ILPP1/443-206/07-2/ISN
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
W dniu 7 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
A SP ZOZ jest w trakcie realizacji dwóch projektów pt.:
„Nowoczesny (…).”
„Salon (…).”
Oba projekty współfinansowane są ze środków unijnych ZPORR w ramach Priorytetu 1- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów; Działanie 1.3 Regionalna infrastruktura społeczna. Inwestycja pn. „Nowoczesny (..)” jest elementem strategii A, zmierzającym do poprawy warunków leczenia w Ośrodku, zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy, dostosowania pomieszczeń i urządzeń bloku operacyjnego do wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładów opieki zdrowotnej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia oraz zapewnienie właściwego funkcjonowania szpitala w przyszłości na rynku Unii Europejskiej. Projekt przewiduje dobudowę bloku operacyjnego do budynku A szpitala A o 385m2 oraz adaptacje pomieszczeń przyległych, w wyniku czego powstanie blok operacyjny o powierzchni 770m2, projekt przewiduje również zakup nowoczesnego wyposażenia. Zmodernizowana sala operacyjna będzie wykorzystywana przez A do realizacji zadań statutowych tj. do wykonywania procedur ortopedycznych. Nie będzie wynajmowana innym podmiotom.
Realizowana inwestycja pn. „Salon (…)” jest elementem strategii A polegającym na zwiększeniu możliwości skorzystania przez chorego z porady w zakresie zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny i w zakresie dostosowania sprzętu ortopedycznego dla chorego i indywidualizacji zleceń. Działalność salonu opierać się będzie na konsultacji specjalisty w zakresie dostosowania sprzętu ortopedycznego z możliwością wyboru odpowiedniego zaopatrzenia dostępnego na rynku. Działalność taka prowadzi do znacznych ułatwień dla pacjenta - zgodnie z założeniem zawartym w studium wykonalności. Projekt przewiduje adaptację pomieszczeń (90.88m2) oraz zakup sprzętu komputerowego i mebli. Salon zaopatrzenia ortopedycznego po modernizacji będzie wykorzystywany przez A do realizacji zadań statutowych tj. do udzielania porad w zakresie zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny. Nie będzie wynajmowany innym podmiotom.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pt. „Nowoczesny(…) A SP ZOZ” istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości...
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pt. „Salon (…)– modernizacja obiektu w G.W.” istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad.1) Z uwagi na to, iż „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej” PKWiU 85 są zawarte w zał. nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (Wykaz usług zwolnionych od podatku) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przy realizacji projektu pt. „Nowoczesny (…) A SP ZOZ” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, ponieważ zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do czynności zwolnionych, którym prawo odliczenia nie przysługuje.
Ad.2) Z uwagi na to, iż „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej” PKWiU 85 są zawarte w zał. nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (Wykaz usług zwolnionych od podatku) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przy realizacji projektu „Salon (…) – modernizacja obiektu w G.W.” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, ponieważ zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do czynności zwolnionych, którym prawo odliczenia nie przysługuje.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizowane przez Wnioskodawcę inwestycje służyć będą świadczeniu usług zaklasyfikowanych w złożonym wniosku do PKWiU 85 – usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwolnione są od podatku. Mocą tego przepisu zwalnia się bowiem od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym przedmiotowe usługi figurują w pozycji 9 pod symbolem PKWiU ex 85 – usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) – oznaczenie ex dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.
Ponieważ realizowane przez Wnioskodawcę inwestycje nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie zostanie spełniona podstawowa zasada warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji inwestycji, o których mowa w złożonym wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
