ITPP1/443-391/07/PS
Interpretacja indywidualna
z dnia 28 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Stypendium szansą na maturę” w ramach programu ZPORR 2004 – 2006, priorytet 2 – wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 17 września 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Stypendium szansą na maturę” w ramach programu ZPORR 2004 – 2006, priorytet 2 – wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Strona realizuje projekt „Stypendium szansą na maturę”. Wypłacane stypendia w formie gotówkowej przeznaczone są na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zakupu podręczników i słowników w szkołach ponadgimnazjalnych, przyborów szkolnych, stroju sportowego, kosztów związanych z transportem do i ze szkoły środkami komunikacji zbiorowej, zakupu posiłków w sklepiku na terenie szkoły. Rozliczenie kosztów będzie następowało na podstawie przedłożonych faktur na ww. rodzaje zakupów. Faktury będą wystawiane na osobę, która otrzymuje stypendium, a nie na Miasto D. Imienne faktury stanowią podstawę zwrotu kosztów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części...
Zdaniem Strony wypłacane stypendia są zwolnione z podatku od towarów i usług, gdyż dotyczą edukacji (sklasyfikowane ex 80), które są zwolnione z podatku. W związku z tym, iż faktury będą wystawiane nie na Miasto D., podatek naliczony nie wystąpi, wobec tego nie będzie możliwości odliczenia podatku. Przekazane środki pieniężne nie będą generowały podatku należnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi, między innymi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług, o czym stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanego artykułu.
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione ww. warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z opisu przedstawionego przez Stronę wynika, że nabywcami towarów i usług określonymi na fakturach będą beneficjenci pomocy, w związku z czym Strona nie będzie spełniać ustawowych warunków w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
