• Interpretacja indywidualn...
  02.08.2025

IBPP1/443-389/07/PK

Interpretacja indywidualna
z dnia 3 grudnia 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007r. (data wpływu 25 października 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Wyposażenie nowotworzonego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - robotnik gospodarczy" – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 października do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Wyposażenie nowotworzonego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - robotnik gospodarczy".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jego płatnikiem. W ramach swojej działalności Gmina realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, do realizacji których została powołana.

Jedyną czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, którą wykonuje Gmina jest świadczenie usług w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości, w tym również gruntów stanowiących własność Gminy. Pozostałe czynności wykonywane przez Gminę nie służą sprzedaży opodatkowanej.

W miesiącu sierpniu 2007r. Gmina podpisała umowę z Powiatem T na dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych projektu pn. "Wyposażenie nowo tworzonego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - robotnik gospodarczy". W ramach realizacji projektu Gmina zakupiła w miesiącu październiku sprzęt określony w załączniku do umowy, niezbędny do wykonywania pracy na stanowisku - robotnik gospodarczy. Zakupiono wyposażenie: kosiarki, narzędzia (klucze), grabie, wiertarkę, wkrętarkę, drabinę, odśnieżarkę, dmuchawę do liści, pilarkę, taczki i inny podobny sprzęt. Wyposażenie to będzie wykorzystywane na potrzeby tylko i wyłącznie utrzymania czystości na terenie Gminy i nie będzie służyć wykonywaniu czynności podatkowych. W związku z tym Gmina nie dokona odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w opisanym stanie faktycznym, jeżeli zakupione wyposażenie nie będzie służyło sprzedaży opodatkowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na to, że zakupione wyposażenie nie będzie służyło sprzedaży opodatkowanej, Gmina nie nabyła prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupionego sprzętu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy których nabyciu podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny i bezpośredni związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W złożonym wniosku Gmina podaje, że towary nabyte w związku z realizacją projektu pn. „Wyposażenie nowo tworzonego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - robotnik gospodarczy" będą wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb utrzymania czystości na terenie Gminy i nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Gmina podaje również, że w ramach swojej działalności realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, do realizacji których została powołana.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy).

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...