ILPP2/443-1544/09-5/MR
Interpretacja indywidualna
z dnia 25 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o dowód potwierdzający dokonanie opłaty oraz pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej Spółka) podpisał z Urzędem Marszałkowskim umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na realizację projektu i umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na realizację projektu.
W budżecie załączonym do umowy o dofinansowanie Spółka założyła, że podatek VAT od kosztów związanych z realizacją projektów jest kosztem niekwalifikowanym, co oznacza, że podatek VAT nie może być ujęty w rozliczeniu dofinansowania. Prowadząc bieżącą działalność Spółka jest podatnikiem podatku VAT i stosuje przepisy ustawy od podatku od towarów i usług. Jako Beneficjent Wnioskodawca otrzymał środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów. Uczestnicy projektów – dzieci i rodzice – są zwolnieni z opłat związanych z udziałem w Punkcie Przedszkolnym.
Otrzymane dofinansowanie na realizację projektów nie wpływa, zdaniem Spółki, na sprzedaż usługi, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (brak przychodu od uczestników). w związku z powyższym, dotacja nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT na podstawie art. 29 ust. 1 ww. ustawy, a podatek VAT naliczony od kosztów winien być kosztem kwalifikowanym w budżecie projektu.
W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że:
* przedmiotowe dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie realizacji dwóch projektów,
* przedmiotem projektu jest prowadzenie Punktu Przedszkolnego. Celem projektu jest zmniejszenie nierówności w dostępie do edukacji przedszkolnej poprzez uruchomienie Punktu Przedszkolnego dla 25 dzieci w wieku 3-5 lat z Gminy i uruchomienie Punktu Przedszkolnego dla 25 dzieci w wieku 3-5 lat z Gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ma prawo do odliczenia podatku VAT od kosztów z tytułu usług, dostaw w ramach projektu, w których podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym...
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc bieżącą działalność gospodarczą Spółka jest podatnikiem podatku VAT i stosuje przepisy ustawy od podatku od towarów i usług. Otrzymane dofinansowanie na realizację projektów nie wpływa, zdaniem Spółki, na sprzedaż usługi, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (brak przychodu od uczestników). w związku z powyższym, dotacja nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT na podstawie art. 29 ust. 1 ww. ustawy, a Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów poniesionych w ramach projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona w ww. powołanym art. 86 ust. 1 ustawy zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, iż Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i projektu. Jako Beneficjent Wnioskodawca otrzymał środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z realizacją ww. projektów.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) #8722; art. 7 ust. 1 ustawy. Przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów #8722; art. 8 ust. 1 ustawy.
Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot (np. organ administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej itp.) w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.
Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług lub sprzedanych towarów, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.
Podkreślić zatem należy, że w przypadku dotacji, konieczne jest ustalenie, czy dofinansowanie to ma bezpośredni związek z konkretnym świadczeniem usług. Jeżeli taki związek nie występuje #8722; dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu powoływanej ustawy.
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów. Uczestnicy projektów #8722; dzieci i rodzice #8722; są zwolnieni z opłat związanych z udziałem w Punkcie Przedszkolnym. Otrzymane dofinansowanie na realizację projektów nie wpływa, zdaniem Spółki, na sprzedaż usługi, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (brak przychodu od uczestników). w związku z powyższym, dotacja nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, a Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów poniesionych w ramach projektu.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja nie będzie miała jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych programów. Oznacza to, że w opisanej sytuacji będzie występowała dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. w konsekwencji, w związku z realizacją przedmiotowych projektów, Spółka nie będzie otrzymywała wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów.
Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją obu projektów. w ocenie Wnioskodawcy, jako podatnik podatku VAT, w związku z prowadzoną przez siebie działalnością, ma on prawo skorzystać z odliczenia podatku naliczonego. Istotnym dla sprawy jest fakt, iż wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowych projektów nie mają związku z całą działalnością Zainteresowanego, ale ukierunkowane są na realizację programów, które finansowane są dotacją podmiotową. Tym samym, w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, brak jest związku pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną.
W związku z faktem, iż otrzymane przez Zainteresowanego dofinansowanie nie będzie stanowić obrotu podlegającego opodatkowaniu, zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami realizowanymi za środki otrzymane w ramach realizacji projektu oraz projektu.
Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 tej ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.