US-III/443-20/05
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 30 czerwca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
W związku z przystąpieniem gminy do Sektorowego Programu Operacyjnego wspierającego inwestycje w zakresie zachowania i ochrony dziedzictwa kulturowego, prosimy o wydanie opinii na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa o braku możliwości odliczenia podatku VAT dla Gminy od zakupów towarów i usług związanych z następującymi zadaniami:
1) budowa placu zabaw dla dzieci wraz z ogrodzeniem ,
2) remont budynku muzeum.
Obydwa zadania nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, mają jedynie służyć społeczności lokalnej nieodpłatnie. Gmina chce podjąć się wykonania powyżej opisanych zadań z uwzględnieniem możliwości dofinansowania środkami poza budżetowymi. Ponieważ budowa placu zabaw oraz remont budynku muzeum nie jest związana ze sprzedażą towarów i usług, tym samym podatek VAT z rachunków za ich wykonanie nie podlega odliczeniu na mocy przepisów ustawy o VAT, z art. 86 ust. 1. Brak możliwości odliczenia podatku VAT z rachunków dokumentujących zakup towarów i usług na zadania przedstawione w sytuacji powyżej ma charakter przedmiotowy i obowiązuje wszystkich podatników bez względu na ich status i formę prawną.
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej w dalszej treści Ordynacją podatkową, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku Nr FN 30/09/2005 z dnia 7 czerwca 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
W dniu 14 czerwca 2005r. wpłynął do urzędu wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
Stan faktyczny sprawy, podatnik przedstawił we wniosku następująco:
" W związku z przystąpieniem Gminy (...) do Sektorowego Programu Operacyjnego wspierającego inwestycje w zakresie zachowania i ochrony dziedzictwa kulturowego, prosimy o wydanie opinii na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa o braku możliwości odliczenia podatku VAT dla Gminy (...) od zakupów towarów i usług związanych z następującymi zadaniami:
1) budowa placu zabaw dla dzieci wraz z ogrodzeniem w miejscowości (...),
2) remont budynku muzeum w (...).
Obydwa zadania nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, mają jedynie służyć społeczności lokalnej nieodpłatnie. Gmina (...) chce podjąć się wykonania powyżej opisanych zadań z uwzględnieniem możliwości dofinansowania środkami poza budżetowymi. Ponieważ budowa placu zabaw oraz remont budynku muzeum nie jest związana ze sprzedażą towarów i usług, tym samym podatek VAT z rachunków za ich wykonanie nie podlega odliczeniu na mocy przepisów ustawy o VAT, z art. 86 ust. 1. Brak możliwości odliczenia podatku VAT z rachunków dokumentujących zakup towarów i usług na zadania przedstawione w sytuacji powyżej ma charakter przedmiotowy i obowiązuje wszystkich podatników bez względu na ich status i formę prawną."
Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wśród zadań tamże wymienionych (vide punkty 9 i 10) znajdują się sprawy:
a) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
b) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakup, z którego wynika podatek naliczony, musi być związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Skoro zatem Gmina, w zakresie wymienionych we wniosku zadań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem, a prawo do odliczenia podatku naliczonego jest nierozerwalnie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, to należy skonstatować, że stanowisko wnioskodawcy, że Gminie (...) przy realizacji wskazanych we wniosku zadań nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od podatek naliczony od nabycia towarów lub usług związanych z tymi zadaniami jest poprawne.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania,
zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
