ILPP1/443-127/07-2/KG
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 września 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania przez rolnika ryczałtowego zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 w sytuacji podjęcia dodatkowej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz odliczeń podatku naliczonego - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania przez rolnika ryczałtowego zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 w sytuacji podjęcia dodatkowej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz odliczeń podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług posiada status rolnika ryczałtowego i korzysta, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Podatnik planuje podjąć dodatkową działalność gospodarczą inną niż działalność rolnicza. W ramach tej działalności zamierza zrezygnować z możliwości zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT i zarejestrować się jako czynny podatnik VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
1. Czy rejestrując się jako czynny podatnik VAT - w związku z podjęciem dodatkowej pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zachowa prawo do zwolnienia z podatku VAT w zakresie prowadzonej działalności rolniczej...
2. Czy w odniesieniu do planowanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek naliczony od podatku należnego wynikającego z faktur VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, fakt posiadania statusu rolnika ryczałtowego i korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3, nie wyklucza możliwości podjęcia działalności gospodarczej innej niż rolnicza. Podatnik stoi na stanowisku, iż z chwilą zarejestrowania się jako „podatnik VAT czynny”, dokonując zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, będzie mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm), rolnikiem ryczałtowym jest rolnik, który dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, nieobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, czyli w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej oraz świadczenia usług rolniczych. Ustawodawca nie wykluczył możliwości prowadzenia przez rolnika posiadającego status rolnika ryczałtowego pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazuje na to art. 113 ust. 3 ustawy o VAT który mówi, że w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.
Jedną z fundamentalnych zasad ustawy o podatku od towarów i usług, jest zasada neutralności podatku VAT dla podatnika, która wyraża się tym, że poprzez prawo do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku. Zasada ta zawarta została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Mając na uwadze powyższą analizę przepisów, udzielono odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku:
Ad. 1. Wnioskodawca może podjąć dodatkową pozarolniczą działalność gospodarczą, zarejestrować się jako „czynny podatnik VAT” i jednocześnie jako rolnik ryczałtowy korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3.
Ad. 2. W zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę (zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT), do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1, będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jednak w sytuacjach, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stosowania przez rolnika ryczałtowego zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 w sytuacji podjęcia dodatkowej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz odliczeń podatku naliczonego. Kwestia dotycząca rejestracji przez rolnika ryczałtowego działalności innej niż rolnicza zostanie załatwiona w odrębnej interpretacji indywidualnej o nr ILPP1/443-127/07-3/KG.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.