• Interpretacja indywidualn...
  08.04.2025

IBPP4/443-351/11/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia w kwietniu 2010r. złożyła wniosek pn. „…” za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś IV LEADER działanie „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” czyli operacje, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań Osi 3, ale również przyczyniają się do poprawy jakości życia lub zróżnicowania działalności gospodarczej – tzw. „małe projekty”.

Na terenie wsi S. w budynku dawnego punktu katechetycznego zlokalizowana jest świetlica wiejska, w której regularnie spotykają się dzieci i młodzież wiejska, odbywają się spotkania grup nieformalnych i stowarzyszeń jak również swoją działalność prowadzi placówka opiekuńczo-wychowawcza. Właścicielem i zarządcą budynku jest Parafia.

Świetlica wiejska jest miejscem ogólnodostępnym, do którego może przyjść każdy i jedynym tego typu miejscem na terenie wsi, gdyż nie funkcjonuje tutaj żaden pub, czy kawiarnia, gdzie młodzież czy dzieci mogłyby spędzać swój wolny czas grając w ping-ponga czy bilard. W świetlicy odbywają się liczne spotkania mieszkańców m. in.: tradycje i obrzędy świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy – Jasełka, misteria paschalne, spotkania opłatkowe różnych grup społecznych, przygotowania do festynu parafialnego, spektakle teatralne wystawiane przez lokalną grupę teatralną, występy muzyczne scholi parafialnej i zaproszonych chórów, szkolenia dla rolników lub pań z koła gospodyń wiejskich, spotkania grupy apostolskiej częstokroć połączone z projekcjami różnych filmów, spotkania terapeutyczne grupy anonimowych alkoholików. To tu kultywuje się tradycję jaką jest wspólne wykonywanie wieńców adwentowych integrujących młodzież i dorosłych.

W ramach projektu przeprowadzony zostanie konieczny remont świetlicy. Pomieszczenia świetlicy, prowadzącego do niej korytarza i sanitariatów nie były, z braku środków finansowych, remontowane od lat. Dodatkowo podczas ostatniej powodzi, która dotkliwie dotknęła cały obszar gminy, również zalana została świetlica. Stare, zniszczone wnętrza raczej nie zachęcają do wspólnego spędzania czasu i trzeba to koniecznie zmienić. W ramach projektu zakupione zostaną materiały do przygotowania ścian w celu dwukrotnego pomalowania (gips, farby) i płytki, a także w sanitariatach 2 umywalki, 2 baterie, 2 ubikacje.

W ramach wolontariatu wykonane zostaną następujące czynności:

rozebranie starych, zniszczonych parkietów i posadzek wraz z oderwaniem listew lub cokołów o powierzchni 72,51 m2,

skucie posadzki cementowej o powierzchni 72,51 m2,

rozebranie izolacji z papy która będzie niepotrzebna po nałożeniu nowych płytek o powierzchni 72,51,

wywiezienie gruzu za pomocą samochodów samowyładowczych na odległość powyżej 1 km,

demontaż starego wyposażenia sanitariatów w ilości: 2 szt. umywalek, 2 szt. ustępów, 2 szt. baterii umywalkowej,

posprzątanie po całym remoncie, szczególnie po malowaniu we wszystkich pomieszczeniach.

Jak wspomniano wyżej, na terenie wsi brak jest innej propozycji, alternatywnej placówki, która mogłaby spełniać taką rolę jak świetlica wiejska. Dzięki remontowi będzie mogła pełnić swoją rolę w pełnym zakresie i aktywizować społeczność wiejską w nowoczesnych, komfortowych warunkach.

Aby obniżyć koszty remontu wsparcie podczas realizacji przedsięwzięcia zadeklarowali członkowie klubu anonimowych alkoholików, którzy jak wspomniano wcześniej regularnie spotykają się w świetlicy. Zatem projekt będzie realizowany w partnerstwie. W ramach zawartego partnerstwa klubowicze wykonają bezpłatnie wszystkie roboty pomocnicze i porządkowe-wolontariat.

Wartość zadania wyniosła około 31 891,35 zł, natomiast otrzymane dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wynosi 22 236,41 zł.

Planowany termin zakończenia realizacji projektu to kwiecień 2011r.

Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mienie powstałe w wyniku projektu będzie ogólnodostępne i nieodpłatne dla wszystkich mieszkańców.

Towary i usługi nabywane w związku z projektem nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 marca 2011r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 2 marca 2011r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”.

Mienie powstałe w wyniku projektu będzie ogólnodostępne i nieodpłatne dla wszystkich mieszkańców.

Towary i usługi nabywane w związku z projektem nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabywane w związku z projektem nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...