• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPP3/443-1226/09-2/KC

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 11.12.2009 r. (data wpływu 21.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych przez Miasto.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe.

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn.: „Poprawa infrastruktury oświatowej w ” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-13, Priorytet VII, Działanie 7.2 Infrastruktura służąca edukacji. Głównym celem projektu jest rozbudowa bazy oświatowej w mieście. Projekt zakłada wybudowanie miejskiego przedszkola przy Zespole Placówek Oświatowych, sali sportowej przy szkole podstawowej oraz przebudowę kompleksu boisk sportowych przy Zespole Placówek Oświatowych. Przewiduje też utworzenie w w/w placówkach pracowni komputerowych i laboratoriów językowych a także zakup projektorów i tablic interaktywnych. Wykonanie prac budowlanych, dostawy sprzętu oraz wszelkie usługi związane z realizacją projektu Miasto zleci wyłonionym w przetargach wykonawcom. Wszystkie w/w placówki są jednostkami organizacyjnymi Miasta i po zakończeniu realizacji projektu pozostaną własnością beneficjenta, czyli jednostki samorządu terytorialnego.

Zarządzać obiektami i zakupionym sprzętem będą dyrektorzy poszczególnych placówek oświatowych. Mienie powstałe w wyniku projektu zostanie przekazane placówkom oświatowym w bezpłatne użytkowanie: Szkole Podstawowej, Zespołowi Placówek Oświatowych Nr 1 i Zespołowi Placówek Oświatowych Nr 2. a zatem nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Obiekty i sprzęty będą wykorzystywane głównie przez uczniów, nie wyklucza się jednak możliwości ich wynajęcia w przyszłości. Sala może być wynajmowana w godzinach pozalekcyjnych, w określonych w regulaminie godzinach, a jedno z pomieszczeń przedszkola - ajentowi celem zorganizowania stołówki dla uczniów ZPO.

Przychody z najmu bezpośrednio będą uzyskiwały poszczególne placówki oświatowe: z wynajmu sali sportowej- Szkoła Podstawowa Nr 6 a z wynajmu pomieszczenia przedszkola - ZPO Nr 2. Żadna z tych placówek nie jest odrębnym czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ gminne jednostki oświatowe korzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Wniosek o dofinansowanie Projektu, przekazany 24.06.2009r. do Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, znajduje się obecnie na etapie oceny merytorycznej, przeszedł już pozytywnie ocenę formalną. Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego (strona w umowie o dofinansowanie) posiada NIP REGON i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Urząd Miasta, jako jednostka budżetowa i aparat wykonawczy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, posiada odrębny NIP oraz REGON lecz możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Jest „Nabywcą” robót i usług i w związku z tym na fakturach i dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Płatności za dostawy/usługi/roboty budowlane dla wykonawców są realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów robót, dostaw i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania, w sposób wyżej opisany, podlega odliczeniu...

Miasto stoi na stanowisku, iż realizując projekt wykonuje zadania własne, do których należą wszystkie sprawy publiczne i zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Miasto jest tylko inwestorem inwestycji a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 z pózn. zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik podatku od towaru i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko - zarządczym Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wystawionych przez wykonawców zadania inwestycyjnego pn.: „Poprawa infrastruktury oświatowej w ”, ponieważ usługi, dostawy i roboty budowlane nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Miasta. Stanowisko Miasta do pytania jest następujące: podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów robót i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania, w sposób wyżej opisany, nie podlega odliczeniu.

Zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 448104 (Dz. Urz. UEL. 2004r. 72.66) - VAT, który nie podlega zwrotowi, może być uznany za wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych będzie realizował inwestycję pn.: „Poprawa infrastruktury oświatowej w ” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-13, Priorytet VII, Działanie 7.2 Infrastruktura służąca edukacji. Mienie powstałe w wyniku projektu zostanie przekazane placówkom oświatowym w bezpłatne użytkowanie. Wszelkie efekty projektu nie będą generowały dochodu na rzecz gminy. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną gminy.

Należy nadmienić, iż dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Miasto (Gmina) i Urząd Miasta (Gminy) powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Miastu, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać Gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej Urzędowi Gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinno być wskazane Miasto.

Reasumując, w oparciu o przywołane przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...