• Interpretacja indywidualn...
  08.07.2024

ITPP1/443-131/07/AW

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 września 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupu pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni szkolnych umożliwiających naukę dzieciom niepełnosprawnym - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupu pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni szkolnych umożliwiających naukę dzieciom niepełnosprawnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. W dniu 19 czerwca 2006 r. pomiędzy Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a Powiatem została zawarta umowa nr o dofinansowanie projektu w ramach programu „Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”. Przedmiotem tej umowy jest dofinansowanie ze środków PFRON projektu w ramach wymienionego wyżej programu realizowanego w P. poprzez zakup pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni szkolnych umożliwiających naukę dzieciom niepełnosprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupu pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni szkolnych umożliwiających naukę dzieciom niepełnosprawnym...

Zdaniem wnioskodawcy, zakup pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni szkolnych jest przedsięwzięciem realizowanym w ramach zadań własnych Powiatu. Czynności wykonywane w ramach zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, korzystają ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. nr 97, poz. 970). W związku z powyższym Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Również Starostwo Powiatowe, mimo że jest podatnikiem VAT nie może odzyskać podatku VAT, gdyż zakup nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

We wniosku wskazano, iż zakup pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni szkolnych umożliwiających naukę dzieciom niepełnosprawnym jest przedsięwzięciem realizowanym w ramach zadań własnych Powiatu o charakterze publicznym. W przypadku Powiatu nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym – w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. W tej sytuacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego, jak również nie przysługuje - w przypadku powstania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym – prawo do zwrotu tej różnicy podatku na rachunek bankowy na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Reasumując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach programu „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci, młodzieży niepełnosprawnych”, Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...