• Decyzja o zakresie stosow...
  08.11.2024

PP-3/i/4407/311/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 lutego 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup produktów spożywczych służących do prezentacji urządzenia wielofunkcyjnego.

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu Pani zażalenia z dnia 24 listopada 2005 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 09.12.2005 r.) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Myślenicach nr PP/443-37/05 z dnia 16 listopada 2005r., w sprawie udzielenia interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jest prawidłowa.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 23 sierpnia 2005 r. (wpływ do US dnia 26.08.2005 r.) zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Myślenicach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

Zapytanie dotyczyło prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach Vat dokumentujących zakup produktów spożywczych służących do prezentacji urządzenia wielofunkcyjnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pani przedstawicielem firmy ..., od której otrzymuje Pani wynagrodzenie w formie prowizji w zależności od wielkości dokonanej sprzedaży.

Przedmiotem sprzedaży jest urządzenie wielofunkcyjne, wykorzystywane w gospodarstwie domowym, służące do przetwarzania produktów spożywczych (mielenie, gotowanie, rozdrabnianie itp.). Specyfika sprzedaży polega na organizowaniu prezentacji przedmiotowego urządzenia w domach prywatnych oraz miejscach publicznych (np. sale uzdrowiskowe, szkoły, hotele). Zgodnie z umową zwartą z firmą .... ponosi Pani wszelkie koszty związane z prezentacją. Przede wszystkim są to wydatki na zakup produktów spożywczych używanych w czasie pokazu dla prezentacji możliwości technicznych przedmiotowego urządzenia.

Według Pani opinii, zawartej we wniosku, produkty spożywcze zużywane podczas prezentacji stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości a podatek VAT podlega odliczeniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy Ordynacja podatkowa wydał postanowienie nr PP /443-37/05 z dnia 16 listopada 2005 r., w którym nie podzielił Pani stanowiska w przedmiotowej sprawie i stwierdził, iż jeżeli poniesione wydatki może Pani zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego, z uwzględnieniem kosztów reprezentacji i reklamy w części nieprzekraczającej 0,25% przychodów, to podatek naliczony podlega odliczeniu.

Na powyższe postanowienie wniosła Pani w dniu 30 listopada 2005 r. zażalenie podnosząc, iż sprzedaż urządzenia nie jest możliwa bez użycia produktów spożywczych umożliwiających pokazanie jego pracy. Nie jest to wg Pani promocja czy też zachęcenie do kupna urządzenia, lecz pokazanie jego instrukcji obsługi. Z związku z tym, zakup produktów spożywczych nie jest kosztem reklamy, a kosztem uzyskania przychodu spełniającym wymogi bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością.

Pani zdaniem przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów u usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wyłączający możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu podatku dochodowego, nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Po rozpatrzeniu złożonego zażalenia oraz oraz akt sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Jednocześnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy wynika, że nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Reklama prowadzona w sposób publiczny, to taka, która może być dostępna dla nieokreślonej liczby osób, czyli jej odbiorcami może być nieograniczony, anonimowy krąg osób. Ma ona zatem charakter powszechny, przeznaczony dla ogółu ludzi.

O publicznym charakterze reklamy decyduje sposób jej prowadzenia, spełniający powyższe kryteria. Reklama prowadzona w sposób niepubliczny to taka, która adresowana jest do ograniczonego kręgu osób, a zatem do określonej, nie anonimowej liczby odbiorców, znanych z imienia i nazwiska.

Przedstawiony przez Panią stan faktyczny nie budzi wątpliwości co do istnienia związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy uzyskanym przychodem a kosztami jego uzyskania.

Niemniej jednak sposób zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, o których mowa powyżej, zależy od miejsca dokonywanej prezentacji.

Jeżeli prezentacja odbywa się przed grupą wybranych, potencjalnych odbiorców (np. w domach prywatnych), ma charakter zamknięty - wówczas wydatki poniesione na zakup art. spożywczych zużytych do takiej prezentacji będą podlegały limitowaniu - stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy prezentacje odbywają sie w miejscach publicznych, dostępnych dla nieokreślonej, anonimowej liczby osób (sale uzdrowiskowe, szkoły itp.) wówczas poniesione koszty na zakup artykułów zużywanych w ich trakcie mogą stanowić w całości koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 1 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednocześnie art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT stanowi, iż powyższe ograniczenie nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. W takim przypadku podatek należny może być obniżony o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług bez względu na to, czy wydatki na nabycie towarów i usług mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Z powołanych przepisów z zakresu podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług wynika, że w przypadku gdy wydatki na cele reprezentacji i reklamy prowadzonej niepublicznie przekroczyły 0,25% przychodu i w związku z tym nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, możliwość odliczenia podatku naliczonego istnieje jedynie wówczas, gdy są one przedmiotem czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT tzn. Są przeznaczone na określone w tych przepisach nieodpłatne przekazania towarów oraz nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

W pozostałych przypadkach przekroczenia limitu kosztów reprezentacji i reklamy wyznaczonego przez przepisy w zakresie podatku dochodowego powoduje, że w stosunku do tej części wydatków na cele reprezentacji i reklamy nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących zakupu artykułów przeznaczonych do zużycia celem prezentacji urządzenia.

Ponadto Dyrektor tut. Izby Skarbowej wyjaśnia, że jeżeli dokona Pani odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach towarów spożywczych zużytych do prezentacji, winna Pani opodatkować podatkiem od towarów i usług nieodpłatne przekazanie wytworzonych w czasie prezentacji produktów wg właściwych stawek dla tych produktów- zgodnie z art 7 ust 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

- nie jest wiążąca dla podatnika (płatnika/ inkasenta) następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5 z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...