ITPP1/443-154/07/KM
Interpretacja indywidualna
z dnia 24 października 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2007 r. (data wpływu 21 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu różnicy podatku - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 21 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu różnicy podatku.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego (zwolnioną z podatku VAT), handlu – sprzedaż w kraju towarów kupowanych w unii europejskiej oraz wynajmowania lokali. Obecnie jest Pan na etapie tworzenia środka trwałego (faktury częściowe).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy na podstawie art. 87 ustawy można deklarować zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w miesiącu, w którym nie występuje sprzedaż opodatkowana (0%, 3%, 7%, 22%) tj. w sytuacji gdy występuje wyłącznie sprzedaż zwolniona lub w ogóle nie występuje sprzedaż ...
Zdaniem wnioskodawcy na podstawie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość zadeklarowania zwrotu nadwyżki podatku VAT wynikającej z nabycia środków trwałych istnieje bez względu na to, jaka występuje sprzedaż (opodatkowana czy zwolniona) i czy w ogóle występuje, bowiem żaden przepis nie uzależnia wyboru zwrotu nadwyżki podatku na rachunek bankowy czy przeniesienia nadwyżki na następny okres od rodzaju sprzedaży czy jej braku. Wynika to z użytej w zapisie ust.1 ww. artykułu partykuły „lub”. Jedyne ograniczenie czasowe zawarte w ustawie dotyczy ust. 3, zgodnie z którym, w Pana ocenie, zwrot wynikający z z zakupu środka trwałego przy braku sprzedaży lub występowaniu sprzedaży zwolnionej może być dokonany w terminie 180 dni.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, albo za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 10 i 11 ustawy).
Natomiast w myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Przyjęta w tym przepisie kolejność uprawnień podatnika nie decyduje o pierwszeństwie w ich stosowaniu. Uprawnienia te mają charakter równorzędny i od podatnika zależy, z którego uprawnienia skorzysta.
Jedynie w sytuacji, gdy podatnik w okresie rozliczeniowym (wskazanym w art. 86 ust. 10,11,12,18) nie wykonał czynności opodatkowanych, jest zobligowany kwotę podatku naliczonego za ten okres, przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy, o czym stanowi art. 86 ust.19 ustawy.
Z treści złożonego wniosku wynika, że w okresie, za który składana będzie deklaracja VAT-7 nie przewiduje Pan dokonywania opodatkowanych dostaw towarów i usług w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. W świetle powołanych wyżej przepisów oznacza to, iż w sytuacji gdy w deklaracji wykazał Pan wyłącznie sprzedaż zwolnioną lub nie pojawiła się sprzedaż podlegająca opodatkowaniu, nie będzie przysługiwało Panu prawo ubiegania się o zwrot bezpośredni podatku VAT.
Ustawodawca wyraźnie wyłączył bowiem uprawnienie do żądania przez podatnika zwrotu podatku naliczonego na rachunek bankowy przy braku realizacji czynności opodatkowanych. Zwrot bezpośredni podatku na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym w terminach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, przysługuje wyłącznie w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym dokona Pan czynności opodatkowanych i wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.