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego staje się producent, który dokonał sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. udzielił premii pieniężnej (rabatu finansowego). U producenta nastąpi zatem obniżenie wartości obrotu i kwoty podatku należnego.
Ze względu na brak bezpośredniej transakcji pomiędzy Spółką a producentem udokumentowanej fakturą, faktu udzielenia rabatu nie można potwierdzić fakturą korygującą określoną w § 13 i § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Zatem w tej sytuacji nie można wystawić faktury korygującej, gdyż nie ma faktury pierwotnej, która dokumentowałaby określone świadczenie. Mając na uwadze powyższe oraz zasadę uregulowaną w art. 29 ust. 4 ustawy stwierdzić należy, że udzielone przez producenta rabaty należy udokumentować notą księgową, na podstawie której producent jest uprawniony do obniżenia kwoty obrotu i podatku należnego o kwoty udzielonych rabatów.
Reasumując, w sytuacji, gdy premie wypłacane są tylko w przypadku spełnienia określonych warunków, w określonym czasie, tzn. osiągnięcia określonego poziomu zakupów, terminowego regulowania należności, wyboru określonego towaru i z wypłatą premii nie wiąże się świadczenie ze strony otrzymującego premię jakichkolwiek usług, stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenia stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami. Faktury VAT wystawione przez stronę otrzymującą taką premię, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego, bowiem wystawca faktur nie świadczył na rzecz wypłacającego premię usług.
Biorąc pod uwagę powyższe, w związku z udzielonymi rabatami, na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia, udzielający premii (rabatu) jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia (z wyjątkiem, o którym mowa powyżej).
Odpowiadając zatem na pytanie Spółki dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, iż Spółka – w przypadku premii udzielanych kontrahentom (za dokonanie zakupu/wyboru towaru Wnioskodawcy) – nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznanie premii.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, polegające na stwierdzeniu, że premie pieniężne wypłacone w przypadku spełnienia określonych warunków, w określonym czasie, tzn. osiągnięcia określonego poziomu zakupów, terminowego regulowania należności, wyboru określonego towaru – stanowią usługi, a wypłacona w tym przypadku premia pieniężna jest wynagrodzeniem za te usługi i Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie za dokonanie zakupu/wyboru towaru Wnioskodawcy - należało uznać za nieprawidłowe.
Podsumowując należy stwierdzić, że jeżeli premia została wypłacona w związku z wykonaniem przez kontrahenta określonych usług (np. usług marketingowych), tak jak ma to miejsce w przypadku producentów – premia taka stanowi w istocie wynagrodzenie za usługę wykonaną przez Spółkę i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jeżeli natomiast premia jest wypłacana jedynie w związku ze spełnieniem określonych warunków w określonym czasie, tzn. osiągnięcia określonego poziomu zakupów, terminowego regulowania należności, wyboru określonego towaru – premia taka stanowi w istocie rabat obniżający cenę. Faktury VAT wystawione przez nabywców towarów Spółki, a dokumentujące otrzymane przez nich premie za dokonanie zakupu/wyboru towaru Wnioskodawcy, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.