• Interpretacja indywidualn...
  05.10.2024

ITPP2/443-88/07/EŁ

Interpretacja indywidualna
z dnia 22 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wykonanie projektu będącego zadaniem statutowym Gminy pod nazwą „Remont "W" w J.” niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Remont "W" w J.”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w okresie od marca do maja 2008 r. zamierza realizować zadanie inwestycyjne pod nazwą „Remont "W" w J.”. Zadanie to jest planowane z dofinansowaniem ze środków unijnych w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich”, działanie 2.3 „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”. Zadanie polega na wykonaniu ocieplenia budynku styropianem i położenie nowej elewacji na obiekcie "W". Budynek ten wraz z gruntem stanowi w całości własność Gminy. Do całkowitych kosztów kwalifikowanych zgodnie z przepisami wliczono wykonanie robót budowlano – montażowych z zastosowaniem podatku VAT wg stawki 22%. Realizacja tego zadania dotyczy zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, jako zadanie nałożone odrębnymi przepisami prawa na Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego. Realizacja projektu nie będzie też związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina jest „płatnikiem” podatku VAT wyłącznie od wykonywanych czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT (w całości lub w części) w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Remont "W" w J.”...

Zdaniem wnioskodawcy - Gminy nie można uznać za podatnika VAT w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym posiadanie i utrzymanie obiektów kultury jest zadaniem własnym Gminy służącym wspólnocie. Wykonanie robót remontowo - budowlano - montażowych w związku z realizacją planowanej inwestycji zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonanymi zakupami. Przedmiotowa inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki budżetowe oraz jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto Gmina informuje, iż planowane do pozyskania środki z Unii Europejskiej nie są środkami, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług t.j. nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy - odnośnie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z projektem pod nazwą „Remont "W" w J.”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...