• Interpretacja indywidualn...
  29.06.2024

ITPP1/443-1052/09/BS

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r., (data wpływu 2 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową utworzoną na podstawie uchwały Rady Gminy. Celem działania jest realizacja zadań gospodarczych należących do zadań własnych i zleconych Gminy, służących zaspakajaniu potrzeb Gminy oraz świadczenie usług mieszkańcom. Wnioskodawca otrzymał w trwały zarząd majątek trwały i ruchomy, będący w posiadaniu Gminy niezbędny do prowadzenia działalności. Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego, przedmiotem, którego jest maszyna do robót ziemnych koparko-ładowarką przeznaczona do wykonywania usług na rzecz Gminy (np. utrzymywanie dróg gminnych) oraz osób prywatnych (kopanie rowów, wykonywanie przepustów drogowych). Za użytkowanie przedmiotów zgodnie z umową leasingodawca obciąża Wnioskodawcę fakturą z tytułu raty okresowej za użytkowanie przedmiotu leasingu. Wnioskodawca ww. koparką wykonuje usługi zwolnione na rzecz Gminy np. utrzymanie dróg gminnych – zgodnie z § 8 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Wskazaną koparką Wnioskodawca wykonuje również usługi na rzecz osób fizycznych i prawnych z zastosowaniem stawki 22%. W konsekwencji Wnioskodawca, za pomocą koparko-ładowarki wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku. Nie jest możliwe wyodrębnienie (podzielnie na części) kwot podatku naliczonego od rat leasingowych związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz związanych z czynnościami nieopodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem...

Wnioskodawca uważa, iż w związku z tym, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług służy mu prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Skorzystanie z tego prawa jest jednak uzależnione od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nabywane towary i usługi są w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną, to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowana i zwolnioną – podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego za pomocą wskaźnika sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem ustalonego za poprzedni rok podatkowy zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy. Po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca dokona korekty odliczonego podatku z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 dla zakończonego roku w deklaracji za styczeń następnego roku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług. I tak, stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 ust. 4 -6 wymienionej ustawy.

Z kolei przepisy art. 91 ustawy, regulują zasady dotyczące korekty podatku i odnoszą się do podatników, u których występuje sprzedaż opodatkowana i zwolniona od podatku, a także obejmują swym zakresem zasady dokonywania korekty w przypadku zakupów towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca oprócz sprzedaży zwolnionej dokonuje również sprzedaży opodatkowanej. Wątpliwość Wnioskodawcy sprowadza się do możliwości częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Nie dokonując oceny prawidłowości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności świadczonych przez Stronę na rzecz Gminy jako usług zwolnionych na podstawie powołanego przepisu § 8 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 97, poz.970 ze zm.) obowiązującego do dnia 31 listopada 2008 r. (zagadnienie to, nie stanowiło bowiem przedmiotu zapytania), stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe z tytułu użytkowania koparko-ładowarki, w takim zakresie, w jakim związane będą z realizowaną sprzedażą opodatkowaną zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, przy uwzględnieniu przepisów art. 90 i 91 ustawy, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienie zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...