ILPP2/443-2040/10-2/BA
Interpretacja indywidualna
z dnia 18 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej, dokumentowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wariantu nr 1 – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej, dokumentowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wariantu nr 1.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest producentem i dostawcą innowacyjnych rozwiązań w zakresie elektrotechniki i automatyki. Spółka dokonuje sprzedaży swoich produktów poprzez dystrybutorów (hurtownie) oraz współpracujące firmy budowlane. W ramach współpracy z wymienionymi podmiotami Spółka dokonuje na ich rzecz sprzedaży własnych produktów, jednocześnie nabywając od tych podmiotów określone świadczenia (usługi). W zależności od ostatecznych ustaleń, nabywcy towarów zobowiązują się do świadczenia na rzecz Spółki wybranych świadczeń z wymienionego poniżej katalogu (możliwe jest, że dany podmiot wykonuje jedno lub kilka z wymienionych poniżej świadczeń):
promowanie nazwy i wyrobów Spółki (utrzymywanie należytego stanu ekspozycji – udzielanie wszelkich niezbędnych informacji technicznych dotyczących towarów nabytych od Spółki w sposób zachęcający odbiorców trzecich do nabywania tych towarów oraz eksponowanie towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy w sposób zachęcający odbiorców trzecich do nabywania tych towarów),
utrzymywanie stanów magazynowych – zapewnienie stałej obecności towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy, w ilościach odpowiadających przewidywanemu zapotrzebowaniu ze strony odbiorców trzecich,
przekazywanie informacji o reakcjach klientów na produkty Spółki/zapotrzebowaniu klientów,
organizowanie (w tym wspólnie ze Spółką) akcji promocyjno-marketingowych,
przeprowadzanie wśród klientów ankiet,
organizowanie szkoleń i spotkań poświęconych wyrobom Spółki,
eksponowanie wedle możliwości logo Spółki oraz znaków towarowych lub/i nazw towarów Sprzedawcy w magazynach, punktach sprzedaży nabywcy,
eksponowanie wedle możliwości logo Spółki oraz znaków towarowych lub/i nazw towarów Spółki na broszurach, cennikach, witrynie internetowej oraz innych materiałach informacyjnych i reklamowych skierowanych do klientów,
wsparcie rozwoju technologii bezprzewodowego łączenia przewodów elektrycznych.
Ponieważ świadczenia powyższe bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu sprzedaży produktów Spółki (większa sprzedaż na rzecz osób trzecich powoduje, że wymienione podmioty nabywają większe ilości od Spółki), mechanizm ustalania kwoty wynagrodzenia za te świadczenia wypłacanego przez Spółkę (wynagrodzenia za usługi) zależny jest od obrotu Spółki z tymi podmiotami, tj. ilości lub wartości produktów Spółki nabytych przez te podmioty (Spółka podkreśla, iż zasady te mogą odnosić się do wszystkich produktów Spółki nabywanych przez danego nabywcę jak również do określonych grup produktów lub poszczególnych rodzajów produktów). W tym zakresie możliwe jest zastosowanie jednego z 3 alternatywnych wariantów:
Wariant nr 1:
kwota wynagrodzenia za usługi niezależnie od ilości nabytych towarów wyniesie określony procent łącznej wartości nabyć dokonanych przez nabywcę w danym okresie rozliczeniowym.
Wariant nr 2:
wysokość wynagrodzenia zależna jest od wysokości dokonanych w danym okresie rozliczeniowym nabyć, przy czym:
w przypadku, gdy nabywca dokona nabyć w ilości/wartości nie przekraczającej ustalonego umownie progu - wynagrodzenie za usługi wyniesie określony procent łącznej wartości dokonanych nabyć,
w przypadku, gdy nabywca dokona w danym okresie rozliczeniowym nabyć w ilości/wartości równej lub przekraczającej ustalony umownie próg - wynagrodzenie za usługi wyniesie określony, leczy wyższy od poprzedniego, procent łącznej wartości dokonanych nabyć.
Wariant nr 3:
wypłata i wysokość wynagrodzenia za usługi zależna jest od wysokości dokonanych w danym okresie rozliczeniowym nabyć, tj.:
w przypadku, gdy nabywca dokona nabyć w ilości/wartości nie przekraczającej ustalonego umownie progu - wynagrodzenie nie jest należne nabywcy towarów,
w przypadku, gdy nabywca dokona w danym okresie rozliczeniowym nabyć w ilości/wartości równej lub przekraczającej ustalony umownie próg - wynagrodzenie za usługi wyniesie określony procent łącznej wartości dokonanych nabyć,
w przypadku, gdy nabywca dokona w danym okresie rozliczeniowym nabyć w ilości/wartości równej lub przekraczającej kolejny (wyższy) ustalony umownie próg – wynagrodzenie za usługi wyniesie określony, lecz wyższy od poprzedniego, procent łącznej wartości dokonanych nabyć.
Spółka podkreśliła, iż:
strony umów (Spółka i nabywca towarów) nie przyporządkowują wypłacanej kwoty (wynagrodzenia za usługi) do poszczególnych towarów będących przedmiotem sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym, jak wynika z przedstawionych powyżej wariantów mechanizmu rozliczeń,
strony obu umów (a więc Spółka i nabywca towarów) uzależniają wysokość wypłacanej kwoty tylko i wyłącznie od ilości/wartości towarów sprzedanych w danym okresie rozliczeniowym, przy czym bez znaczenia pozostaje dla nich fakt, jak kształtowały się ceny poszczególnych towarów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy wypłacane przez Spółkę kwoty (zależne od obrotu produktami Spółki - ilości/wartości nabywanych produktów Spółki) za określone świadczenia na jej rzecz stanowią świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT... A tym samym
Czy nabywca towarów powinien udokumentować obciążenie fakturą VAT... W związku z czym
Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Zatem świadczenia wykonywane na rzecz Spółki stanowią świadczenie usługi w rozumieniu ustawy o VAT.
W związku z powyższym, nabywcy produktów Spółki, którzy świadczą usługę na jej rzecz, będąc podatnikami VAT zobowiązani są do określonych zachowań. W szczególności art. 106 ust. 1 ustawy o VAT zobowiązuje ich do wystawienia faktury VAT, dokumentującej podlegające opodatkowaniu VAT (w tym przypadku stawką 22%) świadczenie usługi.
Otrzymanie takiej faktury przez Spółkę powoduje natomiast, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zastosowanie znajduje tu bowiem przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż wykonywanie przez nabywców produktów Spółki opisanych w powyższym stanie faktycznym dodatkowych czynności, niewątpliwie ma związek ze sprzedażą towarów dokonywaną przez Spółkę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy – obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r.).
Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem i dostawcą innowacyjnych rozwiązań w zakresie elektrotechniki i automatyki. Spółka dokonuje sprzedaży swoich produktów poprzez dystrybutorów (hurtownie) oraz współpracujące firmy budowlane. W ramach współpracy z wymienionymi podmiotami Spółka dokonuje na ich rzecz sprzedaży własnych produktów, jednocześnie nabywając od tych podmiotów określone świadczenia (usługi). W zależności od ostatecznych ustaleń, nabywcy towarów zobowiązują się do świadczenia na rzecz Spółki wybranych świadczeń z wymienionego poniżej katalogu (możliwe jest, że dany podmiot wykonuje jedno lub kilka z wymienionych poniżej świadczeń):
promowanie nazwy i wyrobów Spółki (utrzymywanie należytego stanu ekspozycji – udzielanie wszelkich niezbędnych informacji technicznych dotyczących towarów nabytych od Spółki w sposób zachęcający odbiorców trzecich do nabywania tych towarów oraz eksponowanie towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy w sposób zachęcający odbiorców trzecich do nabywania tych towarów),
utrzymywanie stanów magazynowych – zapewnienie stałej obecności towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy, w ilościach odpowiadających przewidywanemu zapotrzebowaniu ze strony odbiorców trzecich,
przekazywanie informacji o reakcjach klientów na produkty Spółki/zapotrzebowaniu klientów,
organizowanie (w tym wspólnie ze Spółką) akcji promocyjno-marketingowych,
przeprowadzanie wśród klientów ankiet,
organizowanie szkoleń i spotkań poświęconych wyrobom Spółki,
eksponowanie wedle możliwości logo Spółki oraz znaków towarowych lub/i nazw towarów Sprzedawcy w magazynach, punktach sprzedaży nabywcy,
eksponowanie wedle możliwości logo Spółki oraz znaków towarowych lub/i nazw towarów Spółki na broszurach, cennikach, witrynie internetowej oraz innych materiałach informacyjnych i reklamowych skierowanych do klientów,
wsparcie rozwoju technologii bezprzewodowego łączenia przewodów elektrycznych.
Ponieważ świadczenia powyższe bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu sprzedaży produktów Spółki (większa sprzedaż na rzecz osób trzecich powoduje, że wymienione podmioty nabywają większe ilości od Spółki), mechanizm ustalania kwoty wynagrodzenia za te świadczenia wypłacanego przez Spółkę (wynagrodzenia za usługi) zależny jest od obrotu Spółki z tymi podmiotami, tj. ilości lub wartości produktów Spółki nabytych przez te podmioty (Spółka podkreśla, iż zasady te mogą odnosić się do wszystkich produktów Spółki nabywanych przez danego nabywcę jak również do określonych grup produktów lub poszczególnych rodzajów produktów). W tym zakresie możliwy jest wariant nr 1: kwota wynagrodzenia za usługi niezależnie od ilości nabytych towarów wyniesie określony procent łącznej wartości nabyć dokonanych przez nabywcę w danym okresie rozliczeniowym.
Ponadto:
strony umów (Spółka i nabywca towarów) nie przyporządkowują wypłacanej kwoty (wynagrodzenia za usługi) do poszczególnych towarów będących przedmiotem sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym, jak wynika z przedstawionych powyżej wariantów mechanizmu rozliczeń,
strony obu umów (a więc Spółka i nabywca towarów) uzależniają wysokość wypłacanej kwoty tylko i wyłącznie od ilości/wartości towarów sprzedanych w danym okresie rozliczeniowym, przy czym bez znaczenia pozostaje dla nich fakt, jak kształtowały się ceny poszczególnych towarów.
Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.
Usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Z powyższego wynika, iż otrzymanie gratyfikacji pieniężnej przez nabywcę towarów jest związane z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, nastąpi więc świadczenie usług, ponieważ poza zakupami towarów od Wnioskodawcy nabywca towarów zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Spółki określonych usług.
Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy nabywca towarów przy zakupie towarów od Wnioskodawcy, jest zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki określonych usług mamy do czynienia ze świadczeniem usług i ta czynność winna zostać udokumentowana fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
Zatem, w przedstawionej sytuacji wypłacana premia pieniężna za świadczenie określonych usług wymienionych w katalogu, stanowi wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, które winny być dokumentowane wystawionymi fakturami VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.
Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Wobec powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
I tak, w myśl art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a ponadto, aby nie miały miejsca przesłanki uniemożliwiające dokonanie odliczenia kwoty lub zwrotu podatku należnego – określone w art. 88 ustawy.
Reasumując, wypłacane kwoty nabywcom towarów w zamian za zakupy produktów Wnioskodawcy z jednoczesnym świadczeniem usług wymienionych w katalogu na rzecz Wnioskodawcy stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym nie zachodzi okoliczność wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Tym samym, Wnioskodawcy w tych przypadkach przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców, związanych z czynnościami opodatkowanymi pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 18 marca 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia:
w przedmiocie stanu faktycznego w zakresie:
opodatkowania premii pieniężnej, dokumentowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wariantu nr 2 – Nr ILPP2/443 -2040/10-3/BA,
opodatkowania premii pieniężnej, dokumentowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wariantu nr 3 – Nr ILPP2/443 -2040/10-4/BA,
w przedmiocie zdarzenia przyszłego w zakresie:
opodatkowania premii pieniężnej, dokumentowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wariantu nr 1 – Nr ILPP2/443 -2040/10-5/BA,
opodatkowania premii pieniężnej, dokumentowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wariantu nr 2 – Nr ILPP2/443 -2040/10-6/BA,
opodatkowania premii pieniężnej, dokumentowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wariantu nr 3 – Nr ILPP2/443 -2040/10-7/BA.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.