ITPP1/443-26/07/EŁ
Interpretacja indywidualna
z dnia 6 września 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty i zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu samochodów i paliwa po dniu 1 maja 2004 r. oraz odliczeniu podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów zakupionych przed 1 maja 2004 r. o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty i zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu samochodów i paliwa do nich po dniu 1 maja 2004 r. oraz odliczeniu podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów zakupionych przed dniem 1 maja 2004 r. o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i posiadających świadectwo homologacji uprawniające do odliczenia podatku VAT przed dniem 1 maja 2004 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan:
Przed dniem 1 maja 2004 r. Spółka nabyła samochody inne niż osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg wraz ze stosowną homologacją uprawniającą do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno przy zakupie samochodu jak i przy zakupie paliwa. W związku ze zmianą przepisów podatkowych po 1 maja 2004 r. Spółka utraciła prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do przedmiotowych samochodów. Ponadto przy zakupie samochodów po dniu 1 maja 2004 r. zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Spółka stosowała ograniczenie w odliczeniu podatku VAT wynikającego z zakupu pojazdów i nie stosowała odliczenia od zakupu paliwa do nich.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółce przysługuje prawo do złożenia korekty i zwrotu podatku VAT naliczonego w odniesieniu do zakupu samochodów i paliw po dniu 1 maja 2004 r....
Zdaniem wnioskodawcy zmiana zasad odliczania podatku naliczonego w przypadku samochodów spowodowała, że po 1 maja 2004 r. i po 22 sierpnia 2005 r. zakres ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego został poszerzony. Zatem został więc naruszony art. 17 (6) VI Dyrektywy, zgodnie z którym państwa członkowskie mogą po wejściu w życie Dyrektywy (w przypadku Polski od 1 maja 2004 r.) stosować ograniczenia w zakresie odliczania podatku w takim zakresie, w jakim funkcjonowały w prawie wewnętrznym w przeddzień akcesji. Nowe przepisy mogą być wprowadzone, ale tylko wtedy, gdyby były korzystniejsze dla podatników. W związku z powyższym zdaniem Spółki ograniczenie w odliczaniu podatku VAT w odniesieniu do przedmiotowych samochodów wprowadzone ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest niezgodne z Dyrektywą unijną i nie może być skutecznie stosowane. Zatem Spółce przysługuje prawo do złożenia korekty i zwrot podatku naliczonego od zakupu paliwa do przedmiotowych samochodów nabytych przed 1 maja 2004 r., jak również korekta i zwrot podatku w odniesieniu do nabycia samochodów i paliwa nabytego do nich po dniu 1 maja 2004 r. w sytuacji gdy dopuszczalna ładowność wyniosła powyżej 500 kg, a samochody posiadają świadectwo homologacji uprawniające do odliczenia VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie przed dniem 1 maja 2004 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Wejście w życie z dniem 1 maja 2004r. przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o VAT powoduje konieczność respektowania od tego dnia wszystkich jej postanowień, chyba że w stosunku do danego zagadnienia zostały określone przepisy przejściowe. Z uwagi na brak przepisów przejściowych dotyczących nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. samochodów osobowych i innych pojazdów nie spełniających wymogów zawartych w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy (zawarto tylko przepisy przejściowe dotyczące samochodów będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu), ograniczenie określone w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. odnosi się do samochodów, których nabycie w uprzednim stanie prawnym wiązało się z uprawnieniem do odliczenia podatku od paliwa do tych samochodów. Zatem od 1 maja 2004 r. obowiązują nowe zasady w zakresie odliczania podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do samochodów nabytych zarówno przed jak i po tej dacie.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ= 357 kg + n x 68 kg gdzie: DŁ- oznacza dopuszczalną ładowność, n- oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy - kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 5.000 zł. Z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT wynika, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wyżej wskazanego wzoru.
Jeśli więc samochody nabyte przez Spółkę przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie spełniają wymogów art. 86 ust. 3-5 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego od paliwa wykorzystywanego do tych samochodów nie przysługuje. Podobnie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z zakupu samochodów oraz paliwa do nich nabytych po dniu 1 maja 2004 r.
Zmiany, które weszły w życie z dniem 22 sierpnia 2005 r. dotyczące nabycia samochodów jaki i paliwa do nich zostały zawarte w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000 zł z wyłączeniem pewnych kategorii pojazdów określonych przez ust. 4 tego artykułu. Jak wynika z art. 88 ust. 1 pkt 3 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.
Jeżeli w Spółce przedmiotowe pojazdy o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie spełniają wymagań określonych w art. 86 ust. 4 - prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu pojazdów w pełnej wysokości jak i paliw do tych pojazdów nie przysługuje - przy czym bez znaczenia jest data nabycia pojazdu i tym samym nie ma znaczenia fakt odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego przy nabyciu pojazdu samochodowego przed dniem 01 maja 2004r., bowiem od dnia 22 sierpnia 2005r. obowiązują zupełnie nowe kryteria określające pojazdy samochodowe, do których zakup paliwa nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego związanego z tym zakupem.
Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy należy zauważyć, iż zarówno stan prawny obowiązujący od 1 maja 2004r jak i po dniu 22 sierpnia 2005 r. nie przewiduje żadnych wyjątków w stosowaniu przepisu art. 86 ust. 3 oraz art. 88 ust. ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT. Do ustawodawcy należy kształtowanie systemu podatkowego. Ustawodawca ma prawo określać jaki dokument służy ustaleniu, czy dany pojazd spełnia ustawowy warunek skorzystania z odliczenia w pełnej wysokości. Oznacza to, że o kwestii, czy dany samochód jest samochodem ciężarowym i podatnik ma prawo do skorzystania z odliczenia decydują tylko i wyłącznie cytowane powyżej przepisy. Tym samym, jeżeli Spółka nabywa obecnie, tj. po dniu 30 kwietnia 2004 r. paliwo do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT, bez względu na fakt, iż na dzień nabycia tych pojazdów, prawo to przysługiwało na podstawie ówcześnie obowiązujących przepisów w zakresie podatku VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa nie ma charakteru prawa nabytego, uzależnione jest bowiem wyłącznie od spełnienia określonych wymogów wynikających z przepisów w zakresie podatku VAT obowiązujących w okresie rozliczeniowym, w którym dokonano zakupu. W chwili obecnej fakt posiadania stosownego świadectwa homologacji, o którym pisze Spółka we wniosku nie jest istotny dla uznania danego pojazdu za ciężarowy. Istotne są przesłanki opisane powyżej - a tych przedmiotowe pojazdy nie spełniają.
Odnosząc się do kwestii naruszenia przepisu art. 17(6) VI Dyrektywy z ustawą o VAT zauważa się, iż podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej od dnia 01.01.2007 r. jest Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, a wcześniej VI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku. Zgodnie z art. 17 (6) VI Dyrektywy oraz art. 176 obowiązującej Dyrektywy podatek od wartości dodanej nie może być odliczany od wydatków niebędących wydatkami ściśle związanymi z prowadzoną działalnością. Do czasu przyjęcia przez Radę Unii Europejskiej przepisów określających kategorie wydatków niekwalifikujących się do odliczenia podatku od wartości dodanej państwa członkowskie mogą zachować wyłączenia przewidziane w ich prawie krajowym w dniu ich przystąpienia. Wyłączenia te mogą dotyczyć podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych oraz nabywanych paliw. Istnieje zatem możliwość na gruncie prawa Unii Europejskiej stosowania ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego, pod warunkiem, iż ograniczenia te istniały w prawie krajowym w momencie wejścia w życie VI Dyrektywy. W przypadku Polski VI Dyrektywa Rady weszła w życie w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, tj. 1 maja 2004 r. Przepisy wdrażające VI Dyrektywę Rady w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zostały wprowadzone ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), która weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 20 kwietnia 2004 r., z tym, że przepisy m.in. art. 86-89 stosowane są od dnia 1 maja 2004 r. Zatem przepisy w zakresie odliczania podatku od towarów i usług przy nabyciu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, a także paliw do ich napędu (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 11 marca 2004 r.) obowiązywały w dniu wejścia w życie przepisów VI Dyrektywy Rady w Polsce.
Reasumując Spółce nie przysługuje prawo do złożenia korekt deklaracji związanych z zwrotem podatku w odniesieniu do nabycia samochodów i paliwa do nich po dniu 1 maja 2004 r. oraz do nabycia paliwa do samochodów zakupionych przed dniem 1 maja 2004 r. w związku z niespełnieniem przesłanek zawartych w ustawie o VAT zgodnej z przepisami unijnymi.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.