IBPBI/2/423-1290/09/AP
Interpretacja indywidualna
z dnia 22 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dopłaty dokonywane w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie spółek handlowych będą wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie ustalenia czy dopłaty dokonywane w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie spółek handlowych będą wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka z o.o. jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę z jej 100% udziałem, powołaną do wykonywania zadań własnych Gminy określonych w art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm). Spółka świadczy głównie odpłatne usługi komunalne w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, a także szereg usług publicznych dla realizacji, których została powołana. Wykonywanie pewnych zadań własnych Gminy jest deficytowe i generuje straty. Są to świadczone na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych usługi wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 12 i 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, polegające na utrzymaniu gminnych dróg i placów, utrzymaniu czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zieleni gminnej i zadrzewiania oraz cmentarzy gminnych. Usługi te są deficytowe jednakże konieczne do wykonywania na rzecz społeczności lokalnej. Stosownie do zapisu zawartego w paragrafie 13 aktu założycielskiego Spółki „wspólnik może zostać zobowiązany do dokonania dopłat w wysokości do dwukrotnej wartości nominalnej posiadanych udziałów. Wysokość i terminy wnoszenia dopłat określa uchwała zgromadzenia wspólników".
Jedyny wspólnik - Gmina zamierza dofinansować działalność Spółki w formie miesięcznych dopłat do kapitału do wysokości 2% udziałów, przeznaczonych na kompensaty Spółce kosztów nieznajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tytułu usług publicznych świadczonych na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych. W akcie założycielskim Spółki wprowadzone zostaną stosowne zmiany poprzez dopisanie zobowiązania Gminy jako wspólnika do wnoszenia miesięcznych dopłat do następujących usług publicznych świadczonych przez Spółkę na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych: utrzymanie i konserwacja zieleni nieurządzonej, utrzymanie i konserwacja zieleni urządzonej, uporządkowanie niezagospodarowanych terenów zieleni, likwidacja dzikich wysypisk odpadów komunalnych, prowadzenie zimowego utrzymania dróg gminnych, utrzymania placu postojowego, utrzymanie szaletów miejskich, obsługa strefy płatnego parkowania, utrzymania czystości na terenie Miasta i Gminy, utrzymania przystanków, utrzymania czystości na terenie cmentarza komunalnego, utrzymania pasów drogowych i konserwacji zieleni przydrożnej przy drogach gminnych, konserwacja rowów melioracyjnych, oznakowanie osiedli i sołectw, oznakowanie dróg gminnych, utrzymanie oznakowania i montaż progów zwalniających, nadzór nad zapewnieniem ciągłej bezawaryjnej pracy obiektów odwadniających, utrzymanie i konserwacja studzienek kanalizacyjnych i kratek ściekowych, remontów i bieżącego utrzymania urządzeń komunalnych (studni kopanych, fontann i innych), uporządkowanie cieków wodnych.
Wysokość dopłat w poszczególnych miesiącach będzie ustalana uchwałami zgromadzenia wspólników. Uchwały te będą wiązać wysokość dopłat z konkretną usługą. Wnoszenie dopłat dokonywane będzie w trybie i na zasadach określonych w art. 177-179 kodeksu spółek handlowych. Kwoty dopłat odnoszone będą w księgach rachunkowych Spółki na zwiększenie kapitału rezerwowego.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy przedmiotowe dopłaty dokonywane w trybie i na zasadach określonych w ksh będą wyłączone z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Zdaniem Spółki dopłaty będą podlegały wyłączeniu z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 cyt. ustawy do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94 poz. 1037 z póżn. zm.). Stosownie do art. 177 ksh umowa spółki może zobowiązać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Zgodnie zaś z art. 178 ksh wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym (art. 179 ksh).
Z przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że z uwagi na to, że koszty ponoszone przez Spółkę z tytułu wykonywania niektórych zadań własnych Gminy nie zostaną pokryte przychodami z usług publicznych, Gmina posiadająca 100% udziałów w Spółce, w trybie art. 177 i 178 ksh wniesie dopłaty na dofinansowanie kosztów działalności. Skoro powyższe dopłaty wniesione zostaną w trybie i na zasadach określonych przepisami ksh spełnione zostaną przesłanki wyłączenia dopłat z przychodów podatkowych. Podstawą tego wyłączenia będzie art. 12 ust. 4 pkt 11.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Instytucja dopłat do spółki z o.o. unormowana została w przepisach art. 177, 178 i 179 ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Zgodnie z art. 177 § 1 Kodeksu, umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału.
Dopłaty ze swojej istoty nie stanowią wkładu wspólnika do spółki na pokrycie jego udziałów, tak więc nie powodują one ani zwiększenia udziału wspólnika w spółce, ani konsekwentnie nie zwiększają kapitału zakładowego. Niewątpliwie powodują jednak zwiększenie majątku spółki. Dopłaty mogą być pobierane w celu pokrycia strat bilansowych (art. 179 § 1), ale również służyć mogą dokapitalizowaniu spółki, będąc instrumentem konkurencyjnym w stosunku do pożyczek i kredytów zaciągniętych w celach inwestycyjnych. Obowiązek dopłat ma charakter fakultatywny, co oznacza, że może być wprowadzony do umowy spółki z woli jej stron, tj. wspólników.
Reasumując, przesłanką dokonania dopłat jest sytuacja ekonomiczna spółki, a same dopłaty nie wpływają na podwyższenie kapitału zakładowego, nie mają też wpływu na wysokość udziału wspólników, rola ich polega na umożliwieniu dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Dopłaty są przekazywane na kapitał rezerwowy.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jako jedyny udziałowiec Spółki posiadający 100% udziałów zamierza dofinansować działalność Spółki w formie comiesięcznych dopłat do kapitału.
W związku z powyższym, dokonując analizy przedmiotowego zdarzenia, konieczne jest odniesienie się do przepisu art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach (…). Odrębnymi przepisami, o których mowa w tym artykule są wskazane powyżej uregulowania zawarte w Kodeksie spółek handlowych.
Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego staniu faktycznego, stwierdzić należy, iż przychód w postaci dopłat wniesionych na kapitał rezerwowy w trybie art. 177 i nast. Kodeksu spółek handlowych nie stanowi przychodu dla celów podatkowych. Zatem, w wyniku wniesionych dopłat Spółka uzyskała przyrost majątku, który nie stanowi przychodu podatkowego i w związku z czym nie jest uwzględniany przy ustalaniu dochodu do opodatkowania.
Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębną interpretację indywidualną.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.