IPPP1/443-365/07-2/GD
Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w B przedstawione we wniosku z dnia 16.10.2007r. (data wpływu 22.10.2007r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 17.10.2007r. ( data stempla pocztowego ) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w B dokonuje zakupu sprzętu dydaktycznego finansowanego ze środków otrzymanych z PFRON w ramach programu „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej”. Wszystkie te zakupy są prowadzone w celu wyposażenia ośrodka w sprzęt dydaktyczny służący do nauki i wspomagania wychowanków Ośrodka.
Przedmiotem umowy nr X o dofinansowanie ze środków PFRON jest projekt realizowany w SOSzW w B w ramach programu „Edukacja” w ramach obszaru A programu: Wyposażenie specjalistycznych pracowni dydaktyczno – rehabilitacyjnych Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego B.
Obszar A programu: Zakres rzeczowy wg wydatków w ramach obszaru A:
1. 8 zestawów komputerowych 28000,00zł;
2. Oprogramowanie do nauki języków 5000,00zł;
3. Drukarka kolorowa, słuchawki i mikrofony 3000,00zł;
4. Sztalugi 2000,00zł;
5. Materiały plastyczne 4000,00zł;
6. Radiomagnetofon z CD 500,00zł;
7. Kosiarka samojezdna z przyczepą 12000,00zł;
8. 2 kosiarki spalinowe 3400,00zł;
9. Kosa spalinowa 1500,00zł;
10. Narzędzia ogrodnicze 2000,00zł;
11. 2 opryskiwacze 400,00zł;
12. Piec komorowy z osprzętem 18000,00zł;
13. Szkliwo transparentne i kryjące 800,00zł;
14. Toczki 1350,00zł;
15. Glina biała i czerwona 750,00zł;
16. Farby i narzędzia do kształtowania gliny 500,00zł;Łącznie 83200,00zł.
SOSzW w B jest płatnikiem podatku VAT, zobowiązania z tego tytułu do urzędu skarbowego wynoszą średnio miesięcznie około 200zł i wynikają z pobierania opłat za dostarczenie CO, wody i energii elektrycznej od pracowników wynajmujących mieszkania. Ośrodek pobiera także opłaty za wyżywienie od wychowanków i pracowników Ośrodka. Jest to sprzedaż zwolniona od podatku VAT.
Opłaty pobierane za CO, energię i wodę są związane z wynajmowaniem pomieszczeń do celów mieszkalnych i nie mają związku z programem „Edukacja”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dokonując zakupu dla naszej palcówki sprzętu dydaktycznego na kwotę ok. 83000zł ze środków otrzymanych z PFRON w ramach programu „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej” możemy odliczyć w swojej deklaracji podatek naliczony wynikający z faktur za w/w zakupy...
Zdaniem Wnioskodawcy dokonane zakupy są prowadzone w celu wyposażenia Ośrodka w sprzęt dydaktyczny służący do nauki i wspomagania wychowanków ośrodka, nie są więc w żaden sposób związane z sprzedażą opodatkowaną Ośrodka. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w B stoi na stanowisku, że w/w zakupów, które nie są w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną nie można rozliczyć w rejestrze zakupów SOSzW, a co za tym idzie nie można pomniejszyć podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wyżej wspomnianych faktur.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).
Z przedstawionego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego opisu stanu faktycznego wynika, że Ośrodek w ramach programu „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej” dokonuje zakupu sprzętu dydaktycznego.
Przedmiotowy sprzęt jest nabywany w ramach programu ”Edukacja” w ramach obszaru A programu: Wyposażenie specjalistycznych pracowni dydaktyczno – rehabilitacyjnych Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w B. Środki finansowe na przedmiotowe zakupy pochodzą z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a nabyty sprzęt dydaktyczny ma służyć do nauki i wspomagania wychowanków Ośrodka.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i dokonuje sprzedaży opodatkowanej, która jest związana z wynajmem lokali mieszkalnych ( energia elektryczna, CO, woda).
Nabyty z funduszy PFRON sprzęt dydaktyczny nie jest w żaden sposób związany ze sprzedażą opodatkowaną Ośrodka.
Z uwagi na brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną Ośrodka brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock