ITPP2/443-973/09/KT
Interpretacja indywidualna
z dnia 2 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z otrzymaną dotacją – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 13 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z otrzymaną dotacją.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Uzyskał Pan pomoc finansową:
1. na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego, w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia - tytuł projektu: Moja Firma w Unii Europejskiej II, oraz
2. na otrzymanie wsparcia finansowego, w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia - tytuł projektu: Moja Firma w Unii Europejskiej II
* projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Środki z drugiego programu zostały Panu przekazane na rachunek bankowy w dwóch transzach - we wrześniu i październiku 2009 r., natomiast środki z pierwszego programu będą Panu przekazywane cyklicznie co miesiąc przez okres od dnia 4 września 2009 r. do dnia 3 marca 2010 r.
Dofinansowanie zostało przeznaczone na zakup towarów, wyposażenia, pozostałych kosztów (m. in. biuro rachunkowe, najem lokalu, ZUS, itp.), zakup środków trwałych i kosztów związanych z przystosowaniem pomieszczenia na cele prowadzonej działalności (inwestycja w obcym środku trwałym).
Jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, odliczył Pan podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. towarów i usług, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia, pozostałych kosztów, wydatków zakwalifikowanych do środków trwałych i inwestycji w obcym środku trwałym...
Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, przepisy w tym zakresie nie warunkują prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła jego finansowania. Wnioskodawca uważa, że zakup towarów, wyposażenia, pozostałych kosztów, kosztów związanych z przystosowaniem pomieszczenia na cele prowadzonej działalności (inwestycja w obcym środku trwałym) oraz zakup środków trwałych z dotacji:
1. na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego, w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia - tytuł projektu: Moja Firma w Unii Europejskiej II,
2. na otrzymanie wsparcia finansowego, w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia - tytuł projektu: Moja Firma w Unii Europejskiej II
* wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie rodzi utraty prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, przy uwzględnieniu, że jest czynnym podatnikiem VAT, przysługuje mu prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cyt. wyżej przepisu art. 86 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z kolei w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że otrzymane przez Pana dofinansowanie zostało przeznaczone na zakup towarów, wyposażenia, pozostałych kosztów (m. in. biuro rachunkowe, najem lokalu, ZUS itp.), kosztów związanych z przystosowaniem pomieszczenia na cele prowadzonej działalności (inwestycja w obcym środku trwałym) oraz zakup środków trwałych. Jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, odliczył Pan podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. towarów i usług, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro wskazane we wniosku towary i usługi są związane z wykonywanymi przez Pana czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, przysługuje Panu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki, pod warunkiem, że nie wystąpi żadna z okoliczności wyłączających to prawo, określonych w art. 88 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
