• Decyzja o zakresie stosow...
  15.10.2024

PP-3/i/4407/321/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 6 lutego 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup samochodów pogrzebowych oraz paliwa do tych samochodów?

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu Pani zażalenia z dnia 5 grudnia 2005 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 19.12.2005 r.) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze nr PP/443-173/05 z dnia 24 listopada 2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jest prawidłowa.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 28 września 2005 r. (wpływ do US dnia 29.09.2005 r.) zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

Zapytanie dotyczyło prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach Vat dokumentujących zakup samochodów pogrzebowych oraz paliwa do tych samochodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że posiada Pani cztery samochody, będące pojazdami specjalnymi pogrzebowymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym. Zaznacza Pani, że przedmiotowe samochody nie zostały wymienione w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto nie posiada Pani dla nich zaświadczenia potwierdzającego badanie techniczne przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Pani zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym, ma Pani prawo do pełnego odliczenia podatku Vat zawartego z fakturach dokumentujących zakup samochodów pogrzebowych. Ponadto, ma pani prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu paliwa do w/w samochodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy Ordynacja podatkowa wydał postanowienie nr PP /443-173/05 z dnia 24 listopada 2005 r., w którym nie podzielił Pani stanowiska w przedmiotowej sprawie i stwierdził, iż będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości z faktur dotyczących zakupu samochodów specjalnych pogrzebowych oraz prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupu paliwa do tych samochodów pod warunkiem uzyskania zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów. Zaświadczenie takie winno stwierdzać, że pojazd spełnia ustawowe wymagania, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na powyższe postanowienie wniosła Pani w dniu 6 grudnia 2005 r. zażalenie podnosząc, iż przedstawione problemy są wynikiem rozbieżności pomiędzy zapisami art. 86 ustawy o VAT a przepisami ustawy o ruchu drogowym. Niezgodność ta polega głównie na pominięciu w załączniku nr 9 do ustawy używanych w pani działalności samochodów specjalnych pogrzebowych.

Ponadto, uważa pani ze wprowadzona zmiana art. 86 ustawy o VAT stanowi naruszenie art. 17 VI Dyrektywy, gdyż ogranicza dotychczas przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodów typu karawan jak również przy zakupie paliwa do nich.

Mając na uwadze wykazane sprzeczności pomiędzy wprowadzoną do ustawy o VAT zmianą a przepisami unijnymi uważa Pani, że ma nadal prawo do odliczania podatku naliczonego dokumentującego paliwo do karawanów oraz przy ewentualnym zakupie takiego samochodu.

Po rozpatrzeniu złożonego zażalenia oraz oraz akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu, obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2005 r., wprowadzonym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. nr 90, poz. 756), w przypadku nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Zasada związana z ograniczeniem odliczenia kwoty podatku, o której mowa powyżej, zgodnie z treścią art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. nie dotyczy:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie; (...)

Stosownie do art. 86 ust. 5 w/w ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W myśl art. 86 ust 5a kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż użytkuje Pani samochody pogrzebowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Samochody te nie były poddane badaniom technicznym i nie uzyskały zaświadczenia przez okręgową stacje kontroli pojazdów. Przedmiotowe samochody nie spełniają również warunku o którym mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania nie będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku VAT od zakupu takiego samochodu.

Równocześnie zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje sie do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Tym samym zakaz odliczania podatku od zakupu paliwa przeznaczonego do wymienionych przez Panią samochodów będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowanie.

Zarzut, iż pominięcie w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług samochodów pogrzebowych jest według Pani przeoczeniem, gdyż zgodnie z tabelą nr 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. samochody takie zaliczane są do pojazdów specjalistycznych nie znajduje uzasadnienia.

W myśl regulacji art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT, przepis ust. 3 nie dotyczy pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9. W w/w załączniku pojazdy zostały enumertywnie wymienione, nie może więc być mowy o przeoczeniu i omyłkowym nie ujęciu samochodów pogrzebowych w tej tabeli. Powyższy przepis wskazuje wyraźnie że ustawodawca miał na myśli nie wszystkie samochody specjalne zdefiniowane w prawie o ruchu drogowym, a jedynie samochody wymienione w załączniku nr 9.

Odnosząc się do zarzutu, iż wszystkie Pani samochody spełniały przed nowelizacją ustawy "wzór Lisaka" należy stwierdzić, iż warunek wynikający ze wzoru obowiązywał do dnia 21 sierpnia 2005 r. Natomiast od dnia 22 sierpnia 2005 r. przepisy dotyczące samochodów (art. 86) obowiązują w brzmieniu wprowadzonym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 14 poz. 113).

Odnośnie podnoszonej przez Panią okoliczności, iż występuje sprzeczność pomiędzy polską ustawą o podatku od towarów i usług a prawem unijnym, w szczególności VI Dyrektywą Dyrektor Izby Skarbowej podkreśla, że organy skarbowe nie są upoważnione do dokonywania samoistnej oceny zgodności przepisów prawa krajowego z normami prawa wspólnotowego, a jednocześnie są obowiązane do respektowania tych przepisów przy dokonywaniu oceny prawnej w trybie art. 14a i 14b ustawy Ordynacja podatkowa.

Ponadto należy stwierdzić, iż dyrektywy Rady Unii Europejskiej nie obowiązują wprost państw członkowskich, ale wymagają implementacji do systemu prawa krajowego. Dlatego nie można mówić o wejściu w życie dyrektywy w takim znaczeniu, jak wchodzą w życie przepisy prawa krajowego.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

- nie jest wiążąca dla podatnika (płatnika/ inkasenta) następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5 z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...