• Interpretacja indywidualn...
  15.11.2024

ILPP2/443-1411/09-5/BA

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komendy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja Komendy (…)” jest:

* prawidłowe – odnośnie termomodernizacji jednego budynku,

* nieprawidłowe – odnośnie termomodernizacji drugiego budynku, w którym wynajmowana jest część pomieszczeń.

Uzasadnienie

W dniu 16 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja Komendy (…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu dnia 24 grudnia 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Komenda (dalej: Komenda) jest organem administracji publicznej i nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności pozabudżetowej (prowadzenie ośrodków wczasowych, sprzedaż zbędnych składników majątku, sprzedaż złomu oraz wpływy z tytułu najmu lokali będących własnością Komendy). Obecnie Komenda nie posiada już żadnego ośrodka wczasowego, jedynie sporadycznie odprowadzany jest podatek VAT głównie z tytułu sprzedaży zbędnych składników majątku oraz z tytułu najmu lokali. Komenda ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego do trzech projektów dotyczących termomodernizacji obiektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013.

Projekty te to:

1. Projekt pn. „Termomodernizacja Komendy (…)”.

2. Projekt pn. „Termomodernizacja Komendy (…)”.

3. Projekt pn. „Termomodernizacja Komendy (…)”.

Projekt pn. „Termomodernizacja Komendy (…)" obejmuje termomodernizację budynków biurowych: „A” – stanowi obiekt o jedenastokondygnacjach nadziemnych z podpiwniczeniem oraz „B”, który stanowi obiekt czterokondygnacyjny z pełnym podpiwniczeniem.

W zakresie projektu mieszczą się następujące zadania inwestycyjne planowane do wykonania w wyżej wymienionych budynkach:

* ocieplenie ścian zewnętrznych,

* ocieplenie stropodachu,

* modernizacja systemu wentylacji,

* modernizacja instalacji C.O. wraz z regulacją systemu grzewczego.

Obecnie budynki nie spełniają wymagań dotyczących maksymalnej wartości wskaźnika E sezonowego zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania w standardowym sezonie grzewczym. Przegrody zewnętrzne nie spełniają aktualnych wymagań w zakresie wartości współczynnika przenikania ciepła. Węzeł cieplny zlokalizowany jest w poziomie piwnic budynku „C” (przy budynku „A”). Ciepła woda użytkowa dostarczana jest centralnie z wymiennika C.W.U., który wymieniono w 2005 roku. Instalacja centralnego ogrzewania wykonana jest w technologii lat 70-tych (przestarzałe rozwiązania techniczne). Zastosowane są grzejniki różnego typu (T1 stalowe i żeliwne oraz typu „P”). Stwierdzono brak zaworów termostatycznych. Zanieczyszczenie grzejników oraz orurowania powoduje spadek wydajności instalacji. Przeprowadzona inwestycja pozwoli na wyeliminowanie czynników powodujących ogromne straty ciepła.

W uzupełnieniu do wniosku Komenda wskazała, że realizowany projekt pn. „Termomodernizacja Komendy (…)” obejmuje dwa budynki stanowiące siedzibę Komendy. Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Budynki stanowią własność Skarbu Państwa, a Komenda sprawuje trwały zarząd nad tymi nieruchomościami, gdyż jako państwowa jednostka budżetowa nie posiada osobowości prawnej i nie może być ich właścicielem. Komenda wynajmuje część pomieszczeń budynków na zasadach określonych w art. 43 ust 1 pkt 3 ustawy - gospodarka nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Wynajmowana powierzchnia znajduje się w jednym z dwóch modernizowanych budynków i wynosi 4,65 m2.

Z tytułu wynajmu pobierany jest czynsz, który zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 4a ustawy o finansach publicznych oraz załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2006 r. Nr 107, poz. 726 ze zm.) stanowi dochód Skarbu Państwa. Wobec powyższych przepisów Komenda nie odpisuje podatku VAT i w całości odprowadza go do Urzędu Skarbowego. Odpisanie podatku nie przynosi bowiem żadnych korzyści dla jednostki, gdyż odpisaną wielkość Komenda musi odprowadzić na konto dochodów budżetu państwa. Nie ma więc znaczenia czy podatek zostanie odprowadzony na konto dochodów Skarbu Państwa z konta urzędu skarbowego, czy też z konta Komendy. W świetle obowiązujących przepisów Komenda nie ma możliwości prawnych sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania w trwały zarząd ww. budynków osobom trzecim.

Wszystkie faktury związane z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Komendę.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższa inwestycja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Komenda ma możliwości prawne odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług. Komenda świadczy usługi w zakresie administracji publicznej (symbol PKWiU ex 75), w związku z powyższym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe – odnośnie termomodernizacji jednego budynku,

* nieprawidłowe – odnośnie termomodernizacji drugiego budynku, w którym wynajmowana jest część pomieszczeń.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono „usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych – wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (symbol PKWiU ex 75)”.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 grudnia 2009 r., tworzy się Policję jako umundurowaną i uzbrojoną formację służącą społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego. W myśl ust. 2 tego przepisu, do podstawowych zadań Policji należą:

1. ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;

2. ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania;

3. inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;

4. wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców;

5. nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach;

6. kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych;

7. współdziałanie z policjami innych państw oraz ich organizacjami międzynarodowymi na podstawie umów i porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów;

8. gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych;

9. (uchylony);

10. prowadzenie bazy danych zawierającej informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA);

11. (uchylony).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organem administracji publicznej i nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzonej działalności pozabudżetowej (prowadzenie ośrodków wczasowych, sprzedaż zbędnych składników majątku, sprzedaż złomu oraz wpływy z tytułu najmu lokali będących własnością Zainteresowanego). Obecnie Wnioskodawca nie posiada już żadnego ośrodka wczasowego, jedynie sporadycznie odprowadzany jest podatek od towarów i usług, głównie z tytułu sprzedaży zbędnych składników majątku oraz z tytułu najmu lokali. Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. „Termomodernizacja Komendy (…)” który realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013. Głównym celem przedsięwzięcia jest ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu, modernizacja systemu wentylacji, modernizacja instalacji C.O. wraz z regulacją systemu grzewczego. Projekt obejmuje dwa budynki stanowiące siedzibę Komendy. Budynki stanowią własność Skarbu Państwa, a Wnioskodawca sprawuje trwały zarząd nad tymi nieruchomościami, gdyż jako państwowa jednostka budżetowa nie posiada osobowości prawnej i nie może być ich właścicielem. Zainteresowany wynajmuje część pomieszczeń budynków na zasadach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy - gospodarka nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). W przypadku projektu dotyczącego termomodernizacji Komendy X, wynajmowana powierzchnia znajduje się w jednym z dwóch modernizowanych budynków i wynosi 4,65 m. Wszystkie faktury związane z realizacją inwestycji będą wystawiane na Komendę. Zdaniem Wnioskodawcy powyższa inwestycja nie ma

związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie zasadniczo nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ Wnioskodawca jako beneficjent środków unijnych w zakresie przedmiotowego projektu, będzie realizował zadania nałożone na niego na podstawie odrębnych przepisów prawa i w tym konkretnym przypadku nie będzie działał jako podatnik VAT. Zatem, towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja Komendy (…)”.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia (do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja Komendy (…)”, w części w której dotyczy on budynków wykorzystywanych wyłącznie do realizacji zadań nałożonych ustawą o Policji.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w tej części należało uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Należy bowiem zauważyć, że zwolnienie od podatku dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 75 na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy od podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, natomiast nie dotyczy usług administracji.

Z opisu sprawy wynika również, iż Komenda jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów najmu. W przypadku projektu dotyczącego termomodernizacji Komendy X wynajmowana powierzchnia znajduje się w jednym z dwóch budynków i wynosi 4,65 m2.

Wobec powyższego Zainteresowany ma możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w części, w której są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (świadczenia usług najmu).

W rozpatrywanej sprawie, w odniesieniu do budynku, w którym jest wynajmowana część pomieszczeń Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego jednocześnie z działalnością opodatkowaną i z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie w części, w jakiej zakup towarów i usług związany jest ze sprzedażą opodatkowaną. Przy czym, metoda ustalenia tej części podatku nie może być dowolna, oderwana od rzeczywistego zakresu tego związku ze sprzedażą opodatkowaną. Bowiem do obowiązków Podatnika należy, na podstawie wszelkich dostępnych środków i możliwości, wybór takiej metody ustalenia kwoty podatku naliczonego, podlegającej odliczeniu, która w sposób pełny i obiektywny oraz maksymalnie zbliżony do rzeczywistości pozwoli określić wartość podatku przypadającego do odliczenia.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w zakresie stanów faktycznych dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektów pn. „Termomodernizacja Komendy (…)” oraz „Termomodernizacja Komendy (…)” został rozstrzygnięty pismami z dnia 08 stycznia 2010 r. nr ILPP2/443-1411/09-3/BA i ILPP2/443 -1411/09-4/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...