ITPP2/443-875b/09/KT
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: „Poprawa jakości usług medycznych poprzez zakup aparatu do znieczuleń i waporyzatora przez Lecznicę” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 19 października 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 9 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: „Poprawa jakości usług medycznych poprzez zakup aparatu do znieczuleń i waporyzatora przez Lecznicę”.
W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka, której jedynym przedmiotem działalności jest specjalistyczna praktyka lekarska, tj. świadczenie usług medycznych (PKWiU 85.12.11), zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 9 zał. nr 4 do ustawy, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym.
Spółka uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu pn.: „Poprawa jakości usług medycznych poprzez zakup aparatu do znieczuleń i waporyzatora przez Lecznicę” - na zakup aparatu do znieczuleń i waporyzatora - projekt w trakcie realizacji.
Wszystkie wymienione środki trwałe będą wykorzystywane do świadczenia usług medycznych. Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Spółkę. W związku z realizacją ww. projektu Spółka wnioskowała o uznanie podatku od towarów i usług z tytułu zakupu ww. środków trwałych, za wydatek kwalifikowany. Okoliczność ta spowodowała, że Spółka jest zobowiązana do przedstawienia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupu tych środków.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy podatek naliczony, wykazany w fakturach z tytułu zakupu sprzętu medycznego, może zostać przez Spółkę odliczony oraz czy Wnioskodawca spełnia warunki do jego zwrotu, w jakiejkolwiek formie...
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę fakt, że usługi medyczne są zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 9 zał. nr 4 do ustawy, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani też do otrzymania jego zwrotu.
Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ww. ustawy wskazał, że żadne obowiązujące przepisy krajowe nie pozwalają Wnioskodawcy odzyskać w jakiejkolwiek formie, podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 9 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Stosownie do dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Użycie przez ustawodawcę symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.
W treści złożonego wniosku wskazano, iż dofinansowanie uzyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na realizację przedmiotowego projektu, przeznaczono na zakup aparatu do znieczuleń i waporyzatora, służących do wykonywania świadczonych przez Spółkę usług medycznych - zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie ww. towarów (środków trwałych) na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będą one służyły sprzedaży opodatkowanej. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do odzyskania tego podatku, gdyż – jak wynika z treści wniosku – uzyskane dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.
Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację.
Na marginesie pozostaje wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: „Dywersyfikacja działalności poprzez wdrożenie usług radiologicznych przez Lecznicę” dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-875a/09/KT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.