• Postanowienie o zakresie ...
  15.05.2025

US.II-PP-443/8/2006

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 3 sierpnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika Czy złożenie po terminie naczelnikowi urzędu skarbowego zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu skutkuje obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1, ust. 4, ust. 5, ust. 5a i art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana M Sz z dnia 05.07.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Wnioskiem z dnia 05.07.2006 r., uzupełnionym następnie w dniu 26.07.2006 r. Pan M Sz, reprezentowany przez Pełnomocnika - Pana Z B zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, m.in. naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że złożony przez Wnioskodawcę wniosek spełnia wymogi określone w art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

STAN FAKTYCZNY PRZEDSTAWIONY PRZEZ PODATNIKA

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje samochód ciężarowy, wprowadzony do ewidencji środków trwałych. W dniu 15.02.2006 r. okręgowa stacja kontroli podjazdów przeprowadziła dodatkowe badanie techniczne ww. pojazdu i wydała zaświadczenie zawierające adnotację o spełnieniu wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 11.03.2006 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ww. zaświadczenie dostarczone zostało do naczelnika urzędu skarbowego z opóźnieniem tj. w dniu 20.03.2006 r. Czy złożenie po terminie naczelnikowi urzędu skarbowego zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu skutkuje obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego od dnia 01.05.2005 r.Podatnik stoi na stanowisku, że złożenie zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym pojazdu po terminie, nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych paliw do tego pojazdu.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PODATNIKA

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to - w myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756) - wyłączone zostało m.in. w przypadku nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 3 tj. samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Jednocześnie, stosownie do zapisów art. 86 ust. 4 ustawy, przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy:

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub oddanie w odpłatne używanie tych używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ww. art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego - art. 86 ust. 5a.Z powyższego wynika, że zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług ma jedynie potwierdzać prawidłowość dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. Uchybienie terminowi do zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nie powoduje zatem utraty przez podatnika prawa do dokonywania ww. odliczeń, a tym samym nie rodzi obowiązku dokonywania korekt podatku naliczonego.Jednocześnie informuje się, że zmiany przepisów w powyższym zakresie weszły w życie z dniem 22.08.2005 r. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.

Ponadto tut. Organ informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do dnia zmiany przepisów interpretacja ta nie jest dla podatnika wiążąca (art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...