• Interpretacja indywidualn...
  18.11.2024

ITPP2/443-1019/09/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 10 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku związanego z realizacją projektu pod nazwą „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku związanego z realizacją projektu pod nazwą „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Lokalna Grupa Działania uzyskała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.3.1 pod nazwą „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”. Celem projektu jest podniesienie jakości życia opartej na wykorzystaniu lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i historycznych oraz wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców powiatu, a także zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania jego biura. Projekt, który realizowany jest od dnia 17 października 2008 r., polega między innymi na: stworzeniu strony internetowej, organizacji bezpłatnego szkolenia dla członków zarządu Stowarzyszenia, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, druku materiałów promocyjnych, które udostępniane są bezpłatnie osobom zainteresowanym możliwością dofinansowania w ramach rozwoju obszarów wiejskich. Projekt obejmuje koszty nabycia następujących towarów i usług: materiały biurowe, urządzenia i sprzęt biurowy, meble biurowe, wynagrodzenie pracowników, usługi telekomunikacyjne, informatyczne, finansowo-księgowe oraz prawne, wynajem pomieszczeń biurowych, opłaty skarbowe, sądowe, usługi zewnętrzne doradców i ekspertów, usługa organizacji szkoleń. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy) i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji tego zadania. Stowarzyszenie, jako osoba prawna, jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym i posiada nadany NIP, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W związku z realizacją ww. zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw prawnych do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego zadania. Projekt jest realizowany w etapach i każdy z nich kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego. Do każdego ze składanych wniosków o płatność Stowarzyszenie jest zobligowane dołączyć, jako niezbędny załącznik, interpretację indywidualną.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Lokalną Grupę Działania koszt podatku od towarów i usług, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług nie przysługuje w żaden sposób możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, z którego finansuje zakup między innymi: materiałów biurowych, urządzeń i sprzętu biurowego, mebli biurowych, usług telekomunikacyjnych, informatycznych, finansowo-księgowych, prawnych, usług zewnętrznych doradców i ekspertów oraz usług organizacji szkoleń, a także finansuje wynagrodzenia dla pracowników, wynajem pomieszczeń biurowych, opłaty skarbowe i sądowe. Celem ww. projektu jest podniesienie jakości życia opartej na wykorzystaniu lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i historycznych, wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców powiatu oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania jego biura. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, jak również nie będzie przysługiwało uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...